سیاحت

کشوری شگفت‌انگیز؛ رقص میان بامبوهای رقصان بلندقامت

مثبت زندگی: جنگل بامبوی ساگانو در کیوتو یکی از زیباترین بیشه‌های دنیاست. نام این بیشه زیبا در غرب کیوتوی ژاپن اغلب در فهرست زیباترین جنگل‌های دنیا خودنمایی می‌کند. جنگل بامبوی ساگانو در حومه شهر توکیو واقع شده و ساقه‌های سبز و سربه‌فلک کشیدهاین گیاه با وزش باد به این و سو می‌روند.

وقتی در مسیر بامبوها قدم می‌زنید و باد آنها را به رقص درمی‌آورد، صدای غژغژ ترسناکی بیشه را پر می‌کند، ساقه‌ها به هم می‌خورند و در هم می‌پیچند و برگ‌ها خش‌خش می‌کند. چیزی شبیه فیلم‌های ترسناک هالیوودی!

پرتوی خورشید آرام در لابه‌لای بیشه‌زار انبوه ساگانو می‌خزد و خطوط باریکی از تشعشات نورش را در فلش دوربین ده‌ها گردشگری منعکس می‌کند که طی مسیر عریض در میانه جنگل به پایین سرازیر می‌شوند و عکس‌هایی با کادربندی کج و عجیب با دوربین‌های خود در راه ثبت می‌کنند. آنها مصرانه در تلاش هستند تا هیچ بنی بشری را در کادر عکس خود جای ندهند.

احتمالا از زمانی که این مکان رویایی را نشان کرده‌اید تا وقتی به ژاپن سفر می‌کنید حتمااز آن بازدید کنید، مدت‌های طولانی می‌گذرد.

اگر تا به حال در اینترنت روی تیترهایی نظیر «مکان‌هایی که قبل از مرگ باید ببینید» کلیک کرده یا با فهرستی از زیباترین جنگل‌های دنیا روبه‌رو شده باشید، ممکن است عکس‌های جنگل ساگانو هم در میان آنها چشم‌نوازی کند.

جنگل بامبوی ساگانو در منطقه آراشیاما در غرب توکیو طی سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار شده و این شهرت جهانی متقارن با افزایش کلی گردشگر و بهبود صنعت توریسم ژاپن بوده است.

اگر چه ممکن است زیبایی بامبو این همه گردشگر را به سوی خود کشانده باشد اما آن صداهای خش‌خش برگ‌ها و غژغژ ساقه‌ها نیز در عین ترسناک بودن برای خود جذابیتی می‌آفریند که نمی‌توان نادیده گرفت.

این نوشته را از دست ندهید  با این تجربیات تور استانبول را 20 تا 50 درصد ارزان‌تر می‌خرید

چند سال پیش، وزارت محیط زیست ژاپن جنگل بامبوی ساگانو را در فهرست ۱۰۰ منظره گوش‌نواز ژاپن گنجاند؛ در این مکان عجیب و زیبا صداهای روزمره نه فقط گردشگران، بلکه حتی بومیان را وادار به توقف و لذت بردن از موسیقی رو‌ح‌بخش طبیعت می‌کند.

یک معبد بزرگ و لوکیشن عالی یک فیلم سینمایی

در سمت راست ورودی جنگل بامبو، با دروازه شمالی معبد تنریو جی (Tenryu-ji)  روبه‌رو می‌شویم. نام این معبد در سایت میراث جهانی یونسکو ثبت رسمی شده و یکی از ۵ معبد بزرگ کیوتو نیز محسوب می‌شود.

هیچ تصادفی در کار نیست که در کشور ژاپن، زیارتگاه‌های شینتو و معابد بودایی اغلب نزدیک بیشه‌زارهای بامبو واقع شده‌اند. راهبان با هدفی هوشمندانه و به منظور دفع نیروهای شیطانی و پلیدی‌ها این مکان را نزدیک جنگل بامبو ساخته و بامبو را به نوعی نماد قدرت می‌دانند.

معبد تنریو جی توسط یک شوگان (فرمانده موروثی ژاپن فئودال) در قرن چهاردهم برای بزرگداشت درگذشت امپراتور ژاپن ساخته شد و یکی از باورنکردنی‌ترین باغ‌های ذن در ژاپن شناخته می‌شود که اکنون مرکز اصلی مدرسه رینزای (Rinzai) از ذن مذهب بودا است.

گشت و گذار در آراشیاما

جنگل بامبو و جذابیت‌های ذاتی معبد تنریو جی و اوکوچی سانسو ویلا ممکن است ستاره این منطقه از نظر تعداد گردشگران بین‌المللی به شمار روند اما قطعا کل منطقه زیبای آراشیاما ارزش گشت و گذار را دارد.

آراشیاما با درختان کم‌ارتفاعی که کوهستان را پوشانده‌اند و تا رودخانه هم کشیده می‌شوند، معابد تاریخی و خیابان‌های منحصربه‌فردش یک جاذبه گردشگری تاریخی و یک چشم‌انداز طبیعی زیبا به شمار می‌رود.

این نوشته را از دست ندهید  با عجایب هفتگانه جهان در سال 2019 آشنا شوید

این شهر از قرن هشتم بومیان ثروتمند را به خود جذب کرده و خانواده‌های اشرافی برای سپری کردن تعطیلات به این مکان می‌آیند تا از تغییر فصل و تغییر رنگ‌ها را لذت ببرند و در رودخانه هوزو (Hozu)، که قسمتی از رودخانه کاتسورا (Katsura) است، قایق‌سواری کنند.

یک قطار دودی به سبک قدیم فاصله ۷ کیلومتری در امتداد رودخانه را می‌پیماند. این قطار ساعتی یک بار از ایستگاه ساگانو توروکو حرکت می‌کند و به جز چهارشنبه‌ها در روزهای دیگر از ۹ صبح تا ۵ عصر در حال جابجایی مسافران است. (قطار از ۳۰ دسامبر تا ۲۸ فوریه هیچ فعالیتی ندارد.)

سواری با قطار در مجموع کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از آن، بسیاری از گردشگران دلشان می‌خواهد سوار اتوبوسی شوند که آنها را از ایستگاه قطار به رودخانه هوزو می‌برد؛ آنجاست که می‌توانند دو ساعت قایق‌سواری کنند. این سفر ۱۶ کیلومتری در نهایت از کامئوکا به آراشیاما باز می‌گردد.

ساعت کار قایق‌ها هم از ۹ صبح تا ۳ و نیم عصر است و در فاصله زمانی اول دسامبر تا اول مارس از ساعات کار آنها کاسته می‌شود. ناگفته نماند که سواری خصوصی با این قایق‌ها هم امکان‌پذیر است.

کرایه دوچرخه یا درشکه در خشکی بهترین راه برای گشت و گذار در شبکه‌ای بزرگ از معابد، زیارتگاه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی است.

پل توگیتسوکیو (به معنای گذر ماه) به منزله نگین سرسبد این منطقه بوده و در عرض رودخانه هوزو کشیده شده است. گردشگران با پوشیدن لباس رسمی ژاپنی‌ها یعنی همان کیمونوهای رنگانگ مشهور در مقابل پل توگیتسوکیوی آراشیاما با ژست‌های مختلف عکس می‌گیرند. در واقع این فضا و این لباس به خوبی می‌تواند کیوتو را به عنوان پایتخت فرهنگی کشور ژاپن به جهان معرفی کند.

این نوشته را از دست ندهید  جاهای دیدنی کاشان، بهشت تاریخ و طبیعت ایران

این پل در دوران هیان (سال ۷۴۹ تا ۱۱۸۵ میلادی) ساخته شده است؛ یعنی درست زمانی که کیوتو پایتخت ژاپن بود. بازسازی پل نیز در دهه سال ۱۹۳۰ انجام شد.

پس از این همه گردش، توقف کوتاه در یکی از دکه‌های بستنی‌فروشی‌ بهترین راه برای خستگی در کردن و پایان دادن به روز گردش است. چای تازه وانیلی یا چای سبز هم می‌تواند از گزینه‌های روح‌افزا و اعتیادآور باشد.

مسیرفرعی آراشیاما

جمعیت آراشیاما می‌تواند رو به فزونی باشد اما بسیاری از گردشگران ممکن است از بازدید معبد خیال‌انگیز اوتاگی نِنبوتسو جی (OtagiNenbutsu-ji) غافل شوند زیرا فاصله نسبتا زیادی تا جذابیت‌های گردشگری این منطقه دارد

حدود ۳۰ دقیقه‌ای که در جنگل ساگانو پیاده‌روی می‌کنیم، با بیش از یکهزار تکه سنگ راکان (مجسمه‌هایی که در تصویر می‌بینید) مواجه می‌شوید. این سنگ‌ها در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۱ طی دوران بازسازی معبد ساخته شده‌اند.

برخی از آنها با شادی می‌خندند اما بیشترشان ساکت و صامت ایستاده‌اند و لایه‌هایی از خزه‌های سبزرنگ بدن سخت و سنگی آنها را پوشانده است. جالب است که یکی از مدل‌های عجیب از این مجمسه‌ها راکت تنیس به دست گرفته است.

در ایام هفته، قدم زدن شاداب در سربالایی تپه از مقصد جنگل بامبوی ساگانو به سوی اوتاگی ننبوتسو جی حسابی کیف می‌دهد. این پیاده‌روی برای گردشگران مجانی است اما در طول مسیر، فروشگاه‌های هدیه و سوغات بی‌شماری چشم انتظار خرید گردشگران هستند. یکی از این مغازه‌ها متعلق به هنرمندی است که آثارش را از پیله کرم ابریشم می‌سازد. دروازه‌های توری‌ئی، چایخانه‌ها و اقامتگاه‌های خصوصی نیز در این مسیر رویایی به چشم می‌خورند.

این نوشته را از دست ندهید  ماجرای وجود الف‌ها یا آدم کوچولوها در ایسلند

اگر دنبال یک جاذبه زنده‌تر می‌گردید، به بالای کوهستان آراشیاما بروید و به پارک میمون ایواتایاما سر بزنید. آنجا بیش از ۱۰۰ قلاده میمون ماکاک (نوی میمون دم کوتاه شبیه انسان) ژاپنی خواهید دید.

اما یک چیز است که این مکان را به یک مکان عالی مبدل می‌کند: در این پارک خواهید دید که مردم در قفس هستند و میمون‌هایی که شما می‌توانید به آنها غذا بدهید در آزادی کامل به سر می‌برند!

چی بخوریم؟ کجا بخوابیم؟

بعد از این که گردش به پایان رسید و هوا تاریک شد، خیابان‌ها از گردشگر تهی شده و بسیاری از مغازه‌ها و رستوران‌ها هم بعد از غروب آفتاب کرکره دکان‌هایشان را پایین می‌کشند.

بهترین هتل آراشیاما مسافرخانه لوکس هوشینویا کیوتو است که به سبک خانه‌های روستایی ژاپنی ساخته شده و فقط به درد ثروتمندان می‌خورد اما گزینه‌های قرون به صرفه‌تر و ارزان‌تر هم برای اقامت وجود دارد.

یکی از این اقامتگاه‌ها هتل سه ستاره لیوی رانروکاکو است که چند قدمی بیشتر از پارک میمون‌ها فاصله ندارد. اتاق‌های این هتل به سبک سنتی ژاپن است و چشم‌اندازی زیبا به پل توگتسوکیو دارد.

خیابان‌های اصلی آراشیاما را رستوران‌هایی که غذاهای بومی ژاپنی می‌پزند تشکیل می‌دهند. حتی این رستوران‌ها هم کمی بعد از غروب آفتاب تعطیل می‌شوند.

مثلا، رستوران استیک اوتسوکا (Steak Otsuka) برای ناهار باز است اما اکثر اوقات خیلی شلوغ است و به سختی می‌توانید داخل بروید. این رستوران رزرو قبول نمی‌کند و شما باید زودتر از ناهار به آنجا بروید و اسم خود را در لیست وارد کنید اما ارزشش را دارد که استیک‌های آبدار و خوشمزه آنجا را امتحان کنید.

اگر غروب در حال گذر هستید، به شما توصیه می‌کنیم از منوهای متنوع و سنتی این رستوران شورایان (Shoraian) لذت ببرید. با غذا خوردن در رستوران سنتی شورایان در دامنه کوهستان تصمیم اشتباهی نخواهید گرفت. اگر هم می‌خواهید ریخت و پاش و ولخرجی کنید، به رستوران کیوتو کیچو (Kyoto Kitcho) سر بزنید که رتبه سه ستاره میشلین دارد. در نهایت،انتخاب با خودتان است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 16 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا