انتخاب سردبیرزنان

چرا باید خشونت علیه زنان را از بین ببریم؟

دبیر کل سازمان ملل: “تا زمانی که نیمی از جمعیت جهان یعنی زنان و دختران؛ نمی‌توانند بدون ترس، خشونت و ناامنی روزمره زندگی کنند، نمی‌توانیم ادعا کنیم در جهانی پر از عدل و برابری زندگی می‌کنیم.

مثبت زندگی: خشونت علیه زنان یکی از گسترده‌ترین، ماندگارترین و ویرانگرترین نمونه‌های نقض حقوق بشر در جهان است که امروزه به دلیل عدم مصونیت،‌ سکوت و شرم از ابراز، به طور گسترده‌ای از گزارش آن خودداری می‌شود.

به طور کلی، خشونت علیه زنان به شکل جسمی، جنسی و روحی  ظاهر می‌شود و انواع مختلفی دارد:

·        خشونت از طرف شریک زندگی: آزار روانی، تجاوز زناشویی، قتل جنسیتی

·        خشونت جنسی و آزار و اذیت: تجاوز جنسی، اعمال جنسی اجباری، آزار جنسی، سوء‌استفاده جنسی از کودکان، ازدواج اجباری، آزار و اذیت خیابانی، تعقیب، آزار و اذیت در فضای اینترنت

·        قاچاق انسان: بردگی، استثمار جنسی

·        ختنه زنان

·        ازدواج کودکان

اعلامیه حذف خشونت علیه زنان که توسط مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۳ صادر شد، خشونت علیه زنان را هرگونه عمل خشونت‌بار مبتنی بر جنسیت تعریف کرده است که موجب آسیب جسمی، جنسی، روحی و رنج رسانیدن به زنان شده و شامل تهدید به اعمال خشونت‌بار و اجبار یا محرومیت خودسرانه از آزادی در فضای عمومی و خصوصی جامعه می‌شود.

خشونت جنسی می‌تواند علیه هر شخصی و در هر نقطه‌ای از جهان رخ دهد اما برخی از دختران و زنان آسیب‌پذیرتر هستند. برای مثال دختران جوان، زنان مسن، تراجنسیت، بیناجنس، مهاجران و پناهندگان، زنان بومی و اقلیت‌های قومی یا زنان و دخترانی که با ‌HIV، معلولیت و بحران‌های انسانی  زندگی می‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید  چه نوع رژیمی برای شما مناسب‌تر است؟

خشونت علیه زنان مانع دستیابی جهان به برابری، توسعه، صلح و تحقق حقوق زنان و دختران می‌شود. در مجموع وعده ایجاد توسعه پایدار جهانی نمی‌تواند بدون خاتمه دادن به خشونت علیه زنان و دختران تحقق یابد.

اقدام جهانی: دنیا را نارنجی کن!

کمپین زنان سازمان ملل بیست و پنجم هر ماه را روز نارنجی اعلام کرده‌است. این کمپین “بگو نه” را در سال ۲۰۰۹ برای بسیج کردن جامعه مدنی، فعالان، دولت‌ها و سازمان ملل راه‌اندازی کرد تا تاثیر کمپین “پایان دادن به خشونت علیه زنان” را که توسط دبیر سازمان ملل ایجاد شده بود افزایش دهد. در سراسر جهان شرکت کنندگان در کمپین “بگو نه” با پوشیدن لباسی به رنگ نارنجی امید خود برای آینده‌ای روشن و بدون خشونت علیه زنان را ابراز می‌کنند.

شعار امسال این کمپین “دنیا را نارنجی کن” است و فعالیت آن تا دهم دسامبر مصادف با روز جهانی حقوق بشر ادامه دارد.

شما نیز می‌توانید با استفاده از هشتگ‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی به این کمپین ملحق شوید:

#OrangeUrWorld, #OrangeTheWorld, #HearMeToo, #EndVAW#

خشونت علیه زنان

آمار هشدار دهنده

·        یک نفر در هر سه زن در طول زندگی خود خشونت فیزیکی و جنسی را (اغلب توسط شریک زندگی) تجربه می کند.

·        تنها 52 درصد از زنان متاهل، می‌توانند درباره روابط جنسی، استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری و مراقبت‌های بهداشتی آزادانه تصمیم بگیرند.

·        امروزه در سراسر جهان، تقریبا 750 میلیون زن و دختر قبل از 18 سالگی ازدواج کرده‌اند. در حالي که 200 ميليون زن و دختر در معرض ختنه قرار دارند.

·        در سال 2012 یک نفر در هر ۲ زن توسط همسر و یا خانواده کشته شده در حالی که فقط 1 نفر از هر 20 مرد در شرایط مشابه کشته شده‌اند.

این نوشته را از دست ندهید  کارهایی که زنان باید بعد از رابطه جنسی انجام دهند

·        71 درصد از کل قربانیان قاچاق انسان در سراسر جهان، زنان و دختران هستند و در بین آنها 3 نفر از هر 4 زن دچار سوءاستفاده جنسی می‌شوند.

·        خشونت علیه زنان علت جدی مرگ و ناتوانی زنان در سن باروری است، حتی بیشتر از مرگ در اثر تصادفات رانندگی و مالاریا.

گرد آورنده
الهام حیدر طجری
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا