سیاحت

کشتی یونانی کیش؛ تاریخچه و علت به گل نشستن

مثبت زندگی: کشتی یونانی در آب‌های کم‌عمق ساحلِ جزیرۀ کیش قرار دارد. این کشتی بخار قدیمی و به‌گل‌نشسته از سال ۱۹۶۶ میلادی تا به امروز از جای خود تکان نخورده است و احتمالاً به این زودی‌ها هم تغییر مکان نخواهد داد.

نام واقعی کشتی یونانی

نام واقعی این کشتی کولا اف (Khoula F) بوده و کشتی یونانی لقبی است که مردم به آن داده‌اند. کشتی کولا اف در سال ۱۹۴۳ میلادی در کشور اسکاتلند ساخته شد و در ابتدا به آن امپایر ترومپت (Empire Trumpet) می‌گفتند. این کشتی در دوران فعالیت خود به تمام نقاط جهان سفر کرده و چندین بار صاحب و نام آن تغییر کرده است. هنگام به گل نشستن کشتی، صاحبان آن یونانی بودند و به همین دلیل است که به آن لقب کشتی یونانی را داده‌اند.

به گل نشستن کشتی

در سال ۱۹۶۶ میلادی کشتی کولا اف به گل نشست و علی‌رغم تلاش برای برگرداندن آن به دریا، برای همیشه در نزدیکی جزیرۀ کیش به گیر افتاد و تکان نخورد. جالب است که این کشتی هنگام به گل نشستن در مسیر یونان بوده است. بر اساس حکایت‌ها و گفته‌های افراد محلی، صاحبان کشتی هنگام ترک کردن آن کشتی را به آتش کشیده‌اند که ظاهراً روشی آسان برای از بین بردن کشتی محسوب می‌شود.

البته امروزه نمی‌شود به‌راحتی این ادعا را تائید کرد، چراکه با گذشت زمان کشتی زنگ زده است و آثار سوختگی مشخص نیستند. بخش‌هایی از کشتی در حال فرو ریختن هستند و به‌طور کلی کشتی به یک تکه آهن زنگ‌زده و مخروب تبدیل شده است. با این‌حال این کشتی همچنان یکی از جاذبه‌های کیش محسوب می‌شود و بازدید از آن را به گردشگران پیشنهاد می‌کنیم.

این نوشته را از دست ندهید  جاهای دیدنی دماوند؛ سفر به ۸ جاذبه گردشگری در حوالی تهران

اولین صاحب کشتی

اولین صاحب کشتی وزارت حمل‌ونقل جنگ انگلستان بود که از سال ۱۹۴۳ کشتی را در اختیار شرکت کشتی‌رانی Larrinaga Steam Ship Co و سپس از سال ۱۹۴۵ آن را در اختیار شرکت کشتی‌رانی T&J Harrison Co قرار داد. کشتی یونانی بین سال‌های ۱۹۴۳ و ۱۹۴۶ به دولت آفریقای جنوبی اجاره داده شد. در سال ۱۹۴۶ شرکت کشتی‌رانی Charente Steam Ship C این کشتی را خریداری کرد و نام آن را به نچرالیست (Naturalist) تغییر داد و مدیریت آن را به شرکت T&J Harrison سپرد.

در سال ۱۹۵۹ شرکت ایرانی Lloyd & Co Ltd در خرمشهر کشتی یونانی را خریداری کرد و اسم آن را به «کوروش پارسی» تغییر داد. این شرکت کنترل کشتی کوروش پارسی را به شرکت B Ashworth and Co. Ltd در لندن سپرد. در سال ۱۹۶۵ شرکت ایرانی Shipping Lines SA خرمشهر کشتی را خریداری کرد و آن را «همدان» نامید. درنهایت در سال ۱۹۶۶ شرکت‌ یونانی P.J. Frangoulis and Cliafas کشتی را خرید و نامش را به کولا اف تغییر دارد.

تصاویر کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی
کشتی یونانی
کشتی یونانی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + چهارده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا