مادر و کودک

پوشک کودک و ۷ نکته مهمی که لازم است قبل از خرید بدانید

مثبت زندگی: انتخاب پوشک مناسب برای کودکان، یکی از بزرگ‌ترین تصمیماتی است که والدین باید بگیرند. در کنار تغذیه، پوشک یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی است که کودک در تمام مدت به آن احتیاج دارد. برای انتخاب پوشک مناسب کودکتان، همراه ما باشید.

۱. پاسخ کودک شما به پوشک چگونه است؟


همانقدر که تغذیه نقش مهم و تاثیرگذاری در سلامت جسمی کودک دارد، پوشک مناسب هم برای حفظ سلامت کودکانی که هنوز نمی‌توانند ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند، مهم و ضروری است. برای جلوگیری از ایجاد انواع بیماری‌های عفونی، کلیوی، تناسلی و … باید در انتخاب پوشک کودک، نهایت دقت را به‌کار برد. شاید به نظر برسد یک تصمیم بسیار ساده و سرراست پیش روی شماست؛ ولی درحقیقت غیر از این است و شاید طیف گسترده‌ای از پوشک‌های موجود در بازار، انتخاب درست را برای والدین سخت کرده است.

ولی یک راه‌حل بسیار ساده و البته کاربردی می‌‌تواند شما را در انتخاب پوشک مناسب کودکتان یاری کند و آن هم توجه به پاسخی است که کودک هنگام استفاده از پوشک فعلی‌اش بروز می‌دهد. کافی است به رفتار و حرکات کودکتان هنگامی که پوشک به تن دارد، دقت کنید. باید کاملا احساس راحتی داشته باشد. کودکی که هنوز قادر به راه رفتن نیست، اگر در پوشک احساس خوبی نداشته باشد، مدام در تلاش است تا پوشک را از بدن خود جدا کند. این کار را معمولا با اخم و غرزدن انجام می دهد. چون اگر وَر رفتن کودک با پوشکش به خاطر کنجکاوی باشد نه از روی ناراحتی، چهره اش خندان است نه گریان و ناراحت!

همچنین به کناره ران کودکتان توجه کنید. نباید ردی از پوشک روی پوست افتاده باشد. سرخی یا دانه‌های ریز روی پوست یا به دلیل مناسب نبودن سایز پوشک است یا به‌دلیل حساسیت‌زا بودن مواد تشکیل‌دهنده پوشک که باید در هر دو صورت پوشک را تعویض کنید. کودک باید هنگام پیاده‌روی، به خوبی راه برود و شما در رفتار یا صورت کودکتان حس ناخوشایند یا ناراحت‌کننده‌ای مشاهده نکنید.
مطمئن باشید اگر کودک شما در پوشکی که به تن دارد، ناراحت باشد، به وضوح آن را در رفتار و حرکاتش خواهید دید.

این نوشته را از دست ندهید  ۷ نشانه حساسیت غذایی در کودکان

۲. دنبال پوشکی باشید که مایعات را به سرعت و به میزان زیاد جذب کند

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که از کجا بدانم کودکم در کدام پوشک احساس راحتی می‌کند؟ آیا برای یافتن پاسخ این سوال، مجبورم تمامی پوشک‌های موجود در بازار را خریداری کنم و کودکم از آن استفاده کند؟ قطعا چنین نیست. در این مرحله شما باید به‌دنبال پوشکی باشید که بسیار جاذب باشد. شما هم اگر مثل من تجربه مادر بودن را داشته باشید، قطعا می‌دانید یک نوزاد زمانی که پوشکش خیس است یا نم به لباس زیرش نفوذ کند، چه حال و روزی پیدا می‌کند. طبیعی است نوزادان از بدو تولد تا زمانی که بتوانند ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند، به‌ناچار جای خود را خیس می‌کنند. همین مسئله از مهم‌ترین و بدیهی‌ترین دلایل بی‌خوابی کودک در طول شب است. اینجا است که به اهمیت وجود پوشکی که بتواند ادرار را به سرعت و به خوبی جذب کند و کودک احساس نمدار بودن نکند، پی می‌بریم

برای آزمایش جاذب بودن سریع و بالای پوشک، کافی است کمی آب ولرم روی پوشک بریزید. سپس از دستمال توالت برای پاک کردن سطح پوشک استفاده کنید. آیا دستمال توالت خیس است؟ جواب این آزمایش میزان جاذب بودن پوشک را مشخص می‌کند. اگر دستمال توالت خیس بود، پوشک جذب بالایی در مایعات ندارد و مناسب کودک شما نیست. پس فراموش نکنید، پوشکی بسیار خوب است که قادر به جذب سریع مایعات باشد و همچنین پس از چندین مرتبه خیس شدن، باز نم پس ندهد. درواقع اگر پوشکی بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت همچنان خشک بماند، شما می‌توانید با خیالی آسوده از آن برای بستن کودکان در شب‌ استفاده کنید و خیالتان راحت باشد این زمان برای آن که کودک شما بتواند بی‌صدا و بی‌وقفه بخوابد، کافی خواهد بود.

۳. به موادی که در تولید پوشک استفاده شده است، توجه کنید


همانطور که می‌دانید، پوست کودک به‌ویژه در سه ماهه اول تولد، بسیار حساس و لطیف است. حتی برخی از کودکان نسبت به دیگران دارای پوست حساس‌تری هستند. از این رو باید در هنگام خرید پوشک، به مواد استفاده شده در تولید آن، دقت کنید. کودک شما به پوشکی نیاز دارد که در حین و پس از استفاده از آن پوستش دچار التهاب و حساسیت نشود. اگر پوشکی از مواد غیر استاندارد و مضر ساخته شده باشد، نه تنها باعث تحریک پوست می‌شود، بلکه احتمال ابتلا به بثورات پوستی و بروز جوش‌های حساسیت‌زا هم افزایش می‌یابد.
برای جلوگیری از این عواقب ناخواسته به نحوه واکنش پوشت کودکتان به پوشکی که استفاده می‌کند، توجه کنید. به محض این که هرگونه بثورات یا برآمدگی شدیدی را روی پوست کودکتان مشاهده کردید، دیگر از آن پوشک استفاده نکنید. پس به دنبال پوشکی باشید که در برابر پوست حساس کودک شما ایمن بوده و کودکتان با پوشیدن آن احساس آرامش کند. فراموش نکنید، یک پوشک خوب علاوه بر این که بسیار جاذب خوبی است، قادر است چندین مرتبه ادرار کودک را جایگیری کرده و مانع از نشت آن شود.

۴. سن کودک در انتخاب پوشک مناسب، تاثیرگذار است


پرواضح است که بیشترین و درواقع سریع‌ترین بازه رشد یک انسان، در دوران کودکی است. نوزادان از نظر جسمی بسیار سریع رشد می‌کنند. بنابراین ممکن است پوشکی که الان برای کودکتان استفاده می‌کنید و اتفاقا بسیار هم مناسب است، تا یک ماه آینده برای او مناسب نباشد. کودکان بسیار فعال هستند؛ چون تحت تاثیر محیط و دنیای پیرامون خود قرار می‌گیرند و مدام در حال کاوش اطراف خود هستند بنابراین مهم این است پوشکی انتخاب کنید که قابلیت کشش مناسب داشته باشد و بتواند به راحتی با حرکات کودک فعال و پرجنب‌وجوش شما سازگار شود؛ با تحرک و فعالیت‌های کودک شکل خود را از دست ندهد و همچنان کودک شما در آن احساس آرامش و راحتی کند. درواقع این بدان معناست که پوشک باید کاملا نرم باشد و در عین حال محکم.

این نوشته را از دست ندهید  وقتی مادر‌ان احساس تنهایی می‌کنند

البته نه اینقدر محکم که بین پاهای کودک و پوشک اصطکاک ایجاد شود و پوست او را تحریک کند. همانطور که می‌دانید، تمامی پوشک‌ها با توجه به اندازه‌ای که روی آن‌ها درج می‌شود، برای کودکان انتخاب می‌شود. بنابراین هنگام خرید پوشک، به سایز نوشته شده روی آن‌ دقت کنید. معمولا پنج تا شش اندازه استاندارد پوشک در بازار وجود دارد. بهترین راه برای تشخیص اینکه کدام پوشک مناسب کودک شماست، امتحان کردن اندازه‌های مختلف پوشک است. البته زیاد نگران نباشید، اگر یک بار امتحان کنید، پس از آن اندازه درست دستتان خواهد آمد و برای دفعه بعد، چشم‌بسته می‌توانید اندازه درست پوشک را انتخاب و خریداری کنید.

۵. بودجه؛ از مهم‌ترین فاکتورها در خرید پوشک کودک است


این که تا چه میزان می‌توانید برای خرید پوشک کودک، هزینه کنید، بسیار مهم است. زیرا بودجه شما همانند یک فیلتر برای انتخاب یا رد برندهای مختلف پوشک عمل می‌کند. هنگام درنظر گرفتن بودجه، این نکته را باید در نظر داشته باشید که کودک شما ممکن است، به پوشک احتیاج داشته باشد، البته تا زمانی که هنوز آموزش ندیده و نمی‌تواند ادرار و مدفوع خود را کنترل کند. معمولا برای بیشتر کودکان این زمان حدود ۲ سال خواهد بود. هرچند استثنا هم وجود دارد و ممکن است، کودکی تا ۳ سالگی هنوز هم نیاز است از پوشک استفاده کند.
اما به طور معمول، مدت زمانی که کودک شما از پوشک استفاده می‌کند، حداقل ۲ سال است. درواقع ۲ سال تمام، شبانه‌روز پوشک به بدن کودک وصل است. قطعا چیزی که این همه مدت به کودک شما متصل است، بهتر است از جنس خوب و مرغوبی باشد و مطمئنا ارزش کمی هزینه بیشتر را خواهد داشت. با این حال، بودجه شما تعیین‌کننده پوشکی است که برای کودکتان تهیه می‌کنید. فقط فراموش نکنید، مواردی مانند راحتی کودک، سلامت جسمی و پوست کودک هم در کنار بودجه، بسیار مهم است.

این نوشته را از دست ندهید  ۸ عادت بد والدین که سلامت کودکان را به‌خطر می‌اندازد

۶. از تجربه بزرگ‌ترها و توصیه دوستان مورد اعتماد استفاده کنید


گاهی اوقات بهتر است به جای این که خودمان راهی را برویم، از تجربه کسانی که آن راه را قبلا طی کرده‌اند، استفاده کنیم. در این صورت علاوه بر این که احتمال بروز خطا و ضرر کم‌تری وجود دارد، درصد موفقیت بیشتری خواهیم داشت. انتخاب پوشک مناسب برای کودک دلبندمان هم از این قاعده مستثنی نیست. از افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید، مانند دوستان، بستگان و سایر مادران بپرسید. سوالات مهمی مانند نوع پوشک، برند و مزایا و معایب استفاده از آن‌ها، می‌تواند برای انتخاب درست و پیشگیری از تجربه یک خرید اشتباه، کاملا مفید باشد.

۷. پوشک های معطر برای کودکان مناسب نیست


یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که متاسفانه بسیاری از مادران از آن چشمپوشی می‌کنند، رایحه است. متاسفانه پوشک‌های معطر توسط بسیاری از والدین برای کودکان خریداری می‌شود. متاسفانه طبق تحقیقات و بررسی‌هایی که پزشکان و کارشناسان بهداشت در مورد پوشک‌های عطری انجام داده‌اند، مشخص شد عطرهایی که در بسیاری از پوشک‌ها استفاده می‌شود، بسیار قوی و شیمیایی است و احتمال بروز مشکلات بهداشتی مانند حساسیت‌های پوستی و علائم تنفسی را به همراه دارد. حال تصور کنید کودکان در این سن به سرعت در حال رشد هستند و صدالبته بدنشان به مواد شیمیایی بسیار حساس است. من به‌عنوان یک مادر از شما می‌پرسم، آیا واقعا پوشک‌های معطر ارزش خرید دارند درحالی که احتمال بروز حساسیت و آلرژی در کودکان را تشدید میکند؟
البته ممکن است پوشک‌های معطر به دلیل پوشش بوی نامطبوع کاربرد داشته باشد، ولی درصورتی که به کودک شما آسیب نرساند و کودکتان به این نوع پوشک‌ها حساسیت نداشته باشد. عقل سلیم استفاده از پوشکی که به سلامت کودک ضرر وارد را بیشتر می‌پسندد.

این نوشته را از دست ندهید  کودکان و ۱۰ جمله‌ای که نباید به آن‌ها بگویید

و اما کلام آخر…

انتخاب یک پوشک مناسب برای کودک شما بسیار مهم است. برای دست‌یابی به این مهم باید کمی وقت بگذارید و تحقیق کنید. حتما سلامت کودک برای هر پدر و مادری مهم است و ارزش وقت گذاشتن دارد. همچنین استفاده از تجربیات و نظرات افراد مورد اعتماد می‌تواند کمک بزرگی باشد. لطفا اگر شما هم کودکی دارید که نوع خاصی از پوشک را برای او استفاده می‌کنید، یا اطلاعات مناسبی در انتخاب پوشک مناسب برای کودکان دارید، خوشحال می‌شویم تجربیاتتان را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید، مطمئنا کمک بزرگی است به کسانی که به تازگی فرزنددار شده‌اند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + ده =

دکمه بازگشت به بالا