آموزش

نبض چیست؟ چطور نبض خودم را بگیرم؟

نبض چیست؟

مثبت زندگی: نبض چیست؟ یکی از معروف‌ترین واژه‌های پزشکی است و کار اندازه‌گیری ضربان قلب با آن انجام می‌شود. نبض در اندازه‌گیری ضربان قلب بسیار مهم است و گرفتن آن کار سختی نیست.

چگونگی کار نبض می‌تواند نشانه‌های زیادی در رابطه با سلامتی فرد در اختیار ما قرار دهد. نبض بسیار آهسته همراه با سرگیجه‌ ممکن است نشان دهد که فرد دچار شوک شده و همچنین به شناسایی خونریزی داخلی کمک می‌کند. از سوی دیگر، وقتی نبض شما سریع می‌زند حکایت از فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی دارد.

با تمرین، به راحتی می‌توانید نبض خود و افراد دیگر را بگیرید. اما نبض چیست، چرا مهم است و بهترین راه برای پیدا کردن و اندازه‌گیری نبض چیست؟ این مقاله به این سؤالات رایج پاسخ می‌دهد. اما در ابتدا به چند نکته درباره نبض که باید بدانید اشاره می کنیم. این نکات عبارتند از:

وقتی قلب پمپاژ می‌شود، رگ‌های خونی منبسط و منقبض می‌شوند که این همان نبض است.

ساده‌ترین راه گرفتن نبض در ناحیه مچ دست و یا گردن است.

یک نبض سالم بین 60 و 100 ضربه در دقیقه (ضربه در هر دقیقه) می‌زند.

در ادامه مقاله به بیان جزییات و اطلاعات تکمیلی می‌پردازیم. با دیجی رو همراه باشید.

نبض چیست؟

نبض به معنی منبسط شدن شریان‌ها است. دلیل منبسط شدن رگ‌ها، افزایش فشار خون به دیواره‌های کشسان شریان‌ها است که در هر بار تپش قلب رخ می‌دهد.

وقتی که قلب پمپاژ خون را انجام می‌دهد، این انبساط‌ شریان افزایش و کاهش می‌یابد و هنگامی که دوباره خون پمپاژ می‌شود انبساط ثابت می‌شود. ضربان قلب ما در نقاط خاصی از بدن احساس می‌شوند، جایی که شریان‌های بزرگ‌تر به پوست نزدیک‌تر هستند.

پیدا کردن و گرفتن نبض

پیدا کردن نبض در شریانی که از نزدیکی سطح پوست مچ دست و گردن می‌گذرند، راحت‌تر از جاهای دیگر است.
در ادامه، کارهای ساده‌ای که برای گرفتن نبض در ناحیه مچ دست لازم است انجام دهید را ذکر می‌کنیم. این موارد عبارت‌اند از:

این نوشته را از دست ندهید  دلایل و راه‌های تسکین طبیعی سرفه کودکان را بشناسید

یک دست را باز کنید، به‌طوری‌که کف آن رو به بالا باشد.

دو انگشت دست دیگرتان را روی برآمدگی ساعد قرار دهید.هنگامی‌ که انگشت‌تان را روی نقطه صحیح قرار دهید، متوجه نبض ضربان قلب خواهید شد.

یکی از جاهای دیگر برای پیدا کردن و گرفتن نبض، گردن است. با گذاشتن دو انگشت‌ بر روی برآمدگی نرم دو طرف نای، نبض را به‌راحتی حس کنید. این نبض از یکی از سرخرگ‌‌های کاروتید عبور می‌کند که از مهم‌ترین سرخرگ‌هایی است که از قلب به سمت مغز کشیده شده است.

محل‌هایی که تشخیص نبض کمی دشوار است عبارت‌اند از:

پشت زانوها

داخل آرنج در زمان کشیدگی آرنج

داخل ران

در قسمت شقیقه‌ها

ثبت نبض

زمانی که با توجه به آنچه در بالا گفته شد نبض خود را پیدا کردید، برای ثبت نبض نیز باید به نکات زیر توجه کنید:

از ساعت یا زمان‌سنج دارای ثانیه‌شمار استفاده کنید.

تعداد نبض در مدت یک دقیقه یا ۳۰ ثانیه را بشمارید.

تعداد نبض در یک دقیقه روش استاندارد اندازه‌گیری نبض است. همچنین می‌توان تعداد نبض را در ۳۰ ثانیه حساب و در آخر ضربدر ۲ کرد.

تعداد نبض باید بین ۶۰ الی ۱۰۰ در دقیقه باشد.

چطور نبض خودم را بگیرم؟

نبض نرمال

قلب باید به‌ صورت پیوسته و همراه با فاصله‌ در هر انقباض بزند. به‌عنوان یک قاعده کلی، نبض بزرگسالان باید بین ۶۰ الی ۱۰۰ بار در دقیقه بزند. همچنین افرادی که ورزش می‌کنند و دارای تناسب اندام بهتری هستند به‌طور طبیعی ضربان قلب آهسته‌‌تری نسبت به افرادی دارند که کمتر ورزش می‌کنند. به‌عنوان‌ مثال نبض طبیعی در بین ورزشکاران قهرمان بین ۴۰ الی ۶۰ بار در هر دقیقه است.

این نوشته را از دست ندهید  چه وقت کودکان فرق بین دختر و پسر را می‌فهمند

فعالیت، تحرک، ورزش، استرس، هیجان و ترس نیز از عواملی است که می‌تواند بر تعداد نبض تأثیرگذار باشد.

درصورتی‌که با گرفتن نبض متوجه شدید که قلب شما با ریتم و سرعت نرمال نمی‌تپد و تعداد نبض کمتر از ۴۰ بار در ثانیه و یا بیشتر از ۱۲۰ بار در ثانیه است، باید به پزشک مراجعه نمایید.

نبض نامنظم به‌ خصوص نبض بیش‌ از حد را نبض اکتاپیک گویند. نبض اکتاپیک بسیار معمول و بی‌خطر بوده و نیازی به درمان ندارد. در صورتی که نبض اکتاپیک یا تپش قلب نامنظم شما را نگران کرده است به پزشک مراجعه کنید.

مانیتورهای ضربان قلب

بیمارستان‌ها از مانیتورهایی استفاده می‌کنند که میزان ضربان قلب و تعداد نبض را نشان می‌دهد. از برخی از این مانیتورها برای استفاده در منزل نیز می‌توان استفاده کرد.

در صورتی که از این دسته مانیتورهای خانگی استفاده می‌کنید شما باید:

صحت اطلاعات آن را با پزشک بررسی نمایید.

هر روز فشارخون را در زمان مشخصی بگیرید.

چندین بار نبض و فشار خود را بگیرید و نتایچ را ثبت کنید.

همچنین اپلیکیشن‌های متعددی هستند که کار با این مانیتورها و ثبت تعداد ضربان نبض را آسان کرده‌اند. فهرستی از این موارد نیز توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تائید و ذکر شده‌اند. این برنامه‌ها محاسبه و تفسیر تعداد ضربان نبض‌ها را آسان‌تر نموده است. اما چنانچه هرگونه نگرانی درباره سلامت و وضعیت ضربان قلب خود دارید به پزشک مراجعه نمایید.

در مجموع گرفتن نبض کار راحتی است و به شما کمک زیادی می‌کند تا از وضعیت سلامتی بدن‌تان آگاه شوید.

منبع
دیجی‌رو
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − ده =

دکمه بازگشت به بالا