آخرین نوشته هاترفند

چگونه بدافزار یا ویروس را از دستگاه اندروید خود حذف کنیم؟

مثبت زندگی: اکوسیستم گوگل به دلیل پیشرفت مداوم  در Play Protect  از نظر محافظتی ایمن است، اما این به این معنی نیست که شانس دانلود یک برنامه آلوده به طور کامل صفر است. برنامه های امنیتی و ضد ویروس هم عالی هستند، اما اگر دستگاه شما قبلا آلوده شده باشد چطور؟ اگر دستگاه اندروید شما به طور ناگهانی کند شود، داده‌های بیش از حدی را ذخیره کند، تبلیغات زیاد باشند و باتری گوشی شما خیلی سریع تخلیه شود، احتمالا یک اپلیکیشن آلوده به ویروس و بدافزار را دانلود کرده اید یا اپلیکیشن های بد افزار، باج افزارها اغلب نرم افزارهای رایگان، کدهای تقلبی، بازی های جدید یا پول را ارائه می دهند و جزو معمول ترین روش ها برای وارد کردن ویروس به دستگاه های گوشی موبایل هستند که داده های شما را هم غارت می کنند.

اکوسیستم گوگل به دلیل پیشرفت مداوم  در Play Protect  از نظر محافظتی ایمن است، اما این به این معنی نیست که شانس دانلود یک برنامه آلوده به طور کامل صفر است. برنامه های امنیتی و ضد ویروس هم عالی هستند، اما اگر دستگاه شما قبلا آلوده شده باشد چطور؟

م

اگر دستگاه اندروید شما به طور ناگهانی کندشود، داده های بیش از حدی را ذخیره کند، تبلیغات زیاد باشند و باتری گوشی شما خیلی سریع تخلیه شود، احتمالا یک اپلیکیشن آلوده به ویروس و بدافزار را دانلود کرده اید یا اپلیکیشن های بد افزار، باج افزارها اغلب نرم افزارهای رایگان، کدهای تقلبی، بازی های جدید یا پول را ارائه می دهند و جزو معمول ترین روش ها برای وارد کردن ویروس به دستگاه‌های گوشی موبایل هستند که داده های شما را هم غارت می کنند.

اگر در حال خاضر از گوشی اندروید استفاده می کنید، اولین گام این است که پیش از اینکه دستگاه های دیگر را هم آلوده کند یا آسیب وارد کند، باید اپلیکین آلوده را از بین ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا چگونگی پیدا کردن و از بین بردن بدافزارهای اندروید را با چند گزینه برای دانلودهای امن برای کمک به محافظت شما در آینده را آموزش دهیم.

این نوشته را از دست ندهید  ۹ تله فکری که قاتل خاموش روابط عاشقانه هستند

گام اول

به محض مشاهده علائم، دستگاه خود را خاموش کنید

زمانی که مطمئن شوید که گوشی شما تحت حمله بدافزار قرار گرفته است، دکمه power را پایین نگه دارید و گوشی را به طور کامل خاموش کنید. ممکن است این کار مانع از آسیب زدن بدافزار نشود، اما می تواند از بدتر شدن جلوگیری کند و ممکن است تلاش های مداوم بدافزار را متوقف کند تااز دسترسی آن به شبکه های مجاور جلوگیری کند.

خاموش کردن دستگاه هم چنین به شما زمان فکر کردن و بررسی وتحقیق هم می دهند. آیا می دانید دقیقا چه اپلیکیشنی باعث ورود بدافزار به دستگاه شما شده است؟ آیا می دانید چه مدل های دیگری از نرم افزار ممکن است بدون رضایت شما دانلود شود؟ در غیر این صورت، به کامپیوتر دیگری بروید و نشانه ها را در آن ها جستجو کنید (هم چنین اپلیکیشن های دیگری هم که نصب کرده اید را هم بررسی کنید) تا بتوانید به رفع مشکل کمک کنید. اگر نتوانید اپلیکیشنی که باعث ایجاد مشکل شده است را پیدا کنید، نمی توانید آن را از بین ببرید.

اگر تحقیقات شما نتایج خاصی را در پی نداشت، گوشی خود را مجددا روشن کنید و به گام پنجم بروید. اپلیکیشن های ضد ویروس به شناسایی علت مشکل کمک می کند و حتی می توانند به یافتن علت مشکلات کمک کنند و حتی می توانند نرم افزار آلوده را برای شما از بین ببرند و حذف کنند، اگرچه هم چنان نیازمند بازیابی دسترسی گوشی به اینترنت است که برخی ریسک ها را از بین ببرند.

این نوشته را از دست ندهید  درمان خانگی تورم پاها در دوران بارداری

گام دوم

به حالت safe/emergency در هنگام کار بروید

وقتی دستگاه خود را مجددا روشن کنید و به دنبال اپلیکیشن دارای مشکل باشید، باید در ابتدا به حالت safe یا ایمن بروید. این کار به محدود کردن آسیب اپلیکیشن آسیب دیده کمک می کند.

برای بیشتر دستگاه های اندروید، می توانید با نگه داشتن دکمه power برای چند ثانیه در هنگام روشن بودن دستگاه، به حالت safe یا ایمن تغییر حالت دهید ، سپس گزینه Power off را ضربه زده و نگه داریدبا این کار باید چند گزینه برای شما نمایش داده شود که از جمله آن ها Reboot to safe mode است. این حالت را انتخاب کنید و منتظر شوید پیش از ادامه گوشی شما reboot شود. اگر حالت safe را پیدا نکردید، حالت پرواز را فعال کنید تا اتصال گوشی شما از شبکه ها قطع شود. معمولا شما می توانید گزینه ای را در بالای سایه نوتیفیکیشن ها پیدا کنید.

توجه داشته باشید اگر علت مشکل بد افزار خود را پیدا نکنید، حتی پس از دانلود یک اپلیکیشن امنیتی هم موفق به انجام این کار نشدید، از یک فرد حرفه ای کمک بخواهید و اگر لازم بود گوشی خود را پاک کنید. این یک استراتژی خوب است در صورتی که بدافزارهای معمول در حال افزایش باشند و گوشی شما را آلوده کرده باشند و فعالیته ای شما را مختل و مسدود کرده باشند.

گام سوم

رفتن به تنظیمات و پیدا کردن اپلیکیشن

در دستگاه اندروید خود به قسمت Settings بروید که آِکون آن معمولا به شکل چرخ دنده است، اما بسته به تم ها و ترتیب آن ها ممکن است متفاوت باشد. در تنظیمات، تا وقتی که بخشی به نام Apps را مشاهده کردید، پایین بیایید و وارد این قسمت شوید. به دنبال لیستی از اپلیکیشن های جاری و فعال در حال حاضر باشید، ممکن است از اپلیکیشن App Manager برای یافتن لیست کامل لازم باشد استفاده کنید. حال در این قسمت تا زمانی که اپلیکیشن آسیب دیده را پیدا کنید و مرکز مشکلات را بیابید هم چنان به جستجو ادامه دهید.

این نوشته را از دست ندهید  معجزه‌ای برای پوست خشک و خسته

اکنون اپلیکیشن را انتخاب کنید، باید در این قسمت گزینه ای به نام Uninstall،Force Close  یا Force Stop وجود داشته باشد. معمولا اپلیکیشن های اصلی را نمی توان uninstall کرد.

گام چهارم

اپلیکیشن آلوده و آسیب دیده را پاک کنید

کافی است به سادگی Uninstall را انتخاب کنید و دستگاه اندروید شما باید در قالب یک سوال آن را حذف نصب کند. هم چنین بررسی اپلیکیشن و حذف نصب دانلودهای دیگری که آلوده هستند، ایده خوبی است. اگر پیش از این به این لیست نگاه نکرده و آن را بررسی نکرده اید، ممکن است از وجود برخی چیزهای عجیب در دستگاه خود متعجب شوید.

توجه داشته باشید: در برخی موارد، نمی توانید اپلیکیشن را حذف نصب کنید و خود این گزینه برای آن اپلیکیشن وجود ندارد بلکه به جای آن گزینه Disable را مشاهده خواهید کرد.

برخی از بدافزارها یا باج افزارهای هوشمند در تنظیمات administrator یا مدیریت رخنه می کنند و محافظت مخصوصی را برای خود فراهم می کنند. خوشبختانه، رفع آ نمعمولا بسیار ساده است. به تنظیمات اصلی بازگردید و به Lock Screen and Security بروید. در منو Security به دنبال قسمتی با عنوان “Phone (Device) Administrators.” باشید. احتمالا در ابتدا لازم است قسمت  “Other security settings” را بازدید کنید، البته این موضوع به نحوه تنظیمات منو security شما بستگی دارد. در Phone Administrators، باید بتوانید قابلیت از بین بردن بدافزار اندروید را فعال کنید.

گام پنجم

دانلود برخی از محافظان بدافزار اندروید

دستگاه های ارزشمند اندروید نیازمند محافظت هستند. تعدادی از اپلیکیشن های امنیتی هستند که می توانید برای محافظت از گوشی خود، ویروس ها و رهایی از فایل های هرزه و بیهوده و هر نرم افزار آلوده، آن ها را دانلود کنید. هنگامی که حذف و رفع مشکل اپلیکیشن ها به صورت دستی به پایان رسید، یک برنامه امنیتی را برای کمک به محافظت از هر مساله ای که ممکن است در آینده رخ دهد، دانلود کنید. از جمله این برنامه ها عبارتند از: ۳۶۰ Security, Avast Antivirus, یا AVG Antivirus

این نوشته را از دست ندهید  چند تاکتیک مرسوم آدم‌های باسیاست و پیچیده

شما برای محافظت دستگاه اندروید خود از چه اپلیکیشن هایی استفاده می کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا