رفتار

چگونه با استرس ناشی از وقوع فاجعه یا شنیدن خبرهای ناگوار روبرو شویم

مثبت زندگی: در پی آتش سوزی گسترده در جنگلهای استرالیا، کارشناسان توجه خود را به تأثیر منفی این واقعه بر سلامت روان و جسم معطوف کرده‌اند و راهکارهایی را برای مقابله با اضطراب و استرس ناشی از آن ارائه داده‌اند که می‌توان آنها را در زندگی روزمره به کار گرفت. احساس ترس، نگرانی، خستگی مفرط و سردرگمی پس از فاجعه، بلایای طبیعی و یا شنیدن خبرهای ناگوار کاملا طبیعی است.

دکتر رابرت گوردن، روانشناس در گفتگو با شبکه «ای بی سی»، می‌گوید تأثیری که چنین رویدادهایی بر کودکان می‌گذارد با واکنش والدین و چگونگی رویارویی آنها با واقعه ارتباط نزدیک دارد. برای کاهش استرس و اضطراب هنگام پیش آمدن فاجعه تعدادی راه‌کار کلی ارائه داده است.

از خودتان مراقبت کنید

حتی اگر فاجعه زندگی شما را تحت تأثیر قرار نداده، خبرها و تصاویر آن می‌تواند ناراحت کننده باشد. در صورت امکان، از تصاویر غم‌انگیز دوری کنید، وقت کمتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانید و برای رویارویی با آن، به الکل و مواد مخدر پناه نبرید.

با خانواده و دوستان وقت بگذرانید

دکتر گوردن به کسانی که زندگیشان تحت تأثیر رویدادی دگرگون شده توصیه می‌کند تلاش کنند برخی از عادتهای گذشته را بازگردانند مثلا دورهمی‌های خانوادگی ترتیب دهند و یا با افرادی که تجربه‌ای مشابه داشته‌اند در ارتباط باشند.

در دنبال کردن خبرها تعادل را رعایت کنید

کارشناسان می‌گویند هر چند لازم است خبرها را دنبال کنید و از شرایط آگاه باشید ولی تعادل در دنبال کردن رسانه‌ها می‌تواند در کاهش استرس مؤثر باشد. آنها توصیه می‌کنند کودکان را کمتر در معرض خبرهای ناگوار قرار دهید.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه دربرابر ولع خوردن مقاومت کنیم؟

متوجه اضطراب باشید و با آن مقابله کنید

فاجعه باعث ترشح آدرنالین می‌شود که در نهایت احساسی از نگرانی را در فرد بیدار می‌کند. داشتن راه‌کارهایی برای مواجه شدن با آن از جمله نفس عمیق، راه رفتن، ورزش و سوزاندن انرژی اضافی می‌تواند در کاهش استرس مؤثر باشد. کارشناسان همچنین استفاده از کافئین و الکل را در چنین شرایطی توصیه نمی‌کنند.

به آینده اطمینان داشته باشید و بدانید که تنها نیستید

دکتر گوردن می‌گوید هر چند اگر در زمان وقوع فاجعه دیدن چشم اندازی امیدوارکننده دشوار است، باید در نظر داشته باشید که افراد بسیار دیگری در دنیا تجربه‌ای مشابه تجربه شما را داشتند اما حالا زندگی‌شان روبه‌راه شده است.

کمک بخواهید

دکتر گوردن توصیه می‌کند در صورتی که نشانه‌های استرس کاهش پیدا نکرد و یا وخیم‌تر شد، از کارشناسان سلامت و روان کمک بخواهید چرا که هر چه زودتر به این علائم رسیدگی کنید، شانس برطرف کردن آنها بیشتر می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا