باروری و ناباروریسلامت جنسی

هرپس تناسلی چیست؟

مثبت زندگی: هرپس تناسلی یک بیماری مقاربتی واگیردار است. ابتلا به این بیماری در بین مردان و زنان وجود دارد و مختص به جنس خاصی نیست. HSV یا هرپس تناسلی دارای دو نوع است و تماس جنسی شیوه معمول انتقال آن است. همراه ما باشید تا در اینم مقاله شما را با علامت‌ها این بیماری که سلامت جنسی را به خطر می‌اندازد، بیشتر آشنا کنیم.

با بیماری‌های دیگر اشتباه نگیرید!

هرپس تناسلی یک بیماری مقاربتی شایع است. با این وجود، بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، از ابتلا به آن خبر ندارند. این بیماری معمولاً علامت خاصی ندارد، بنابراین ممکن است بدون اینکه اطلاع داشته باشید، آلوده باشید و آن را به دیگران انتقال دهید.

ممکن است این بیماری با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود. بیماری که بسیار خطرناک است و خب در روابط جنسی پرخطر، بدون اینکه فرد متوجه شود، شریک جنسی خود را آلوده می‌کند.

نشانه‌های هرپس تناسلی

برآمدگي‌های كوچك قرمز ، تاولهای كوچك يا زخم‌های باز در ناحيه تناسلی، مقعد و نواحی اطراف
درد يا خارش اطراف ناحيه تناسلی، كفلها و داخل رانها.

اولين نشانه هرپس تناسلی معمولاً درد يا خارش است كه در عرض چند هفته پس از مواجهه با شريك جنسی آلوده شروع می‌شود.
پس از چندين روز ممكن است برآمدگی‌های كوچك قرمز ظاهر شوN.
سپس آنها پاره می‌شوند و تبديل به زخم‌هايی می‌شوند كه ترشح يا خونريزی دارند.
در نهايت روی زخم‌ها دلمه تشكيل می‌شود و بعد از مدتی بهبود می‌يابند.

در زنان، زخم‌ها در ناحيه واژن، آلت تناسلی خارجی، كفل‌ها ، مقعد يا دهانه رحم قرار گيرند.
در مردها زخم‌ها روی آلت تناسلی، كيسه بيضه، كفل‌ها، مقعد، ران‌ها يا درون پيشاب‌راه ظاهر شوند.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «قورباغه» قسمت ۴

اگر فردي زخم داشته باشد ممكن است در حين ادرار كردن درد داشته باشد.
همچنين شخص ممكن است پس از برطرف شدن عفونت، درد و حساسيت را در ناحيه تناسلي تجربه كند.
در طول اولين بروز بيماري فرد ممكن است علائم و نشانه های شبيه آنفلوانزا داشته باشد نظير سردرد، دردهای عضلانی، تب و نيز غدد لنفاوی متورم در ناحيه كشاله ران .

روش های تشخیص هرپس تناسلی

تست‌های تشخیصی یا غربالگری برای هرپس تناسلی شامل موارد زیر است:

تست PCR

با استفاده از تست PCR، هرپس تناسلی حتی در غیاب علائم ظاهری، تشخیص داده می‌شود. تست PCR به دنبال اجزای DNA ویروس در نمونه گرفته شده از سلول‌ها یا مایعات تبخال‌های تناسلی یا مجاری ادراری است. این تست به طور رایجی برای تشخیص هرپس تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار دقیق است.

کشت سلولی

پزشک می‌تواند طی معاینه نمونه‌ای از سلول‌های تبخال تهیه کرده و زیر میکروسکوپ، به دنبال ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) در این نمونه باشد.

در صورتی که تبخال‌ها رو به بهبودی باشند یا آلودگی به تازگی ایجاد شده باشد، ممکن است کشت سلول یا تست PCR نتایج منفی کاذب نشان دهند. تست منفی کاذب نشان می‌دهد که مبتلا نیستید در حالی‌که در واقع بیمار هستید. نتایج مثبت کاذب هم محتمل است. اگر تست مثبت باشد ولی خطر ابتلا به ویروس کم باشد، احتمالا نیاز به تست های بیشتر دارید.

هرپس تناسلی

سایر روش های تشخیصی هرپس تناسلی

با استفاده از آزمایش خون می‌توان آنتی بادی های HSV که پروتئین‌های تولید شده توسط سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت هستند را ردیابی کرد. در تست آنتی بادی فلوئورسنت مستقیم یک محلول حاوی آنتی‌بادی‌های HSV و یک رنگ فلوئورسنت به نمونه سلولی اضافه می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  تربیت جنسی کودک؛ آموزش و نکات مهم

اگر ویروس در نمونه وجود داشته باشد، آنتی بادی‌ها به آن چسبیده و زیر میکروسکوپ مخصوص، می‌درخشند. این تست نمی‌تواند زمان ابتلا را تشخیص دهد و ممکن است ایجاد آنتی بادی‌ها چند هفته زمان ببرد.

تبخال روی لب

تست آنتی بادی می‌تواند تفاوت بین دو نوع HSV را تشخیص دهد. مهم است که بدانید مبتلا به کدام نوع هستید. اگر آلوده به نوع دوم (HSV-2) هستید، بروز بیشتری نسبت به آلودگی با نوع اول (HSV-1) خواهید داشت و تبخال روی لب‌ها و اطراف دهانتان ایجاد می‌شود.

قبل از مراجعه به پزشک…

متأسفانه، تست آنتی‌بادی تنها می تواند تشخیص دهد که آیا تا به حال در معرض ویروس هرپس قرار داشته‌اید یا خیر. این تست مفید است ولی نمی‌تواند بروز اختصاصی را تشخیص دهد.

قبل از مراجعه به پزشک خود برای آزمایش هرپس تناسلی، برای انجام بهتر معاینه، سؤالاتی که باید از پزشک خود بپرسید را بنویسید یا پرینت گرفته و همراه خود ببرید.

اگر تشخیص بیماری هرپس داده شد، انتخاب‌های زیادی می‌توانید داشته باشید. آیا می‌خواهید دارو دریافت کنید؟ چه داروهایی؟ آیا می‌خواهید دارو را هر روز مصرف کنید یا تنها وقتی علائم بیماری را نشان می‌دهید؟ برای درک بهتر انتخاب‌هایتان به پزشک مراجعه کنید.

منبع
نبض ما
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =

دکمه بازگشت به بالا