تخصصیسلامت

نکشیدن دندان عقل چه خطراتی دارد؟

مثبت زندگی: دندان عقل که دندان مولار سوم نیز نامیده می‌شود، بعد از اینکه تمامی دندان‌های دائمی شما رشد کردند، ظاهر می‌شود. سوال‌های بسیار زیادی پیرامون دندان عقل وجود دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که آیا نکشیدن دندان عقل می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود یا نه!

متأسفانه رشد دندان‌ عقل به سرعت و با درد همراه است و در صورتی که کشیده نشود، می‌توانند برخی مشکلات را با خود به همراه آورد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

چه زمانی دندان عقل شروع به رشد میکند؟

به طور کلی دندان‌های عقل بین 17 تا 25 سالگی شروع به رشد می‌کنند. با اینکه در بیشتر موارد دندان عقل به طور طبیعی در دوران بلوغ رشد می‎کند اما این پیش‌بینی همیشه درست نیست. گاهاْ پیش می‌آید که دندان عقل در سنین بالاتر به طور ناگهانی در دهان‌ ظاهر می‌شود.

در هر صورت دندان عقل می‎تواند مشکلاتی را برای شما در مسیر زندگی‌تان ایجاد کند. برای همین همیشه بهتر است که دندان‌ عقل‌تان در همان اولیه‌ی رشد آن بکشید زیرا که در چنین شرایطی استخوان هنوز تا حدودی نرم است و این، کار را برای کشیدن دندان‌تان آسان‌تر می‎کند.

یک واقعیت جالب درباره دندان عقل!

یک واقعیت جالب در مورد دندان عقل این است که آن‌ها زمانی برای تکامل انسان بسیار ضروری بودند. طبق کاوش‌های صورت گرفته توسط باستان‌شناسان، انسان‌های اولیه دارای جمجمه و استخوان‌بندی بزرگی بوده‌اند و به این ترتیب سه دندان آسیای بزرگ داشته‌اند.

اما با گذشت زمان فک انسان کوچک‌تر شده و دیگر فضایی برای آخرین دندان آسیای بزرگ وجود ندارد. این مسیر تکامل باعث شده است که امروزه ما با دندان عقل و مشکلات آن مواجه شویم. همینطور گفته می‌شود که از نظر تکاملی به تدریج دندان آسیای سوم و یا همان دندان عقل در حال حذف شدن است.

این نوشته را از دست ندهید  ۸ نكته برای كاهش خطر حمله قلبي

علائم رشد دندان عقل

در بسیاری از موارد شما حتی در ابتدا نمی‌توانید متوجه حضور دندان عقل در دهان‌تان شوید چرا که موقعیت این دندان‌ها پشت دهان قرار دارد. در نتیجه شما نمی‌توانید رشد دندان عقل‌تان را با چشمان‌تان ببینید و  برای تشخیص آن نیاز به علائم دیگری دارید.

بهترین راه برای تشخیص دندان عقل مراجعه به دندانپزشک است که با استفاده از اشعه‎ی ایکس می‌تواند رشد دندان عقل را تایید کند.

همینطور دندان عقل می‌تواند منجر به مشکلاتی همچون خونریزی لثه، بوی بد دهان و حساسیت شدید در دندان‌های اطراف دندان عقل شود و حتی مشکلاتی را به هنگام خوردن غذا برای شما ایجاد کند.

این علائم ناشی از اضافه شدن دندان عقل به فک شما می‌باشد و این مشکلات با گذشت زمان ممکن است بدتر نیز شوند.

خطرات نکشیدن دندان عقل

اگر دندان عقل شما سالم و به طور کامل رشد کرده و به درستی در موقعیت خود قرار گرفته باشد، به طوری که مشکلی برای بهداشت روزانه دهان و دندان‌هایتان ایجاد نمی‎کند، می‌توانید آن را نکشید.

با این حال متاسفانه در بیشتر موارد دندان عقل به درستی رشد نمی‎کند و مشکلاتی را ایجاد می‎کند. دندان عقل می‎تواند به صورت زاویه‌دار و حتی افقی رشد کرد و مواردی زیر را با خود به همراه آورد:

گاهی اوقات دندان عقل به طور طبیعی رشد نمی‎کند و در زیر لثه به دام می‌افتد و پنهان می‎شود. چنین شرایطی می‌تواند باعث عفونت یا حتی کیست شود و به استخوان و ریشه‎ی دندان‎های دیگر آسیب بزند.

در برخی موارد نیز دندان عقل به صورت جزئی از لثه خارج می‌شود. از آنجا که امکان تمیز کردن این ناحیه به سخت وجود دارد، دندان عقل جزئی می‎توان مثل یک آهنربا باکتری‌های مضر را جذب کند و بیماری‌ لثه و عفونت دهان را در پی داشته باشد.

این نوشته را از دست ندهید  آیا گوش دادن به موسیقی با صدای بلند به گوش آسیب می‌زند؟
 دندان عقل

دندان عقل می‌تواند باعث بی‌نظمی دندان‎های اطراف شود.

احتمالا شنیده‌اید که سلامت دهان و دندان ارتباط بسیار نزدیکی با سلامت عمومی بدن دارد. عفونت ناشی از دندان عقل می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر روی قسمت‎های دیگر بدن از جمله قلب داشته باشد.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است عفونت می‌تواند به رگ‎های خون شما نیز منتقل شود و به سراسر بدن‎تان راه یابد. این امر منجر به افزایش فشار خون شده و مشکلاتی همچون بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را در پی خواهد داشت.

بیشتر دندان‌پزشکان معتقدند که اگر دندان عقل به طور کامل رشد نکرده است، بهتر است که کشیده شود.

همینطور دندانپزشکان توصیه می‎کنند که دندان عقل را در سنین پایین‌تر بکشید چرا که ریشه و استخوان فک به طور کامل شکل نگرفته است و پس از عمل جراحی سریع‌تر بهبود می‌یابد. در واقع دلیل اینکه بیشتر افراد در اوایل جوانی دندان عقل را می‌کشند به همین خاطر است تا از مشکلات جدی‎تر در آینده جلوگیری نمایند.

معمولا بیشتر دندانپزشکان توصیه می‎کنند که در صورت داشتن هر یکی از علائم زیر باید دندان عقل‎تان را بکشید:

درد

عفونت

کیست

تومور

آسیب به دندان‌های مجاور

بیماری لثه
پوسیدگی دندان

البته تصمیم برای کشیدن یا نکشیدن دندان عقل زیاد آسان نیست و شما باید در این باره با دندانپزشک‎تان صحبت کنید تا با توجه به وضعیت سلامت دهان و دندان‎های بهترین تصمیم را بگیرید.

همأ این‌ها را گفتیم تا بدانید که نکشیدن دندان عقل می‎تواند عوارض جانبی زیادی را با خود به همراه آورد که گاهاْ جبران شدنی نیستند.

راه درمان؟

اگر دندان عقل شما ورم کرده یا درد شدیدی را با خود به همراه آورده است، کشیدن آن بسیار ضروری است. نکشیدن دندان عقل در چنین شرایطی می‌تواند منجر به عفونت آن و گسترش عفونت به دندان‌های اطراف شود و زمان بهبودی پس از درمان را طولانی‌تر کند

این نوشته را از دست ندهید  دردهای قاعدگی بعد از روز سوم را جدی بگیرید

خوشبختانه کشیدن دندان عقل یک فرآیند ساده، سریع و نسبتا بدون درد است. دندانپزشک برای کاهش درد از بی‌حس‌کننده‌ استفاده خواهد کرد و شما از این بابت نباید نگران باشید. کل این فرآیند عموماْ بیش از یک ساعت طول نمی‌کشد اما شما باید برای چند روز آینده مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هشت =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا