مادر و کودک

چگونه تب نوزاد بعد از واکسن را پایین بیاوریم؟

مثبت زندگی: تب بعد از واکسن گاهی به دغدغه بزرگ والدین بدل می‌شود. همین که نوزادشان واکسن می‌گیرد، بعد از گذشت چند ساعت تب می‌کند و خب این‌طور وقت‌ها می‌توان نگرانی را در نگاه و حرکات والدین دید. اما بدانید و آگاه باشید که تب بعد از بعد از واکسن، اتفاقی معمول است. همراه ما باشید تا در این مقاله به شما بگوییم وقتی نوزادتان واکسن گرفت و تب کرد، به جای نگرانی چه کارهایی انجام دهید. این شما و این پاسخ به این سوال: چگونه تب نوزاد بعد از واکسن را پایین بیاوریم؟

تب بعد از واکسن به چه دلیلی ایجاد می شود؟

واکسیناسیون عبارت است از فرایندی برای محافظت از ابتلا به بیماری، تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت و آماده کردن آن برای مبارزه با تهدید بالقوه بیماری‌ها. واکسن یک آنتی‌ژن است که یا از عوامل ایجاد کننده بیماری تهیه شده است یا به صورت مصنوعی ایجاد می‌شود تا ایمنی را برای مبارزه با یک یا چند بیماری فراهم کند.

با تزریق واکسن، مکانیسم دفاعی بدن برای حذف باکتری‌های مضر یا ویروس‌ها از بدن، آموزش داده می‌شود. تعدادی از واکسن‌هایی مانند DTaP، MMR و PCV برای نوزاد استفاده می‌شود تا در برابر چند بیماری بد از بدن او محافظت کند.

پس از واکسیناسیون، ممکن است بدن کودک شما به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به چند واکسن، گرم شود. این تنها یک مکانیسم دفاعی بدن است تا از شر عفونت خلاص شود که معمولا به عنوان تب شناخته می‌شود. از این رو، برخی از واکسن‌ها در نوزاد ایجاد تب می‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید  پوشک کودک و ۷ نکته مهمی که لازم است قبل از خرید بدانید

چند ساعت بعد از واکسن، نوزاد تب می‌کند؟

تب بعد از اکثر واکسن‌ها 12 ساعت بعد از واکسن شروع می‌شود و 2 تا 3 روز نیز ادامه پیدا می‌کند. این تب نرمال و بدون ضرر است و معمولاً می‌تواند مفید باشد. اما در صورتی که تب نوزاد بالای 39 درجه بود می‌توانید از محصولات استامینوفین به او بدهید.

چطور متوجه شویم که نوزاد بعد از واکسن تب دارد؟

معمولاq درجه حرارت بیش از 37.5 درجه سانتیگراد در کودکان به عنوان تب شناخته می‌شود و نباید نادیده گرفته شود. در صورتی که فرزند شما نشانه‌های زیر را داشته باشد، لازم است که برای آن اقدامی کنید و از پزشک کمک بگیرید.

– سن نوزادتان کمتر از 3 ماه باشد و دمای بدنش 38 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر

– سن نوازدتان بین 3 تا 6 ماه باشد و دمای بدنش 38 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر

– نشانه‌هایی از ضعف و خواب آلودگی همراه با تب از خود نشان دهد

چگونه تب نوزاد بعد از واکسن را پایین بیاوریم؟

راهنمایی برای کمک به نوزادان در زمان تب بعد از واکسن

با وجود اینکه تب بعد از واکسن در برخی از کودکان طبیعی است، اما شما به عنوان پدر و مادر سعی بر این خواهید داشت تا نوزادتان راحت‌تر باشد و احساس بهتری کنید. در ادامه به چند نکته درباره درمان تب بعد از واکسن اشاره می شود.

برای کمک به او حاضر باشید

شاید ضروری نباشد اما آرامش والدین برای نوزادان بهترین چیز است. صرف حضور شما برای نوزاد می‌تواند موثر باشد و موجب آرامش او شود تا بتواند استراحت کند. بنابراین، کارهای خود را طوری برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید حداقل 3 تا 4 ساعت بعد از واکسن کنار کودک خود باشید.

این نوشته را از دست ندهید  فوبیای کوتاه کردن مو چیست؟

لباس‌های سبک به تن نوزاد کنید

 لایه‌های اضافی لباس را بردارید. کودک خود را با لباس‌های سبک و راحت بپوشانید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که در صورت نیاز از یک پتوی نازک برای پوشاند او استفاده کنید.

مایعات زیادی به او بدهید

تب، مایعات را از بدن دفع می‌کند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی از مایعات به او بدهید تا بدنش هیدراته بماند. می‌توانید در مورد مایعات مورد نیاز نوزاد از پزشک مشورت بخواهید.

هوای اتاق باید تهویه شود

مطمئین شوید که هوای اتاق تهویه می‌شود و دمای اتاق مناسب برای نوزاد است. برای نوزادان در این شرایط 18 درجه ایدئال است. پنجره را باز بگذارید تا هوا جریان یابد. همچنین می‌توانید دمای رادیاتورها را طوری تنظیم کنید که مناسب برای کودک باشد.

چه موقع باید تب را با دارو درمان کنم؟

اگر کودک شما پس از واکسیناسیون (یا هر زمان دیگر) دمایی بالاتر از 38.5 درجه سانتی‌گراد داشته باشد و این باعث ناراحتی یا پریشانی او شود، پاراستامول یا ایبوپروفن (مخصوص کودکان و نوزادان) می‌تواند برای کاهش هرگونه ناراحتی کمک کند.

پاراستامول برای کودکان کمتر از دو ماه (زیر 4 کیلوگرم) مناسب است. ایبوبروفن هم برای کودکان بالای 3 ماه (بالای 5 کیلوگرم) مناسب به نظر می‌رسد.

این داروها ممکن است دمای بدن کودک را کاهش دهد، اما هدف این نیست که دمای بدن را به حالت عادی بازگردانیم چرا که تب کمک به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت است.

به مقدار توصیه پزشک از این داروها به نوزاد خود بدهید و یا این که دستورالعمل آن را مطالعه نکنید. هرگز بیش از حداکثر دوز مجاز به کودک خود دارو را ندهید و ضمن این که بیش از دو روز دارودرمانی شما طول نکشد.

این نوشته را از دست ندهید  مواد غذایی مفید برای افزایش شیر مادر
چگونه تب نوزاد بعد از واکسن را پایین بیاوریم؟

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟.

قرمزی که بعد از 2 روز شروع شود

قرمزی بزرگتر از 5 سانتی‌متر

درد یا قرمزی که بعد از 3 روز شدیدتر می‌شود و یا این که 7 روز طول می‌کشد

تبی که بعد از 2 روز شروع می‌شود یا بیش از 3 روز طول می‌کشد

در صورتی که احساس می‌کنید حال نوزاد بدتر می‌شود

کارهایی که هنگام تب نوزاد نباید انجام دهیم

غوطه‌ور کردن کودک با آب ولرم یا سرد و یا پوشاندن او با لباس‌های مرطوب توصیه نمی‌شود.

این امر می‌تواند باعث افزایش دمای بدن به‌خاطر نزدیک کردن رگ‌های خونی شود چرا که بدن در این شرایط می‌خواهد خود را گرم نگه دارد.

در صورتی که فرزند شما سابقه تشنج ندارد، استفاده از داروهایی مثل پاراستامول برای پیشگیری از تب توصیه نمی‌شود. چرا که تب به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و مضر نیست.

منبع
نبض ما
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا