خانه‌داری

چگونگی روشن کردن بخاری گازی و نکات ایمنی آن

مثبت زندگی: با فرا رسیدن زمستان و سرد شدن هوا باید سیستم گرمایش را به‌ کار انداخت. در ایران اکثر افراد برای گرمایش منازل و محیط‌های کاری خود از بخاری گازی استفاده می‌کنند. استفاده از بخاری گازی مزایایی دارد که باعث شده همگان برای استفاده از آن تمایل نشان دهند، اما استفاده از بخاری گازی مستلزم رعایت یک سری نکات ایمنی است که باید در هنگام استفاده به خوبی آن‌ها را رعایت کنید. در این مقاله قصد داریم تا نحوه روشن کردن بخاری گازی و رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از آن را شرح دهیم

نحوه روشن کردن بخاری گازی

قبل از اقدام به روشن کردن بخاری گازی شما باید شیرهای گاز موجود را کنترل کنید. در گام اول شما باید درب بخاری گازی که به‌طور عموم پایین بخاری قرار دارد را باز کنید. وقتی درب را باز کردید یک کلید در آن‌جا قرار دارد که به آن شیر کنترل گفته می‌شود.

برای روشن کردن بخاری باید شیر کنترل را رو به داخل فشار دهید و همزمان با آن کلید را بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا فندک درون بخاری شروع به کار کرده و شمعک را روشن کند. برای اینکه ترموکوپل گرم شود و شعله‌های شمعک به صورت ثابتی روشن بمانند باید کلید را به مدت ۱۰ الی ۲۰ ثانیه به همان حالت نگهدارید و پس از آن به آرامی رو به بالا رهایش کنید.

در ادامه ابرای این که بتوانید شعله را به میران دلخواه خود تنظیم کنید باید کلید را به سمت چپ  بچرخانید. همچنین در صورتی که تمایل به کم کردن شعله داشتید می‌توانید همان کلید را بر خلاف جهت زیاد کردن بگردانید.

این نوشته را از دست ندهید  نشانه‌های تشخیص برنج ایرانی با کیفیت و برنج پلاستیکی

نکات ایمنی برای روشن کردن بخاری گازی

پیش از آن که بخاری گازی را روشن کنید، باید نکات زیر را رعایت کنید:

۱. در ابتدا باید مکش لوله بخاری را چک کنید. برای این کار باید درون بخاری را بررسی کنید که کاملا خالی و بدون گرفتگی باشد. در ادامه یک شعله مانند چوب کبریت روشن را به دهانه لوله بخاری نزدیک کنید اگر شعله‌ به سمت لوله بخاری کشیده شود مکش لوله بخاری خوب است.

۲. بعد از نصب بخاری گازی، همه اتصالات موجود را بررسی کنید و از عدم نشتی آن‌ها اطمینان حاصل کنید. این کار را می‌توانید با آب کف صابون انجام دهید. البته در ادامه نیز هر چند مدت یکبار عدم نشتی آن را بررسی نمایید.

۳. اگر لوله کشی گاز ندارید و تصمیم دارید تا از کپسول استفاده کنید باید فاصله بین کپسول و بخاری را رعایت کنید. در ضمن این کپسول باید مجهز به رگولاتور استاندارد شده فشار ضعیف باشد همچنین ژیگلور یا همان نازل مشعل مختص کپسول‌های گاز باشد و شعله‌های شمعک تنظیم گردد.

۴. در هنگام انتخاب قطر لوله بخاری دقت کنید. قطر لوله داخل دیوار نباید از قطر لوله بخاری کمتر باشد.

۵. سعی کنید برای منزل و جایی که بخاری در آن نصب می‌کنید یک سیستم تهویه مهیا کنید یا همیشه برای عبور هوا کمی درب‌ها و پنجره را باز بگذارید زیرا شعله‌های بخاری برای سوختن به اکسیژن نیاز دارد.

۶. ممکن است نیاز به قطع فوری جریان گاز داشته باشید به همین دلیل بهتر است بین لوله کشی گاز ساختمان و بخاری یک شیر نصب کنید.

این نوشته را از دست ندهید  افراد شاغل چطور می‌توانند خانه خود را تمیز نگه دارند؟

۷. در هنگام انتخاب جای بخاری در خانه دقت داشته باشید که بخاری حداقل ۳۰ سانتی‌متر از دیوار فاصله داشته باشد. در ضمن جای قرار گیری بخاری نباید در مسیر فشار شدید هوا قرار داشته باشد.

۸. بهتر است برای وصل کردن بخاری به لوله گاز از یک لوله مسی و آلومینومی که از نوع نیمه سخت باشد، استفاده کنید. البته می‌توانید از شلنگ‌های گاز مخصوص هم استفاده کنید. دقت داشته باشید که طول شلنگ از ۱/۵ متر و طول لوله مسی هم از ۲ متر بیشتر نشود.

۹. هیچ‌گاه شلنگ یا لوله مسی را از سقف، دیوار یا کف خانه به نقطه دیگری انتقال ندهید. این کار خطرناک و از مواردی است که ایمنی را به خطر می‌اندازد.

۱۰. برای نصب بخاری و لوله کشی آن بهتر است از حداقل تعداد زانو استفاده کنید.

۱۱. حتما در قسمت خروجی لوله دودکش از یک کلاهک استفاه کنید. این مورد یکی از مهمترین نکات ایمنی است. کلاهک باعث می‌شود گازهای تولید شده توسط محفظه احتراق به داخل بخاری باز نگردد.

۱۲. در هنگام نصب لوله دودکش بر روی پشت بام دقت داشته باشید که ارتفاع لوله بخاری از سطح موجود حداقل ۶۰ سانتی‌متر بیشتر باشد.

۱۳. قبل از این که بخاری را روشن کنید دقت داشته باشید تا وسایل آتش زا در نزدیکی بخاری نباشد. حتی در نزدیکی آن از وسایلی مانند اسپری و … استفاده نکنید.

۱۴. بخاری را باید در یک قسمت مسطح قرار دهید. بخاری باید به‌ گونه‌ای قرار گیرد که زیر آن تراز باشد. همچنین بخاری باید با دیگر وسایل خانه مانند مبلمان، میز و… فاصله داشته باشد.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین روش‌های پاک کردن چربی هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه
۱۵. شیشه جلوی بخاری به علت حرارت دیدن ممکن است آسیب ببیند به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب دیدن آن شعله‌های بخاری را به آرامی کم و زیاد کنید.

۱۶. اگر بخاری شما در هنگام کار کردن به ناگهان خاموش شد چیزی حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد دوباره برای روشن کردن آن اقدام کنید. اما اگر نتوانستید پایلوت را با جرقه زن روشن کنید باید از طریق دریچه کوچکی که در منبع گرما وجود دارد آن را روشن کنید. برای این کار شما باید با استفاده از کبریت یا فندک الکتریکی پایلوت را روشن نمایید.

۱۷. حداقل هر دو سال یک بار باید برای سرویس کردن بخاری اقدام کنید و بخاری خود به پیش یک تعمیرکار یا نمایندگی برده تا برای شما این کار را انجام دهد.

نکات ایمنی برای استفاده از بخاری گازی

۱. قبل از خوابیدن یا از خانه بیرون رفتن اقدام به خاموش کردن بخاری کنید. همچنین از عملکرد مناسب تمام اجزاء بخاری گازی، اتصالات و شلنگ اطمینان حاصل کنید.

۲. مراقب باشید که هرگز لباس یا وسایلی مانند حوله را بیش از حد معمول بر روی بخاری نگذارید زیرا ممکن است منجر به آتش سوزی شود.

۳. زمانی که بخاری گازی در حال کار است به هیچ عنوان آن را جابه‌جا نکنید. برای این کار شما در ابتدا بخاری را خاموش کنید و اجازه دهید تا کمی سرد شود.

۴. مراقب باشید که روی بدنه و شیشه جلوی بخاری آب و مایعات نریزید.

۵. از نکاتی که به‌خوبی باید به آن توجه داشته باشید استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دودکش است.

این نوشته را از دست ندهید  نکات مهمی که برای خانه‌تکانی در روزهای کرونایی باید رعایت کرد

سخن آخر

بخاری گازی یکی از وسایل گرمایشی اصلی در منازل محسوب می‌شود، البته همانطور که مطالعه کردید برای استفاده از این وسیله برقی باید نکات ایمنی مهمی را رعایت کنید تا خطری شما را تهدید نکند. اگرچه این وسایل گرمایشی بسیار کارآمد هستند، اما گاهی با مشکلاتی نیز مواجه می‌شوند که منجر به خاموش شدن بخاری می‌شود.

.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا