مادر و کودک

همه‌چیز درباره خواص شیر بز برای نوزادان

مثبت زندگی:خواص شیر بز برای نوزادان، درباره این شیر چیزی شنیده‌اید اصلا؟ تغذیه نوزاد همواره دغدغه والدین است. گاهی پدرها، هزار و یک داروخانه را می‌چرخند و می‌گردند تا بهترین مکمل یا بهترین شیرخشک را برای نوزادشان پیدا کنند اما گاهی سوال مشترک والدین این است: به نوزادم شیر بز بدهم یا نه؟

حقیقتش را بخواهید، محققانی بسیاری بر این عقیده‌اند که شیر بز حاوی مواد مغذی زیادی است که برای بهبود سلامت بدن انسان بسیار مفید است. بزرگسالانی که کم‌خونی ناشی از فقر آهن دارند، با مصرف شیر بز، کم‌خونی‌شان را درمان می‌کنند. اما سوال اصلی اینجاست شیر بز، برای کودکان و نوازدان هم مفید است. همراه ما باشید تا در این مقاله شما را با مزایای شیر بز آشنا کنیم.

چرا شیر بز؟

یکی از خواص شیر بز برای نوزادان این است که حاوی میزان زیادی اولیگوساکارید (زنجیره‌های ساکاریدی که تعداد مولکول قند کمی دارند) است. در واقع اولیگوساکارید شیر بز، شباهت زیادی به شیر مادر دارد. برای همین این ترکیب، نیاز به هضم شدن ندارد و مانند پربیوتیک‌ها عمل می‌کنند یعنی فلور باکتریایی بیماری‌زا را از بین می‌برند. از سوی دیگر شیر بز میزان کلسترول را کاهش می‌دهد و تری‌گلیسیرید و ترانس آمیناز را در سطح مناسبی نگه می‌دارد.


شیری که حساسیت‌زا نیست

شیر بز سرشار از مواد مغذی است. ارزش غذایی‌اش را اگر بخواهید باید گفت که این نوع شیر با شیر مادر برابری می‌کند. از طرفی، بسیاری به شیرگاو حساسیت دارند و با خوردن شیر گاو انواع و اقسام نشانه‌های حسایت در آن‌ها آشکار می‌شود اما شیر بز حساسیت‌زا نیست. این یکی دیگر از خواص شیر بز برای نوزادان است.

این نوشته را از دست ندهید  با کودکان حساس و زودرنج چه کنیم؟

لاکتوز کم

معده بعضی از نوزادان به لاکتوز حساس است. به همین دلیل شیر نمی‌خورند یا اگر هم می‌خورند آن را بالا می‌اوردند و رفلاکس معده دارند.

شیر بز لاکتوز کمی نسبت به شیر گاو دارد و این یعنی شیر بز برای معده حساس کودکان مناسب است.

چربی کمتر

شیر بز نسبت به دیگر شیرها چربی کمتری دارد. برای همین هضم شیر بز، برای نوزاد راحت‌تر از شیر گاو است. از طرفی اسیدهای چرب در شیر بز زنجیره‌های کوتاه تا متوسط دارند و در نتیجه راحت‌تر هضم می‌شوند.

خواص ضد التهابی شیر بز

نوزادانی که به التهابات روده دچار می‌شوند، با خوردن شیر بز با دردهای التهابی خداحافظی می‌کنند و والدینشان از گریه و بی‌تابی نوزادشان رهایی پیدا می‌کنند.

 خواص شیر بز برای نوزاد

منبع خوب کلسیم

از دیگر خواص شیر بز برای نوزادان باید گفت که شیر بز سرشار از کلسیم است؛ میزان کلسیم موجود در شیر بز از شیر گاو نیز بیشتر است.

ضد مخاط

بعضی از نوزادها با مصرف شیرهای دیگر به غیر از شیر مادر بدن یا صورتشان پر از جوش می‌شود اما شیر بز به دلیل خاصیت ضد مخاطی خود، مانع از جوش زدن نوزادان می‌شود.

کلام آخر

تمام مواردی که گفتیم از خاصیت‌های بی‌بدیل شیر بز برای نوزاد است اما بهتر است قبل از دادن این نوع از شیر به نوزاد، حتما با پرشک نوزاد خود مشورت کنید.

منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا