آموزشمادر و کودک

اگر بچه‌ها رابطه جنسی‌مان را ببینند، چه کار کنیم؟

آماده پاسخ‌گویی به پرسش‌های غیرمنتظره کودک درباره رابطه جنسی والدین شوید؛ اگر کودک سوالات غیرمنتظره و فراتر از دانسته‌های شما پرسید ادامه صحبت را به جلسه بعدی موکول کنید و به او پاسخ فوری ندهید. در این فاصله با متخصصان مربوط مشورت کنید و اندکی از حقیقت را به کودک‌تان بگویید اما لازم نیست آنها همه حقیقت را بدانند.

مثبت زندگی: بعضی از اتفاق‌ها هستند که نباید رخ دهند. اما چه بخواهیم و چه نخواهیم رخ می‌دهند تا ما بمانیم و حوض‌مان! بگذارید برایتان مثالی بزنیم؛ یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در خانواده‌ها رخ دهد، مشاهده صحنه رابطه جنسی والدین، توسط کودک است. دیدن این صحنه، سلامت روان کودک را به خطر می‌اندازد و تاثیرات منفی زیادی روی او می‌گذارد .اما اگر این اتفاق رخ داد، چه باید کرد؟ مثبت زندگی را همراهی کنید تا با راهکارهای این اتفاق آشنا شوید.

دلیل این اتفاق ممکن است هر چیزی باشد؛ سهل انگاری والدین، کمبود فضای خانه، نداشتن اتاق خواب مجزا، شلوغ بودن خانه، فرزند زیاد و… اما این‌ها بهانه‌های خوبی برای سهل‌انگاری والدین نیست؛ چون کودکان مشاهده صحنه روابط زناشویی والدین را نوعی خشونت می‌دانند. به ویژه اگر پدر و مادر رفتار درستی با کودک‌شان نداشته باشد.

شاید والدین پیش خودشان فکر کنند که کودک صحنه‌ای را که دیده، فراموش می‌کند اما باید گفت تماشای صحنه رابطه جنسی والدین توسط کودک مشکلات روانی متعددی مانند ابهام‌های سادومازوخیستی (آزارگری-آزارخواهی) در مورد رابطه جنسی، اضطراب و افسردگی، شهوانی شدن کودک، ترس از تنهایی، آسیب‌پذیری و… به وجود می‌آورد.

هنگامی که کودک به طور اتفاقی شاهد رابطه جنسی پدر و مادر خود بود و یا از اتاق آنها صدایی شنید ممکن است این رفتار پدر و مادر خود را اعمال خشونت تلقی کند و در صورتی که دفعه بعد با در بسته اتاق خواب والدینش روبه‌رو شود، این ابهام برایش باقی بماند.

بهترین رفتار و واکنش با کودکی که رابطه جنسی والدینش را دیده:

وحشت‌زده و دستپاچه نشوید، خونسرد باشید و با ملایمت با کودک‌تان برخورد کنید و هیچ‌گاه کودک‌تان را از اینکه به اتاق شما آمده سرزنش نکنید زیرا عواقب این برخورد، مشکلات جنسی فراوان برای او در آینده است.

این نوشته را از دست ندهید  غذاهای سریع و آسان تابستانی

در اولین فرصت لباس‌هایتان را بپوشید و یا با ملحفه روی خود را بپوشانید.

کودک را نزد خود بخوانید به او توجه و خوش‌رویی نشان دهید و از او بپرسید که با شما کاری داشته که نیمه شب سراغ‌تان آمده؟

در صورتی که کودک از شما سوال پرسید، برایش توضیح دهید چیزی که اتفاقی شاهدش بوده، به معنی دعوا و خشونت بین پدر و مادر نیست، با زبان کودکانه و ساده به او بگویید: وقتی مامان باباها همدیگر را خیلی دوست دارند، یکدیگر را در آغوش می‌گیرند، نوازش می‌کنند، می‌بوسند و می‌خندند تا عشق‌شان را به هم نشان دهند.

هیچ‌گاه درباره اصل رابطه زناشویی و فرآیند آن برای کودک توضیح ندهید.

به کودک‌تان بگویید که در مورد آنچه دیده در خارج از خانه و نزد دیگران صحبت نکند سپس کودک‌تان را به اتاق خوابش هدایت کنید.

بعضی از والدین به اشتباه فکر می‌کنند فرزندان کوچک‌شان چیزی از رابطه زن و مرد نمی‌فهمند، بنابراین روابط جنسی خود را آزادانه و در مقابل کودک‌شان برقرار می‌کنند، در حالی که حتی یک کودک 2 ساله حافظه‌ای بسیار قوی دارد و همه تصاویر و صداهای اطراف را در ذهن خود ثبت و ضبط می‌کند.

اگر کودک درباره رابطه جنسی والدین چیزی نپرسید؟

اگر کودک‌تان هنگامی که با این صحنه روبرو شد از شما چیزی نپرسید، در اولین فرصت مناسب مثلا فردا صبح، از او سوال کنید که دیشب در اتاق خواب چه دیده و احساس و نظرش در این‌باره چیست؟ این پرسش به شما کمک می‌کند بفهمید که کودک‌تان چه اندازه شاهد رابطه جنسی شما بوده است. سپس با توجه به مشاهدات کودک‌تان به او پاسخ دهید.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «دل» قسمت ۲۶

آماده پاسخ‌گویی به پرسش‌های غیرمنتظره کودک درباره رابطه جنسی والدین شوید؛ اگر کودک سوالات غیرمنتظره و فراتر از دانسته‌های شما پرسید ادامه صحبت را به جلسه بعدی موکول کنید و به او پاسخ فوری ندهید. در این فاصله با متخصصان مربوط مشورت کنید و اندکی از حقیقت را به کودک‌تان بگویید اما لازم نیست آنها همه حقیقت را بدانند.

پرهیز از دروغ‌گویی و گفتن جزیی از حقیقت به کودکان سبب می‌شود او را از ابتلا به طیف وسیعی از اختلالات اضطرابی و مشکلات جنسی در آینده حفظ می‌کند.

وقتی کودکان سوال جنسی می‌پرسند

همه کودکان درباره نحوه به دنیا آمدن‌شان و اینکه چرا در عروسی پدر و مادرشان نبوده‌اند، کنجکاوند و این سوالات را از والدین‌شان خواهند پرسید.

توجه داشته باشید پرسش‌های کودک شما در این مورد به هیچ وجه گناه آلود نیست و فقط از سر کنجکاوی ذاتی و میل شدید به فهمیدن همه چیز، پرسیده می‌شود. پس هیچ‌گاه مطرح کردن این پرسش‌ها را گناه نپندارید و از جواب دادن به آنها شرمسار نشوید و طفره نروید.

درست است که در نسل شما صحبت کردن در مورد مسائل جنسی در خانواده‌تان ممنوع بوده، اما باید بدانید کودکان خردسال‌تان متعلق به نسل دیگری هستند و در صورت دریافت نکردن جواب به زودی از شما فاصله می‌گیرند و منابع دیگری را برای پاسخگویی انتخاب می‌کنند که بهای سنگینی دارند. بنابراین به سوالات کودک‌تان در زمینه مسائل جنسی بدون تنش پاسخ دهید.

پاسخ والدین به سوالات کودک درباره رابطه جنسی باید چگونه باشد؟

سوال جنسی کودک

اگر کودک از شما سوال کرد: بچه چطوری درست می‌شه؟ چرا فقط خانم‌ها و بعد از عروسی باردار می‌شن؟ من قبل از اینکه برم تو شکم مامان کجا بودم؟

این نوشته را از دست ندهید  با کشورهایی که بیشترین تروریست را دارند آشنا شوید

باید توجه کنید که نباید به کودک‌تان جواب‌های دروغ بدهید. مثلا نگویید: تو را یک لک‌لک از آسمان برای ما آورده! یا اینکه ما دعا کردیم و خدا تو را به ما داد! به کودک‌تان راست بگویید اما این راست‌گویی بدین معنی نیست که از سیر تا پیاز مسائل جنسی را برای او توضیح بدهید.

کودکان 2 تا 4 ساله

کودکان 2 تا 4 ساله معمولا با یک پاسخ بسیار ساده قانع می‌شوند پس می‌توانید به آن‌ها بگویید: تو در شکم مامان به وجود آمدی و چون کوچولو بودی، آنجا مامان از تو مراقبت کرد تا کمی بزرگ‌تر شدی و توانستی به دنیا بیایی.

کودکان 4 تا 7 ساله

به کودکان 4 تا 7 ساله ای که این‌گونه سوالات را از شما می‌پرسند، این‌گونه توضیح دهید: بدن ما از قطعه‌های کوچکی به نام سلول درست شده است. سلول‌هایی از بدن مامان و سلول‌هایی از بدن بابا در شکم مامان با هم ترکیب شدند و تو را به وجود آورده‌اند. به همین دلیل است که چشم تو شبیه بابا و موهای تو شبیه مامان است.

کودکان 7 تا 10 ساله

برای کودکان بزرگ تر مثلا 7 تا 10 ساله این‌گونه توضیح دهید:«نام سلول‌های بابا اسپرم و سلول‌های مامان تخمک است که با هم ترکیب می‌شوند. اسپرم‌ها در کیسه پوستی به نام بیضه، قرار دارند.

میلیون‌ها اسپرم در این کیسه قرار دارند، اما در بدن مامان هر ماه فقط یک تخمک به وجود می‌آید. برای اینکه بچه به وجود آید، یکی از اسپرم‌ها با تخمک ترکیب می‌شود و بچه کوچکی به وجود می‌آید که باید 9 ماه در شکم مامان بماند تا بزرگ‌تر شود و سپس به دنیا بیاید.»

این نوشته را از دست ندهید  آیا کودکان منتشرکنندگان پنهان کرونا ویروس هستند؟
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + ده =

دکمه بازگشت به بالا