مد و لباس

نکات مهمی که باید قبل از خرید عینک آفتابی بدانید

مثبت زندگی: سلامت چشم و مراقبت از آن موضوع مهمی است. امروز برایتان در درجه از این موضوع گفته‌ایم که یک عینک آفتابی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟عینک آفتابی فقط برای داشتن ظاهری زیبا و جذاب نیست، بلکه دلایل بسیار خوبی برای استفاده از آن وجود دارد. اول از همه با استفاده از عینک آفتابی می‌توانید جلوی ایجاد چروک‌های ریز گوشه‌های چشم‌تان را بگیرید. بیشتر این چروک‌ها به‌دلیل قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید ایجاد می‌شوند. همچنین چشم‌تان از نور ماوراء‌بنفش خورشید، محفوظ باقی می‌ماند.

بنابراین وقتی در فضای بیرون از خانه، چه در پارک، ساحل دریا یا حتی خیابان قرار می‌گیرید، حتما از عینک آفتابی مناسبی استفاده کنید. فراموش نکنید حتی در روزهای ابری هم باید عینک آفتابی با رنگی مناسب استفاده کنید. عینک‌های‌ آفتابی خوب باید ویژگی‌هایی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره شده است. البته باید حواستان باشد به جای عینک آفتابی اصل، عینک تقلبی نخرید!

حفاظت چشمان در برابر اشعه ماوراء‌بنفش (UV)

نورخورشید حاوی تشعشعات ماوراء‌بنفش است که نمی‌توانید آنها را ببینید یا احساس کنید. مقدار کم این اشعه، در بدن تولید ویتامین D می‌کند. اما مقدار زیاد آن نه‌تنها بدن را دچار آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست می‌کند، بلکه به چشم‌ها هم صدمه می‌زند. هنگام انتخاب عینک آفتابی مناسب باید بدانید مدلی که پسندیده‌اید چقدر می‌تواند جلوی تشعشعات ماوراء‌بنفش را بگیرد.

البته چند نوع اشعه ماوراء‌بنفش A، B و C داریم که نوع آخر آن توسط لایه ازن و جو زمین کاملا جذب می‌شود. ما باید پوست و چشم‌های خود را از دو نوع اول محفوظ نگهداریم. به ویژه اشعه ماوراء‌بنفش نوع A که هیچ بخشی از آن توسط لایه ازن و جو زمین، جذب نمی‌شود. هنگام انتخاب عینک آفتابی، بهتر است، عینکی انتخاب کنید که جلوی عبور اشعه ماوراء‌بنفش را ۱۰۰درصد یا  حداقل UVB را ۹۹ و UVA را ۹۵ درصد بگیرد.

این نوشته را از دست ندهید  استایل دنیل فاکس، مینی‌مالیستِ الهام‌بخش

اشعه ماوراء‌بنفش می‌تواند موجب بیماری آب مروارید شود، این اشعه همچنین به شبکیه چشم صدمه می‌زند. شبکیه، لایه‌ای نازک، پشت چشم‌هایتان است که به شما کمک می‌کند همه چیز را واضح ببینید. اشعه ماوراء‌بنفش حتی می‌تواند موجب رشد بافت‌هایی روی مردمک چشم‌تان شود. این اشعه موجب سرطان پوست هم می‌شود. همچنین سبب می‌شود بافت‌های اطراف چشم ضخیم شده و باعث ناراحتی در چشم‌ها می‌شود.

چه اندازه‌ای از عینک آفتابی برای من متناسب است؟

عینکی که از نظر اندازه، مناسب چشم‌هایتان نباشد، نه تنها از چشم‌ها، بلکه از پوست اطراف آن هم نمی‌تواند مراقبت کند. عینکی انتخاب کنید که بزرگ باشد و چشم و پوست اطراف آن را کاملا بپوشاند. عینک نباید با مژه چشم تماس پیدا کند. عینک باید کاملا روی پل بینی بنشیند و لبه بالایی آن روی ابروهایتان قرار گیرد.

عینک نباید به یک سمت متمایل شود. این وضعیت جلوی دید واضح شما را می‌گیرد. همچنین عینک‌هایی که اطراف چشم‌تان را نمی‌پوشاند، نمی‌توانند به خوبی جلوی اشعه ماوراء‌بنفش را بگیرند. در ضمن آنها نمی‌توانند از چشم‌ها در برابر گردوغبار و آلرژی‌زاها که چشم را آزار می‌دهند هم محافظت کنند.

لنز پلاریزه چیست؟

لنزهای پولاریزه، حاوی فیلتر چندلایه‌ای هستند که به نور اجازه می‌دهد فقط در جهت عمودی از لنزها عبور کند. در واقع با استفاده از این نوع لنز می‌توانید مانع عبور نورهای زننده شوید. این نوع نورها معمولا از سطح آب یا برف، منعکس می‌شوند و به چشم‌ها برخورد می‌کنند و با عینک‌های پولاریزه می‌توان جلوی آن را گرفت. البته به خاطر داشته باشید که این نوع عینک نمی‌تواند از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

عینک آفتابی

از این نوع عینک فقط زمانی استفاده کنید که اطراف‌تان پر از نورهای شدید است. مانند  یک روز آفتابی که کنار دریا یا در فضایی پر از برف هستید یا وقتی که مدتی طولانی به رانندگی می‌پردازید و تابش شدید نور، چشم‌هایتان را خسته می‌کند. این نوع لنز جلوی خستگی چشم را می‌گیرد و دید واضحی در اختیارتان قرار می‌دهد. البته وقتی از این عینک استفاده می‌کنید، نمی‌توانید صفحات کامپیوتر، تلفن‌های هوشمند یا داشبورد ماشین را به خوبی ببینید.

تیرگی عینک باید به چه صورت باشد؟

صرفا تیره بودن عینک به معنای این نیست که می‌تواند جلوی اشعه‌های ماوراء‌بنفش را بگیرد. در واقع هنگام خرید عینک، باید ویژگی‌های آن را مطالعه کنید. عینک باید خاصیت محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراء‌بنفش را داشته باشد. در غیراین‌صورت، فقط یک عینک معمولی است که رنگ شیشه‌اش، تیره است.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۲ ترکیب رنگ جذاب برای داشتن تیپ زیبا در فصل پاییز

درضمن، وقتی در محیطی تاریک قرار می‌گیرید، مردمک چشم‌هایتان بیشتر باز شده و اجازه عبور نور بیشتری را می‌دهد تا اطراف را بهتر ببینید. بنابراین وقتی از عینک‌های تیره معمولی استفاده می‌کنید، مردمک‌های چشمان‌تان بیشتر باز شده و نور بیشتری به چشم وارد می‌شود. به همین دلیل اگر عینک‌تان ویژگی مراقبتی در برابر اشعه ماوراء‌بنفش نداشته باشد، اشعه بیشتری وارد چشم‌تان شده و به آن صدمه بیشتری وارد می‌کند. 

چه رنگ عینک آفتابی برای من مناسب است؟

هنگام انتخاب رنگ عینک هم هوشمندانه عمل کنید. برخی از رنگ‌ها، کنتراست را افزایش می‌دهند که امتیاز خوبی است. اما این ویژگی موقع رانندگی خوب نیست؛ زیرا باعث می‌شود رنگ‌های اطراف مانند چراغ راهنمایی و رانندگی، را به خوبی تشخیص ندهید. منظور از کنتراست، تفاوت درخشندگی رنگ در اشیاست که باعث تمایز آنها از یکدیگر می‌شود.

لنز عینک، در واقع همان شیشه عینک، در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود و هر کس باید متناسب با نیاز خود، یکی از این رنگ‌ها را انتخاب کند.  

انواع لنز عینک آفتابی

لنزهای خاکستری: این رنگ بدون اینکه موجب کنتراست یا تحریف رنگ محیط شود، از شدت نور می‌کاهد.

لنزهای قهوه‌ای: این لنز با مسدود کردن بخشی از نور آبی، تاحدی موجب کنتراست می‌شود. بنابراین برای محیط‌های پر از برف و مکان‌هایی که نور شدید وجود دارند، مناسب است.

لنزهای کهربایی/ زرد: این نوع لنز به دلیل اینکه بخش زیادی از نور آبی را مسدود می‌کند، کنتراست بسیار زیادی را موجب می‌شود. این رنگ عینک برای مشاهده جسمی در آسمان خوب است. یا مناسب ورزش‌های زمستانی در برف است. اما برای رانندگی هرگز گزینه‌ خوبی نیست.

این نوشته را از دست ندهید  ماکسیمالیست‌ترین مادربزرگِ دنیای مد، ۱۰۰ ساله شد

لنزهای قرمز/نارنجی: لنزهای قرمز و نارنجی هم برای زمانی که در برف هستید، مناسب‌اند اما فقط در روزهای ابری باید از آنها استفاده کنید. این رنگ‌ها، با مسدود کردن نور آبی، موجب کنتراست می‌شوند و دید واضحی از محیط به دست می‌دهند. در ضمن نور خورشید در روزهای ابری، شدید و مستقیم نیست و به همین دلیل عینک‌های قرمز یا نارنجی،‌ عملکرد بهتری دارند. اگر از اسکی یا دوچرخه‌سواری لذت می‌برید، این رنگ مناسب‌تان است. 

عینک‌های آبی و سبز: این عینک‌ها می‌توانند تمام رنگ‌ها را به طور مساوی از خود عبور دهند و از شدت نورهای بسیار درخشان بکاهند همچنین دید واضحی از محیط را موجب می‌شوند. از آنجا که کنتراست بالایی دارند و تمام لبه‌های اشیاء را به خوبی نشان می‌دهند، بهترین انتخاب برای ورزشکارهاست. این رنگ‌ها مناسب تولید عینک‌های مخصوص ماهیگیری، تنیس و گلف هستند. 

هنگام انتخاب عینک مناسب، آن را در برابر نور فلوئورسنت (نوری که از لامپ‌های مهتابی و کم‌مصرف متصاعد می‌شود) بگیرید و عینک را بالا و پایین بیاورید و مطمئن شوید، اعوجاج و انحراف موج نور در آن صورت نگیرد. زیرا این وضعیت، باعث می‌شود نتوانید اطراف را واضح ببینید.

عینک آفتابی

جنس لنز عینک آفتابی چه باید باشد؟

هنگام خرید عینک به جنس و البته مقدار انحناء آن توجه کنید. برخی از مواد سنگین‌تر از مواد دیگر هستند. انحناء زیاد عینک هم باعث اعواجاج در نور می‌شود و دید واضح را دچار اشکال می‌کند. همچنین باید از عینک‌هایی استفاده کنید که در برابر خش، مقاوم باشند. زیرا عینک خش‌دار، مناسب استفاده نیست. عینک‌هایی که از جنس NXT polyurethane هستند، در برابر خش مقاوم، سبک، انعطاف‌پذیر بوده و دید واضحی را موجب می‌شوند. اما این نوع عینک بسیار گران است.

این نوشته را از دست ندهید  ست کردن لباس با ۵ رنگ پاییزی به سبک زنان شیک پوش

لنزهای شیشه‌ای: لنزهای شیشه‌ای سنگین‌تر و گران هستند. اگر هم بشکنند، تارهای عنکبوتی روی شیشه، نقش می‌بندد.

لنزهای پلی‌کربنات: این نوع مواد در برابر خش مقاوم است اما وضوح کمتری نسبت به جنس NXT polyurethane یا شیشه دارد. البته از نظر قیمت، به صرفه‌تر است. هرچه مقدار مواد به کار گرفته در پوشش این نوع لنز بیشتر باشد، مقاومت آن نسبت به خش، بیشتر می‌شود.

لنزهای پلی‌آمید: این جنس وضوحی مانند شیشه برای عینک فراهم می‌کند و البته مانند شیشه در خطر متلاشی شدن قرار نمی‌گیرد.

لنزهای آکریلیک: این لنزها ارزانند اما از دوام و وضوح بسیار پایینی برخوردارند. آنها همچنین نسبت به حرارت حساس‌اند و زود شکل خود را از دست می‌دهند.

لنزهای پلاستیکی (رزین سخت): این لنزها سخت هستند و نسبت به شیشه‌ها، ۵۰درصد سبکترند.

انتخاب جنس لنز هر کس نسبت به بودجه، نوع فعالیت، راحتی و دید او متفاوت است. اما لنز پلی‌کربنات در برابر ضربه و خش مقاوم است و در انواع عینک‌های آفتابی با طرح‌های گوناگون به کار برده می‌شود. این لنز محبوب خریداران بسیاری است.

مراقبت از چشم‌های کودکان

هنگام خرید عینک آفتابی باید به کودکان هم توجه کنید. آنها هم مانند بزرگسالان باید در فضای بیرون از خانه، از عینک‌های آفتابی استفاده کنند. از آنجایی‌که کودکان، زمان بیشتری در فضای بیرون از خانه و زیر نور آفتاب می‌گذرانند، عینک‌هایی با توانایی ۱۰۰درصد مراقبت از اشعه‌های ماوراء‌بنفش، برای آنها مناسب است. همچنین یکی از عوارض یک عمر قرار گرفتن در معرض تشعشعات خطرناک ماوراء‌بنفش، ابتلا به آب مروارید و دیگر بیماری‌های چشمی است، بنابراین هرگز برای استفاده از عینک آفتابی مناسب، زود نیست.

منبع
درجه
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا