طب سنتی

پایین آوردن فشار خون بالا با ۱۰ درمان گیاهی مؤثر

مثبت زندگی: بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا از فشار خون بالا (پرفشاری خون) رنج می‌برند. پیشنهاد متخصصان برای درمان فشار خون بالا ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و استفاده از داروهاست. برای پایین آوردن فشار خون با مصرف گیاهان و سبزیجات یا مکمل‌های آنها باید ابتدا با پزشک مشورت کنید. در ادامه با گیاهانی آشنا می‌شوید که می‌توانند به پایین آوردن فشار خون بالا کمک کنند.

عوامل و عوارض فشار خون بالا

عواملی مانند ژنتیک، استرس، رژیم غذایی، سیگار کشیدن، بی‌تحرکی و ورزش‌نکردن موجب فشار خون بالا می‌شوند. ازآنجاکه فشار خون بالا معمولا علائمی ندارد، از آن با عنوان قاتل خاموش یاد می‌کنند. به‌ همین دلیل، کنترل منظم فشار خون مهم است. از مهم‌ترین عوارض فشار خون بالا این است که خطر بیماری‌هایی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت، نارسایی قلب، بیماری های کلیوی، کاهش بینایی و سندرم سوخت‌وسازی را افزایش می‌دهد.

کاهش فشار خون با گیاهان دارویی

۱. ریحان

ریحان از سبزیجات خوشمزه‌ای است که می‌توان از آن در انواع غذاها استفاده کرد. ریحان می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. براساس مطالعات روی جوندگان، مصرف عصارهٔ ریحان می‌تواند فشار خون را اندکی کاهش دهد. ترکیب شیمیایی اوژنول موجود در ریحان می‌تواند موجب توقف فعالیت برخی ترکیبات مؤثر در انسداد رگ‌های خونی شود. این امر می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. البته برای اثبات به مطالعات بیشتری نیاز است.

افزودن برگ ریحان تازه به رژیم غذایی کار آسانی است و ضرری ندارد. شما می‌توانید مقداری ریحان را در حیاط خانهٔ خود بکارید و برگ آن را به صورت تازه استفاده کنید. از برگ ریحان می‌توان در انواع سالاد و پاستا استفاده کرد.

۲. دارچین

دارچین از ادویههای خوشمزه و خوش‌عطری است که افزودن آن به رژیم غذایی کار ساده‌ای است. دارچین می‌تواند فشارخون را تا حدی کاهش بدهد. براساس مطالعهٔ انجام‌گرفته روی جوندگان، مصرف عصارهٔ دارچین می‌تواند فشار خون را کاهش بدهد. البته در این مطالعات، عصارهٔ دارچین به صورت داخل‌وریدی به این موجودات تزریق شد و هنوز مشخص نیست که مصرف خوراکی دارچین نیز می‌تواند به اندازهٔ تزریق وریدی آن مؤثر باشد یا خیر. شما می‌توانید به‌راحتی دارچین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. به‌عنوان مثال می‌توانید از آن در چای و برخی خورش‌ها استفاده کنید.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۱ دمنوش گیاهی برای تقویت موی سر و کاهش ریزش مو

۳. هِل

هل از ادویه‌جاتی است که از هندوستان می‌آید و در بسیاری از غذاهای جنوب آسیا استفاده می‌شود. براساس مطالعه محدودی روی ۲۰ نفر، مصرف روزانه ۱٫۵ گرم هل در دو وعده و به‌مدت ۱۲ هفته می‌تواند موجب کاهش چشمگیر فشار خون افراد شود. شما می‌توانید از دانه یا پودر هل در غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند چای استفاده کنید.

۴. تخم کتان

تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و براساس برخی مطالعات می‌تواند به کاهش فشار خون کمک بکند. براساس بررسی جدید، مصرف روزانه ۳۰ تا ۵۰ گرم تخم کتان کامل یا پودرشده به‌مدت بیش از ۱۲ هفته می‌تواند بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد. تخم کتان می‌تواند با کاهش کلسترول سرم، افزایش تحمل گلوکز و عمل‌کردن به‌عنوان یک آنتی اکسیدان به کاهش خطر تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی کمک کند.

بهتر است به‌جای خرید محصولات آمادهٔ محتوی تخم کتان، خودتان تخم کتان کامل یا پودرشده را به غذاهای مختلف خانگی‌تان اضافه کنید. نکتهٔ مهم در مورد تخم کتان این است که می‌توان آن را در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کرد. برای حفظ حداکثری خواص تخم کتان بهتر است آن را در فریزر نگهداری کنید.

۵. سیر

سیر علاوه‌بر خوشمزگی غذا‌ها، می‌تواند خواص بسیاری برای سلامتی داشته باشد. سیر می‌تواند با افزایش نیتریک اکسید در بدن به کاهش فشار خون کمک کند. نیتریک اکسید در آرامش و اتساع رگ‌های خونی مؤثر است. این امر موجب جریان راحت‌ترِ خون در رگ‌ها و کاهش فشار خون می‌شود. می‌توانید سیر تازه را به انواع غذاهای خود اضافه کنید. اگر طعم سیر تازه برایتان سنگین است، می‌توانید ابتدا به آن کمی حرارت بدهید. همچنین درصورتی که نمی‌توانید به هر دلیلی سیر تازه میل کنید، مصرف مکمل‌های آن توصیه می‌شود.

۶. زنجبیل

زنجبیل می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. براساس مطالعات جانوری، زنجبیل می‌تواند به گردش خون و آرامش عضلات اطراف رگ‌های خونی کمک کند. در نتیجه، زنجبیل موجب کاهش فشار خون می‌شود. البته مطالعات انجام‌گرفته بر روی انسان‌ها هنوز بی‌نتیجه بوده‌اند.

این نوشته را از دست ندهید  با این خوراکی‌ها بی‌اعصاب می‌شوید

زنجبیل در غذاهای آسیایی به‌طور گسترده استفاده می‌شود و می‌توان آن را در غذاها و نوشیدنی‌های مختلف استفاده کرد. از زنجبیل رنده‌شده یا ساطوری‌شده می‌توان در غذاهای مختلفی مانند سوپ، نودل و بشقاب سبزیجات استفاده کرد یا آن را به چای افزود.

۷. زالزالک

به‌مدت هزاران سال است که در طب سنتی چین از زالزالک به‌عنوان درمان گیاهی فشار خون بالا استفاده می‌شود. براساس مطالعاتی که روی جوندگان انجام شد، مصرف عصارهٔ زالزالک می‌تواند فواید بسیاری برای سلامت قلب به‌همراه داشته باشد. ازجمله آنها می‌توان به کاهش فشار خون، پیشگیری از سخت‌شدن رگ‌های خونی و کاهش کلسترول اشاره کرد. می‌توانید زالزالک را به‌صورت تازه، قرص، عصارهٔ مایع یا چای مصرف کنید.

۸. تخم کرفس

تخم کرفس را می‌توان در انواع سوپ‌ها، خورش‌ها و سایر غذاها استفاده کرد. مدت‌هاست در چین از کرفس برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود و مطالعات روی جوندگان نیز از تأثیر کرفس در کاهش فشار خون حکایت داشته‌اند. برای درمان فشار خون بالا می‌توانید از تخم کرفس یا آب کرفس استفاده کنید. همچنین کرفس می‌تواند خاصیت ادرارآور داشته باشد و همین امر می‌تواند در تأثیر آن در درمان فشار خون بالا مؤثر باشد. پژوهشگران معتقدند برخی ترکیبات موجود در کرفس در کاهش فشارخون مؤثرند. البته برای اثبات این تأثیرات در انسان‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

۹. سنبل انگلیسی

سنبل انگلیسی گونه‌ای از سردهٔ اسطوخدوس است. رایحهٔ خوش تنها ویژگی مثبت سنبل انگلیسی نیست. عصارهٔ سنبل انگلیسی می‌تواند به کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون در جوندگان کمک کند. برای استفاده از سنبل انگلیسی می‌توانید از گل‌های آن در غذاهای پختنی استفاده کنید. برگ‌های آن نیز مانند رزماری کاربرد دارند.

این نوشته را از دست ندهید  خواص زنجبیل؛ ۱۷ خاصیت زنجبیل برای سلامت، زیبایی و لاغری

۱۰. پنجه‌گربه

در طب سنتی چین از پنجه‌گربه برای درمان فشار خون بالا و مشکلات عصبی استفاده می‌شود. براساس مطالعات انجام‌گرفته روی جانوران، پنجه‌گربه با تأثیر بر کانال‌های کلسیم در سلول‌ها می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. برای استفاده از خواص این گیاه می‌توانید از مکمل‌های آن استفاده کنید.

توصیه مهم درباره فشار خون بالا

در حال حاضر، هیچ گیاهی وجود ندارد که بتوان آن را به‌عنوان دارویی برای فشار خون بالا تجویز کرد. برخی از گیاهان مخصوصاً در مقادیر بالا ممکن است عوارض جانبی بدی به‌همراه داشته باشند یا با برخی از داروها تداخل داشته باشند. به همین خاطر قبل از مصرف هر مکمل یا داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

چون فشار خون بالا علائم خاصی ندارد، می‌تواند به‌آرامی و بدون اینکه متوجه بشوید، به شما آسیب بزند. بنابراین کنترل منظم فشار خون ضروری است. ممکن است گاهی برای درمان فشار خون مجبور به مصرف دارو شوید. با پزشک درمورد بهترین گزینه‌های درمان صحبت کنید. گزینه‌های درمانی می‌تواند شامل مصرف دارو، تغییر سبک زندگی و درمان‌های جایگزین باشد. قبل از مصرف هرگونه مکمل گیاهی با پزشک مشورت کنید. همچنین بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای تجویزی را متوقف نکنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا