سالمندان

پیشنهادی متفاوت برای شاد کردن پدربزرگ و مادربزرگها

مثبت زندگی: شاد کردن دل پدربزرگ و مادربزرگ‌ها کار سختی نیست، به آنها محبت کنید و با احترام و درست رفتار کنید و با چند کار ساده آنها را خوشحال کنید. زمان که سپری می‌شود روز به روز به تعداد پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها افزوده می‌شود. آنها به امید روزی که رشد و بزرگ شدن نوه‌هایشان را شاهد باشند زندگی می‌کنند و همیشه یک ذوق و برق خاصی در نگاهشان نسبت به بچه‌ها و نوه‌هایشان دارند.

آنها سرمایه‌های گرانبهایی هستند که باید قدرشان را بدانیم و همیشه به آنها احترام بگذاریم اما شاید خیلی از ما راه و روش شاد کردن پدربزرگ و مادربزرگ‌مان را ندانیم به همین خاطر در این بخش از مثبت زندگی به معرفی آنها پرداخته‌ایم:

آلبوم خانوادگی تهیه کنید

استفاده از اینستاگرام و فیسبوک به جای آلبوم‌های کاغذی باعث شده نسل قدیم اندکی نادیده گرفته شوند به همین خاطر شما به عنوان نوه می‌توانید عکس‌هایی را از گذشته تاکنون جمع آوری و پدربزرگ و مادربزرگ را شاد کنید.

به مراسم‌ها و جشن‌هایتان دعوتشان کنید

پدربزرگها و مادربزرگها همیشه در سودای افتخار کردن به نوه‌هایشان در زمینه درسی و تحصیلی به سر می‌برند. زمانی که دانشگاه قبول شدید و فارغ التحصیل یا بچه دار شدید با خریدن یک جعبه شیرینی شادی‌هایتان را با آنها تقسیم کنید.

تنهایی آنها را با دعوت به تولدها و میهمانی‌هایتان و یا حتی مسابقات ورزشی‌تان پر کنید تا در اجتماعی‌تر شدنشان نقش داشته باشید و مکانی را برایشان در نظر بگیرید که معذب نشوند به عنوان مثال در مهمانی و جشن تولد نزدیک آنها بنشینید.

تفریحی را برنامه ریزی کنید

یک روز را ترتیب بدهید تا با اعضای خانواده و پدر بزرگ و مادر بزرگ از خانه بیرون بروید. صندلی پدربزرگ و مادربزرگ فراموش نشود همچنین می‌توانید برای تماشای یک فیلم کوتاه آنها را جایی ببرید که از آن لذت ببرید.

غذاهای سنتی و قدیمی برایشان بپزید

حتما غذاهای مورد علاقه پدربزرگ و مادربزرگ خود را می‌شناسید بنابراین یک روز بدون اطلاعشان غذای سنتی باب طبع آنها را طبخ و آنها را غافلگیر کنید.

این نوشته را از دست ندهید  با تغذیه مناسب برای سالمندان آشنا شوید

با آنها مصاحبه کنید

نسل قدیم داستان‌های شگفت انگیزی دارند که می‌توانند آنها را به نسل آینده منتقل کننده تا از آن پند گیرند. برنامه‌ریزی یک مصاحبه راهی خوب برای زنده نگه داشتن داستان‌های خانوادگی‌تان برای نسل‌های آینده است چه در ویدئو و چه با یادداشت برداری، بستگی به اولویت بندی شما دارد.

بدانید که قادر به انجام چه کاری هستند

بسته به اینکه عزیزان شما چقدر پیر هستند، ممکن است در برخی از جنبه‌ها محدود باشد. اگر دوست دارید وقت خود را با مادر بزرگ خود سپری کنید، حتما برای فعالیت‌هایی برنامه ریزی کنید که مادربزرگ‌تان به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.

به عنوان مثال، اگر پدر و مادربزرگ شما نیاز به استفاده از عصا داشته باشند تا راه بروند پس پیاده روی ایده مناسبی نیست. پدر بزرگ و مادر بزرگ‌تان قادر به راه رفتن برای مدت زمان طولانی نخواهند بود و نیاز به استراحت مکرر دارند.

تکنولوژی را راه‌اندازی کنید

پیشنهادی متفاوت برای شاد کردن پدربزرگ و مادربزرگها

در حالیکه پدر بزرگ و مادربزرگ ما ممکن است پیشرفته‌ترین افراد در اطراف ما نباشند، اما مطمئنا از فن آوری مدرن مانند چت تصویری لذت می‌برند. با تنظیم یک کامپیوتر یا تبلت یا پیام رسان‌های موبایل پدر بزرگ و مادربزرگ شما قادر خواهند بود که عزیزان خود را به طور مرتب ببینند.

اگر در استفاده از تکنولوژی مشکل دارند، برای ارائه پشتیبانی فنی و دوستانه در دسترس باشید!

از سرگرمی‌هایشان آگاه باشید

به خصوص اگر مشکلات سلامتی داشته باشند و یا بالاتر از سن 80 سالگی هستند، به احتمال زیاد محدودیت‌هایی برای پذیرش ملاقات‌ها دارند بنابراین بازدیدهایتان را در طی این زمان‌ها انجام ندهید.

در زمان مقرر و با لوازم ضروری هنگام قرار حاضر شوید

این برای پدربزرگ و مادربزرگ شما مهم است که در زمان و روز تعیین شده حاضر شوید. آنها مشتاقانه منتظر هستند و اگر دیر کنید، ناامید خواهند شد.

اگر نمی‌توانید به موقع بیایید، حتما برایشان توضیح دهید. اگر می‌خاهید زمان دیگری به دیدنشان بروید اجازه دهید پدر و مادربزرگ‌تان فورا آن را بدانند تا آخرین لحظه صبر نکنید تا برنامه را تغییر دهید.

این نوشته را از دست ندهید  نکات مهمی که پدربزرگ و مادربزرگ‌ها برای تربیت نوه‌ها باید بدانند

ایده‌هایی که می‌توانید به آنها کمک کنید را مطرح کنید

اگر پدر و مادربزرگ شما به خاطر غرور یا احساس قوی بودن در خواست کمک نمی‌کنند، یا اگر آنها در مورد نیاز به کمک ابهام دارند به برخی از راه‌هایی که می‌توانید به آنها کمک برسانید فکر کنید.

  • جارو منزل
  • گردگیری اسباب و وسایل
  • کندن علف‌های هرز در باغ
  • شست وشو فرش‌ها
  • رنگ کردن منزل

کارها را به خوبی انجام دهید

شما داوطلب شده‌اید زمانی را برای کمک به مادر و پدربزرگ خود اختصاص دهید اما باید مطمئن باشید که این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

مادر و پدربزرگ‌تان حتما کارهای زیادی برای کمک به والدین شما انجام داده‌اند و این فرصت مناسبی برای جبران زحمات آنها و همچنین زمان خوبی برای نشان دادن اینکه چقدر قدردان آنها هستید و بهشان اهمیت می‌دهید است. اگر شما می‌خواهید که پدر و مادربزرگتان در آرامش و سلامت زندگی کنند، بنابراین بهترین تلاش خود را انجام دهید.

اگر پدر بزرگ یا مادر بزرگ شما در آسایشگاه زندگی می‌کنند، واقع گرا باشید

در این حالت، پدر و مادربزرگ شما ممکن است قادر به ترک این ساختمان نباشند. فعالیت‌هایی را آماده کنید تا زمانی را با هم سپری کنید که مادر و پدر بزرگ شما می‌تواند آن را انجام دهد:

  • مثلا در مورد زندگی و خاطرات صحبت کنید
  • یک پازل را با هم بچینید.
  • با هم کاردستی بسازید.
  • یک کتاب را با هم مطالعه کنید.
  • یک داستان یا شعر را با هم بنویسید.

آنها را در بحث‌های خود شرکت دهید

مشکل اصلی پدربزرگ و مادربزرگ این است که احساس انزوا می‌کنند. این به شما بستگی دارد که چگونه می‌توانید آنها را درک کنید. آنها بخش مهمی از خانواده شما هستند. هر وقت که درباره هر موضوع خانوادگی صحبت می‌کنید، آنها را در بحث بگنجانید. با دقت بهشان گوش دهید و واکنش منفی نشان ندهید، حتی اگر نظرشان را دوست نداشته باشید.

این نوشته را از دست ندهید  فواید پیاده‌روی کوتاه مدت برای سالمندان

از پدر بزرگ و مادر بزرگ خود قدردانی کنید

نوه‌ها برای پدربزرگ و مادربزرگشان عزیز هستند بنابراین، آنها همیشه سعی می‌کنند شما را به طریقی راضی و خوشحال کنند. ممکن است بزرگ‌تر شده باشید، اما برای آنها همیشه کوچک هستید! سعی کنید از زحماتشان تقدیر و تشکر کنید. شاید از هدیه‌ای که گرفتید خوشتان نمی‌آید، اما اگر یک بار آن را بپوشید خواهید دید که از همیشه خوشحال‌تر خواهند بود.

روزهای خاص را برای آنها جشن بگیرید

پیشنهادی متفاوت برای شاد کردن پدربزرگ و مادربزرگها

پدربزرگ و مادربزرگ خود را شاد کنید. آیا به یاد دارید که مادربزرگتان هر سال کیک تولد برایتان می‌پخت؟ الان وقت آن است که شما برایشان این کار را انجام دهید.

در تعمیرات خانه آنها را فراموش نکنید

چنانچه پدربزرگ یا مادربزرگتان مشغول به کاری همچون تعمیر پمپ، رنگ آمیزی خانه و … هستند در کمک کردن به آنها پیش‌قدم شوید به عنوان مثال اگر در تمیز کردن حوض خانه یا استخر و یا ضد آب کردن آکواریوم نیاز به کمک داشتند به آنها بگویید جمعه آینده این کارها را انجام می‌دهیم چراکه این کار شما فرصت مناسبی ایجاد می‌کند تا چند ساعتی را با عزیزانتان بگذرانید.

گوش شنوا برای نصیحت‌هایشان باشید

تجربیات پدربزرگها و مادربزرگها بسیار شنیدنی هستند چراکه آنها سالیان سال با تجربیات خوب و بدی که داشتند در هر زمینه‌ای اطلاعات زیادی کسب کرده‌اند. بنابراین زمانی که موضوعاتی همچون ازدواج، خرید خانه، دانشگاه و تربیت بچه‌ها ذهنتان را درگیر کرده است با آنها در میان گذاشته و مشورت کنید. آنها بُعدهای مختلفی از مشکلتان را به رویتان باز می‌کنند و این باعث می‌شود که احساس مفید بودن و ارزشمند بودن کنند.

ادب و احترام را فراموش نکنید

به آنها احترام گذاشته و در صحبت با آنها ادب را رعایت کنید حتی اگر دیدید آنها بارها و بارها یک حرف را تکرار کردند به روی خود نیاورید و نشان دهید که با حواس جمع به حرفهایشان گوش می‌دهید و به آنها توجه دارید در عین این که با لحنی آرام و مودبانه با آنها حرف می‌زنید پاسخ سوال‌هایشان را صریح بدهید و صحبتشان را ناتمام قطع نکنید.

این نوشته را از دست ندهید  10 نوشیدنی شگفت‌انگیز ضد پیری

با آنها حتی بصورت تلفنی صحبت کنید

راهی ساده، موثر و مطمئن برای شاد کردن پدربزرگ و مادربزرگ این است که چند دقیقه وقت خود را خالی کنید و با آنها گپ بزنید. آنها عاشق شنیدن تمام جزئیات زندگی‌تان هستند. یک یادآور در تقویم خود بگذارید و به صورت هفتگی یا ماهانه در تماس باشید.

کار راه انداز آنها باشید

امکان دارد پدربزرگ و مادربزرگ‌تان برای انجام کارهای روزانه همچون کارهای بانکی، خرید تره بار و سبزیجات، گرفتن نوبت پزشک، پرداخت قبوض و … به کمک نیاز داشته باشند و به خاطر عدم توانایی نتوانند کارها را انجام دهند بنابراین راه‌های کمک به آنها را کشف کنید به عنوان مثال به خاطر اینکه قادر نیستند رانندگی کنند شما می‌توانید آنها را تا جایی که می‌خواهند برسانید.

از سلامتی‌شان غافل نشوید

حتماً حواستان به سلامت روانی و جسمی پدربزرگ و مادربزرگ‌هایتان باشد و مدام چک کنید که خودشان چگونه با سلامتیشان مدارا می‌کنند. آیا به حد کافی مراقب سلامتی خود هستند یا نه؟

حتماً درباره ویزیت بعدی پزشکشان پرس و جو کنید، داروهایشان را برایشان تهیه کنید و با یک برنامه‌ریزی دقیق دقت کنید تا سر وقت آنها را استفاده کنند. چنانچه برای دکتر رفتن احتیاج به یک همراه دارند هرگز غفلت و دریغ نکنید.

و در نهایت باید بگوییم ما محوریت این مطلب را پدربزرگ و مادربزرگ‌ها قرار داده‌ایم ولی همین مواردی که به آنها اشاره شد در مورد پدر و مادر و همچنین پدر و مادر همسرتان و یا حتی هر شخص سالخورده دیگری که در اطرافتان میبینید صادق است بنابراین چیزی که مهم هست این است که نگذاریم عزیزانمان احساس تنهایی کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 19 =

دکمه بازگشت به بالا