دهان و دندانسلامت

چرا صبح‌ها دهانم بوی بد می‌دهد؟

علت‌ها و درمان بوی بد دهان در ابتدای صیح

مثبت زندگی: خجالت نکشید. خیلی‌ها مثل شما این مشکل را دارند. مسواک هم می‌زنند، نخ دندان هم می‌کشند اما صبح‌ها وقتی از خواب بیدار می‌شوند، خودشان از بوی بد دهان خودشان کلافه می‌شوند، چه برسد به دیگران. اما خب! همه مشکل‌ها علتی دارد و وقتی علتی در میان باشد حتماً راهکار هم هست. همراه ما باشید تا در این مقاله از مثبت زندگی شما را با دلایل بوی بد دهان در ابتدای صبح و روش‌های از بین بردن این بو آشنا کنیم.

مشکلی که هست!

وقتی از خواب بیدار می‌شوید و دهان‌تان بوی بد می‌دهد، خودتان خجالت زده می‌شوید و وقتی از کنار عزیزانتان عبور می‌کنید، سریع جلو دهانتان را می‌گیرید. مسواک‌زدن، استفاده از نخ دندان یا شوینده‌های دهان در شب قبل هم هیچ تاثیری روی بوی دهانتان ندارد. البته این مسئله‌ای متداول است. این همان مشکلی است که هست!

این بار پای بزاق در میان است

طبق آمار آکادمی دندانپزشکی عمومی امریکا، ۸۰ میلیون نفر از بوی بد دهان بعد از بیدار شدن از خواب رنج می‌برند. افرادی که بخاطر مصرف دارو دچار خشکی دهان می‌شوند بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. البته آن‌هایی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، بیشتر از کسانی‌که بهداشت دهان و دندان خوبی دارند دچار این مشکل می‌شوند.

دلیل عمده این مشکل کمبود بزاق دهان است. دهان در طول روز مقدار قابل‌توجهی بزاق تولید می‌کند ولی وقتی خواب هستید، تولید بزاق در دهان کاهش پیدا می‌کند.

بزاق برای بیرون کردن ذراتی که باقی ماندن آنها باعث جمع شدن باکتری در دهان می‌شود، بسیار مهم و ضروری است. کاهش تولید بزاق احتمال خشک شدن دهان را افزایش می‌دهد. این باعث می‌شود باکتری‌ها رشد کرده و ترکیبات سولفور تولید کنند که بوی بد دارند. باکتر‌ی‌ها از ترکیبات، پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه و غذاهایی که در دهان و دندان‌ها باقی می‌مانند، تغذیه می‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید  ویتامین‌های موثر در چاقی و لاغری

بوی بد دهان در صبح و نحوه خوابیدن

نحوه خوابیدن شما بر شدت و تکرار بوی بد دهان در صبح تاثیر می‌گذارد. خروپف کردن یا تنفس از دهان در طول شب احتمال بدبو شدن دهان را بالا می‌برد. بیشتر کسانی که از دهان تنفس می‌کنند، دهانشان را شب‌ها باز می‌گذارند و این باعث خشک شدن بیشتر دهان شده و باکتری‌های بیشتری هم رشد خواهند کرد. هر زمان بزاق داخل دهان کم شود، توانایی دهان برای مبارزه با باکتری‌هایی که موجب بوی بد می‌شوند هم کاهش پیدا می‌کند.

بوی بد دهان در صبح و سلامت شما

بااینکه بوی بد دهان هیچ ارتباطی با سن و سال ندارد، ولی باکتری‌هایی که موجب بدبو شدن تنفس می‌شوند مشکلات مختلفی برای سلامتی ایجاد می‌کنند. این مشکلات در کنار مشکلات مربوط به سلامت دندان‌ها هستند. اولین علت بوی بد دهان مسائل دوره‌ای مثل تورم لثه و پریودنتیت است که با بیماری‌های قلبی و سکته نیز در ارتباط است.

چرا صبح‌ها دهانم بوی بد می‌دهد؟

این نشان می‌دهد که سلامت دهان با سایر مشکلات سلامتی ارتباطی قوی دارد. سموم باکتری‌های دهان وارد جریان خون شده و می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن ایجاد اختلال کند. ازجمله مهمترین این اختلالات، بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان دهان و آلزایمر است.

خب دلایل را گفتیم و برویم سر پیشگیری.

پیشگیری از تنفس بدبوی صبحگاهی

بااینکه هیچ راهکار تضمین‌شده‌ای برای این مشکل وجود ندارد، کارهایی هست که برای کمتر کردن تاثیر آن می‌توانید انجام دهید. مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان‌شو و تمیز کردن زبان قبل از خواب به تمیز نگه داشتن دهان و خلاص شدن از ذرات غذایی که باکتری‌ها از آن تغذیه می‌کنند، کمک می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  چرا وقتی غمگین هستیم توده‌ای در گلویمان ایجاد می‌شود؟‍

آزمایش زبان

اولین قدم برای ارزیابی بد بو شدن دهانتان این است که بفهمید این مشکل را دارید یا نه. متخصصان توصیه می‌کنند که جلو آینه ایستاده و زبانتان را نگاه کنید. یک زبان صورتی و براق یعنی تنفستان تازه و خنک است ولی اگر یک لایه سفید رنگ روی زبانتان بسته شده باشد، احتمال این وجود دارد که تنفستان بدبو شده باشد.

روش دیگر این است که مچ دستتان را لیس بزنید. وقتی خشک شد، آن را بو کنید. اگر بویی احساس کردید، نشانه این است که تنفس‌تان بد بو شده است.

استفاده از یک مسواک نرم، تمیزکننده زبان یا لبه قاشق برای تمیز کردن زبان، روش دیگری است که این مشکل را در خیلی‌ها حل کرده. با این کار باکتری روی زبان جمع نخواهد شد.

روش‌های بالا به هیچ عنوان جایگزینی برای رفتن نزد دندانپزشک نخواهد بود. می‌توانید از دندانپزشکتان بخواهید یک آزمایش ساده و سریع روی باکتری‌های دهانتان انجام دهد تا بفهمد دهانتان بدبو می‌شود یا خیر.

همچنین بعضی وقت‌ها بوی بد دهان ناشی از معده درد است. اگر معده درد دارید و صبح‌ها هم دهان‌تان بوی بد می‌دهد حتماً به یک متخصص گوارش مراجعه کنید. شاید خوردن یک ورق قرص، هم بیماری معده‌تان را تسکین دهد هم بوی بد دهان‌تان را از بین ببرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا