رفتار

چگونه فکر دیگران را بخوانیم؟

مثبت زندگی: چگونه فکر دیگران را بخوانیم؟ خواندن ذهن امکان پذیر است؟ افرادی که کاریزما دارند و همیشه محبوبند، این ویژگی را دارند. یعنی می‌دانند که طرف مقابلشان به چه چیزی فکر می‌کند و چه می‌خواهد بگوید. اما از آن‌جا که این یک ویژگی اکتسابی است و با مهارت پیدا کردن و تمرین میسر می‌شود، همراه ما باشید تا در این مقاله مثبت زندگی شما را با شیوه‌هایی آشنا کنیم که با استفاده از آن‌ها ذهن دیگران را بخوانید. همراه ما باشید.

چه لزومی دارد اصلا؟

 خواندن ذهن و پی بردن به افکار دیگران در شرایط مختلف به شما کمک می‌کند. می‌پرسید چطور؟ مشخص است؛ اگر این مهارت را داشته باشید، سود و منافع بسیاری به دست می‌آورید. با پی بردن به افکار و ذهنیت همکار، خانواده، رئیس و مدیر، کارکنان، دوستان و … جلوی اتفاقات ناخوشایند و برخورد‌های نادرست گرفته می‌شود و در نهایت مهارت‌های اجتماعی  شما در تعاملات و مشارکت‌های اجتماعی بالا می‌رود.

مدیر اجرایی Decision Toolbox می گوید: «همیشه افراد ژرف گرا و کسانی که ریزبین هستند در کار و مخصوصا کار خود، بسیار موفق تر از دیگران هستند. همیشه افراد با عملکرد بالا، افراد باهوش نیستند و این این مجموع رفتار، برخورد، عملکرد و هوش شماست که یک شخصیت موفق در کار و یا زندگی می‌سازد که ما این شاخصه را همان هوش هیجانی یا EQ  می‌گوییم.»

برای مثال…

افراد همیشه در رابطه با افکارو ذهنیت های خود در رابطه با موارد گوناگون در لحظه سیگنال‌هایی ارسال می‌کنند، که البته این نشانه‌ها در برخی بارزتر و در برخی پنهان‌تر است. اجازه دهید یک مثال خیلی ساده بزنیم، به عنوان مثال زمانی که در یک گفت‌و‌گوی ساده و نه بحث و مجادله، متوجه شدید که فرد نظراتش با نظرات شما در تقابل است، این یک نشانه برای متوقف کردن موضوع مورد صحبت و یا تغییر آن است. بدین صورت شما از یک تجربه و تعامل اجتماعی بد به همین راحتی جلوگیری می‌کنید. در ادامه ۵ روش را برای افزایش مهارت در جهت خواندن ذهن دیگران به شما معرفی خواهیم کرد.

این نوشته را از دست ندهید  علائمی که نشان می‌دهد شما شکاک هستید

با تفاوتهای معمول و همگانی شروع کنید

در ابتدا و هنگام برخورد با دیگر افراد سعی کنید یک دید کلی نسبت به فرد وشخصیتش پیدا کنید. رفتارها، نوع برخورد، نحوه صحبت کردن و ظاهر فرد می‌تواند اطلاعات خوبی را در رابطه با شخصیت او به شما بدهد. داشتن یک درک کلی نسبت به شخصیت، تا حدودی کمک می‌کند بی ببرید در ذهن فرد به هنگام برخورد با هر موضوعی چه می‌گذرد.

چگونه فکر دیگران را بخوانیم؟

برای مثال…

بگذارید این رابطه باز هم مثال دیگری بزنیم. برای یک موضوع کاری به شرکتی دیگر مراجعه می‌کنید و متوجه می‌شوید که فرد مورد نظر شما یک فرد پشت میز نشین، درگیر و آشنا با کامپیوتر و گجت‌هاست که مدام وقت خود را در محل کار با این وسایل سپری می‌کند و در مجموع نسبتاً خجالتی و غیراجتماعی است.

اگر قرار باشد قرار ملاقات دیگری با این فرد داشته باشید با این موارد که از ظاهر شخص برداشت کردید، باید بدانید که این فرد معمولا خیلی اهل ملاقات‌های رو در رو نیست و احتمالاً دوست دارد این قرارها در محیط‌های مجازی و با استفاده وسایل الکترونیکی انجام پذیرد. همچنین با توجه به یافته‌های بالا باید بدانید که این فرد معمولاً علاقه‌ای به تشریفات ندارد و سرعت انجام کارها برایش مهم است. مستقیم به سراغ اصل مطلب بروید و حاشیه را در صحبت کردن فراموش کنید.

چنانچه شما این موارد را رعایت کنید و در نظر بگیرید بدون تردید در معاملات یا قرار ملاقات و شخصیت نزدیک‌تری به این فرد خواهید داشت و نتیجه حاصله مطمئنا مطلوب تر خواهد بود.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ کاری که شما را از چشم بقیه می‌اندازد

مرزها را تشخیص دهید

روش دیگر برای پی بردن به آنچه که در ذهن دیگران می‌گذرد، شناخت و تشخیص مرزهای روحی، عاطفی و البته رفتاری است. شاید پرسیدن سؤالات مناسب و به جا یکی از بهترین روش‌های این کار باشد. شما باید بدانید که چه مواردی برای فرد مقابل شما مهم است و از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کدام سوالات یا موضوعات فرد را کمی برانگیخته و یا مضطرب می‌کند؟ و پاسخ گویی به کدام سوالات برایشان آسان و راحت است. در این سوالات شما باید بیشتر یک شنونده باشید تا یک فرد سخنران. شاید پیشنهاد خوب برای این شناسایی استفاده از بحث‌های از قبل آماده شده یا تجربه شده توسط شما باشد.

بعد از تشخیص مرزها

سؤالاتی بپرسید که معمولا جواب دقیق و صریحی ندارند و اصطلاحاً پایان بازی دارند. بدین صورت فرصت بیان تمام آنچه فرد تمایل دارد بیان کند پیش خواهد آمد. شما هم از خود داستانهایی به اشتراک بگذارید تا با نزیک شدن فرد تمایل بیشتری برای مشارکت در موضوعات و بحثهای شما داشته باشد. با این روش به گفته کارشناسان  ۱۰ نفر از هر ۹ نفر مرز بندیهای فکری و روحی را برای شما ناخواسته و با نزدیک شدن شما آشکار خواهند کرد. با مشخص شدن این مرز بندی ها شما مطمئناً برخورد و رفتار صحیح‌تری برای جذب یا کشف فرد خواهید داشت.

شخصیت‌ها را در نظر بگیرید

بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم. برای خواندن ذهن و فکر افراد باید به ناچار با شخصیت‌های آنان هم آشنا شوید. شما باید بدانید که به چه فردی سر و کار دارید. بدین صورت متوجه خواهید شد که چه مواردی برای فرد مهم و جالب‌تر است.

این نوشته را از دست ندهید  علائم سرطان روده‌ و ۱۰ خوراکی برای جلوگیری از این بیماری مهلک

به جزئیات دقت کنید و تک تک رفتارها را در همان برخوردهای اولیه زیر نظر داشته باشید. به عنوان مثال معمولا فردی که در جست‌و‌جوی برتری‌های خود است به هنگام دست دادن با شما دستان خود را محکم‌تر نگه می‌دارد و شاید کمی فشار را چاشنی دست دادن کند.

افرادی که معمولاً شوخی را همراه گفت‌وگوهای خود می‌کنند مطمناً با انتقادها و شوخی‌های نا خواسته خود نباید باعث نارحتی شما شوند  و شما آن را موضوع جدی بپندارید، یا اینکه فرد با اعتماد به نفس معمولا با نگاه‌های مستقیم و البته چالش‌هایی که ایجاد می کند شما را به روش خود تست خواهند کرد. نحوه برخورد با هر یک از این افراد زمانی که بدانید چه شخصیتی دارند به مراتب ساده و راحت‌تر خواهد بود.

به دنبال گفت‌وگوهای غیر زبانی باشید

چگونه فکر دیگران را بخوانیم؟

روابط غیرزبانی هم از اهمیت بالایی برای خواندن ذهن و پیش بینی رفتار افراد بر خورد است. اینجاست که اهمیت زبان بدن و درک زبان بدن مجدد  جایگاه خود را در روابط اجتماعی نشان می‌دهد. حرکات فرد به هنگام برخورد با شما پیامی دارد که این وظیفه شماست با دانش خود در این زمینه محتویات آن را کشف کنید.

یک شنونده خوب باشید

به خوبی به صحبت‌های دیگران و البته نوع کلمات و لحن‌شان دقت کنید، به همان اندازه که به موارد گفته شده دقت و توجه می‌کنید باید مراقب مطالب گفته و ارائه نشده هم باشید. این کار به هنگام مکالمات تلفنی اهمیتش چندین برابر خواهد شد.

دقت داشته باشید که هرگز مطالب و موضوعاتی که شامل عوامل و بار احساسی است را چه در شرایط کاری و چه در زندگی با مسیج و البته ایمیل منتقل نکنید. سعی کنید از ملاقات‌های رو در رو یا در نهایت تلفنی کمک بگیرید. برداشت‌های اشتباه و البته نابه‌جا در این شرایط چندین برابر می‌شوند و البته شاید این اشتباه جای جبرانی نداشته باشد.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه از ریزه خواری جلوگیری کنیم؟
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 5 =

دکمه بازگشت به بالا