سلامتطب سنتی

نوشیدنی شگفت‌انگیزی به نام آب خیار

مثبت زندگی: یک ظرف میوه را در نظر بگیرید! خیلی‌ها وقتی موز و پرتقال و سیب در ظرف میوه باشد، حتی به خیار نگاه هم نمی‌کنند و عده‌ای هم برعکس. در ظرف میوه‌ی روز میز فقط خیار را می‌بینند و خب بالطبع روی صحبت‌مان با این افراد است. باید به آن‌ها برای این انتخاب تبریک گفت؛ چرا که این میوه سبز رنگ خوشبو، سرشار از خاصیت است. اما هدف از نوشتن این مقاله معرفی خیار به نیست، بلکه هدف‌مان یادآوری خواص شگفت‌انگیز آب خیار است. همراه ما باشید تا مثبت زندگی در این مقاله شما را با خاصیت‌های آب خیار آشنا کند.

خیار را بهتر بشناسید

مصرف آب خیار باعث افزایش ویتامین B و ویتامین C می‌شود. این گیاه غنی از بتاکاروتن، منگنز و مولیبدن است. مهمتر از همه، خیار حاوی فلاونول‌های ضدالتهابی مانند فیستئین و سایر آنتی اکسیدان‌های دیگر، از جمله کورربیازین با توجه به گزارش پایگاه داده‌های ملی مغز و اعصاب USDA، خیار حاوی اسید فولیک و سیلیس نیز هستند که بر روی بدن تاثیر مثبتی دارد.

طبیعت: طبع خیار سرد و تر (مرطوب) است.

خواص آب خیار

مراقبت از پوست، کاهش وزن، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن، سلامت قلب و عروق و تراکم استخوان از جمله خواص آب خیار می‌باشد. در زیر به برخی از خواص خیار می پردازیم.

تنظیم اسید خون

همچنین اگر از زخم اثنی عشر و رفلاکس معده رنج می‌برید، می‌توانید با نوشیدن منظم آب خیار این مشکلات گوارشی را درمان کنید. آب خیار سرشار از مواد معدنی قلیایی (آلکالین) است که سطح pH خون را تنظیم می‌کند.

کاهش درد مفاصل

آب خیار دارای ویتامین‌های A، B1، B6، C و D، اسید فولیک، منیزیم، کلسیم ، پتاسیم و ماده‌ای به نام سیلیکاست که با تقویت بافت‌های همبند، سلامت مفاصل را افزایش می‌دهد. اگر آب خیار را با آب هویج ترکیب کنید، این مواد مغذی می‌توانند نقرس را تخفیف داده و درد مفاصل را هم تسکین دهند.

شفافیت پوست

آب خیار حاوی آنتی اکسیدان‌های فراوان و ترکیباتی مانند کوکومرین و کوکوربیتاسین است که از بروز چین و چروک و خطوط ریز روی پوست پیشگیری می‌کند و نقاط تیره ناشی از افزایش سن را از بین می‌برد. همچنین نوشیدن روزانه‌ی آب خیار به کم رنگ شدن جای جوش و آکنه کمک و پوست شما را  شفاف و درخشان می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  خواص آب گوجه فرنگی برای سلامت قلب

پیشگیری از سرطان

اگر می‌خواهید از سرطان‌های سینه رحم، تخمدان و پروستات در امان باشید، آب خیار بنوشید. آب خیار در پیشگیری و درمان سرطان نقش موثری دارد، زیرا حاوی مواد معدنی، پلی فنول‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه است که برای تغذیه‌ی سالم لازم بوده و می‌تواند از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند. خیار سرشار از که این آنتی اکسیدان‌ها ارتباط مستقیمی با کاهش ابتلا به سرطان‌های سینه، رحم، تخمدان و پروستات دارند.

حفظ سلامت مغز

اگر به فکر سلامت مغزتان هستید، آب خیار را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. خیار حاوی نوعی فلاونول ضد التهاب به نام فیستین است که در بهبود حافظه و حفاظت از سلول‌های عصبی در برابر زوال ناشی از افزایش سن موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد فیستین از ضعف حافظه و قدرت یادگیری پیشگیری می‌کند.

خواص آب خیار

آب‌رسانی بدن

دریافت آب کافی برای عملکرد طبیعی سیستم‌های مختلف بدن ضروری است. این درحالی است که با شروع روزهای گرم سال میزان آب بدن کاهش می‌یابد و باعث بروز خستگی، لرز و گرفتگی عضلانی می‌شود. ۹۶ درصد خیار آب است، به همین دلیل نوشیدن آب خیار بدن را آبرسانی و سموم را دفع می‌کند.

کاهش وزن

آب خیار کم کالری است و در پر کردن معده‌ی شما نیز تاثیر خوبی دارد. این گیاه نه تنها مانع از غذاخوردن بیش از حد می‌شود بلکه به کاهش سریع وزن‌تان نیز کمک می‌کند. آب به طور طبیعی برای بدن خوب است، زیرا اغلب اوقات تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود.

یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای که به رهبری الیزابت آ. دنیس، رهبر گروه تغذیه، غذا و ورزش ویرجینیا تکن و همکارانش انجام شد نشان می‌دهد که بزرگسالان سالخورده‌ای که قبل از سه وعده غذایی روزانه خود ۵۰۰ میلی لیتر آب را به عنوان بخشی از رژیم کم چربی خود مصرف می‌کردند بیش از ۲ کیلوگرم از وزن خود را در مقایسه با بزرگسالانی که تنها دارای رژیم غذایی پرکالری بودند، از دست دادند.

مردان و زنانی که بخشی از این مطالعه بودند، در محدوده BMI بین ۲۵ تا ۴۰ قرار داشتند و سن آنها نیز چیزی در حدود ۵۵ تا  ۷۵ سال بود. به همین دلیل است که وقتی آب خیار بخورید به راحتی می‌توانید از بیش از حد غذاخوردن و خوردن میان وعده‌های غیر ضروری بین وعده‌های غذایی که می‌توانند رژیم غذایی‌تان را خراب کنند اجتناب نمایید.

این نوشته را از دست ندهید  خواص گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

مراقبت از پوست

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های زیادی در خیار وجود دارد که می‌توانند به سلامت پوست و جلوگیری از بروز آکنه کمک نمایند. بر اساس یکی از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ در مجله داروسازان جوان منتشر شده، عصاره آب خیار حاوی فلاونوئیدها و تانن‌هایی است که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی نمایند.

این ویژگی به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند و باعث از بین رفتن چین و چروک، نقاط سیاه، لکه‌ها، و بروز افتادگی و شلی پوست که با افزایش سن اتفاق می‌افتند می‌شود. آب خیار نه تنها یک درمان طبیعی شناخته شده برای درمان لکه‌های ناشی از آکنه است بلکه دارای اثر خنک کنندگی پوست نیز می‌باشد.

سم‌زدایی بدن

نوشیدن آب خیار به سم‌زدایی بدن و افزایش ادرار کمک می‌کند. این به دان معنی است که سموم در بدن شما سریعتر از بین می‌روند و فشار سیستم متابولیک شما کاهش می‌یابد.

تنظیم فشار خون

مصرف آب خیار یک راه عالی برای افزایش میزان پتاسیم است و همانطور که می‌دانید پتاسیم یک الکترولیت حیاتی برای سلامت کلی بدن می‌باشد. علاوه بر این پتاسیم به عنوان یک رگ گشا عمل می‌کند و فشار خون و فشار سیستم قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. و لذا می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

آب خیار که غنی از پتاسیم است، خطر ابتلا به تصلب شراین، حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

تراکم استخوان

اگرچه در آب خیار مواد معدنی زیادی وجود ندارد، اما عناصر کمیابی نظیر، سیلیکا و منگنز در آن به چشم می‌خورند. بر طبق تحقیق دکتر رآین جوگدوزنگ، از دانشگاه کمبریج، غذاهایی مانند خیار غنی از سیلیکا هستند که می‌تواند به تقویت استخوان‌ها کمک کنند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را در سنین بالا کاهش دهد.

خواص آب خیار

پیشگیری از سرطان پروستات

خیار حاوی یک ترکیب منحصر به فرد به نام cucurbitacin است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می‌کند. این امر بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله داروهای گیاهی تایید شده است. مطالعه دیگری که در گزارش یک انجمن آمریکایی منتشر شد نشان داد که فیستین که یک ترکیب ضد التهابی موجود در خیار و توت فرنگی است، می‌تواند از پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری نماید.

این نوشته را از دست ندهید  با خواص گیاه سدر بیشتر آشنا شوید

برای تهیه آب خیار، یک خیار کامل را پوست گرفته و برش دهید. سپس یک ظرف را با آب سرد پر کنید و خیار را در داخل آن قرار دهید. اجازه دهید خیارها برای چند دقیقه و یا حتی یک شب در آب بمانند و بعد از خوردن آن، لذت ببرید!

هیدراتاسیون

با توجه به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آب اضافی می‌تواند از طریق مصرف انواع نوشیدنی‌ها و غذاها جذب شود. هیدراتاسیون بسیار مهم است و نوشیدن آب خیار نه تنها به هیدراته شدن بدن شما کمک می‌کند بلکه باعث جلوگیری از یبوست و سنگ کلیه نیز خواهد شد.

بنابراین اگر مصرف مقدار زیادی آب آشامیدنی برای شما دشوار است، استفاده از خیارهای می‌تواند به افزایش مصرف مواد مغذی کمک کند و در عین حال باعث هیدراته شدن بدن شما شود.

ضد دیابت

براساس تحقیقات آب خیـار حاوی مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی خاصی است که برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. آب خیار به لوزالمعده در تولید انسولین کمک می‌کند، به همین دلیل نوشیدنی مفید برای دیابتی‌هاست.

التیام آفتاب سوختگی

اگر در روزهای گرم سال بدون هیچ گونه محافظتی در برابر اشعه‌ی آفتاب، بیرون بروید  به احتمال زیاد دچار آفتاب سوختگی می‌شوید. آب خیار مرهم این آفتاب سوختگی است. شما می‌توانید ناحیه‌ی آسیب دیده با آب خیار ماساژ دهید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آب خیـار حاوی مس است و مس هم به تولید سلول‌های قرمز و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک و از بدن شما در برابر آسیب سلولی در مواجهه با سموم محیطی محافظت می‌کند. مس، مسئول تولید انرژی قابل استفاده بوده، به همین دلیل بدن و ذهن‌تان را فعال و سالم نگه می‌دارد.

رفع یبوست

اگر دچار یبوست هستید هر روز آب خیار بنوشید، زیرا یک درمان طبیعی برای یبوست است. آب خیار سرشار از آب و فیبر است که عناصر  مهمی در فرآیند هضم سالم مواد غذایی هستند و بدن‌ را از شر سموم موجود در سیستم گوارشی خلاص می‌کند  و هضم غذا نیز با راحتی بیشتری انجام می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  رفع عطش و گرمازدگی با ۵ نوشیدنی معرکه در طب سنتی

تقویت کننده‌ی استخوان ها

تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها و افزایش تراکم استخوانی از فواید نوشیدن آب خیـار است. اگر گیاهخوار هستید، حتما آب خیار را جایگزین شیر کنید.  شما می‌توانید با نوشیدن آب خیار، میزان توصیه شده‌ی نیاز روزانه‌تان به ویتامین K را تامین کنید. ویتامین K باعث تقویت بافت استخوان شده، سلامت کلیه‌ها را حفظ کرده و نقش مهمی در لخته شدن خون دارد.

لاغری

اگر قصد لاغری دارید، آب خیـار بنوشید، زیرا مقدار بالای آب خیار و مواد معدنی و همچنین کالری کم آن برای رژیم‌های لاغری مناسب است. همچنین مقدار قابل توجهی فیبر دارد که باعث احساس سیری می‌شود، جذب ریز مغذی‌ها را آسان می‌کند و برای بهبود روند هضم غذا و دفع مواد زائد جمع شده در روده ها بسیار لازم است. همچنین خواص مدر و ضدالتهاب آب خیار به کاهش احتباس آب در بافت‌های بدن کمک می کند تا تورم کاهش یابد.

خواص آب خیار

افزایش انرژی و رفع خستگی مفرط

آب خیار منبع عالی ویتامین ب است. کمبود ویتامین ب اغلب منجر به خستگی، عصبانیت وضعف تمرکز می شود.نوشیدن آب خیار به بدن این اطمینان را می دهد که بدن با این ویتامین ها تامین شود

بهبود خواب

آب خیار توانایی آرام کردن اعصاب را دارد، اضطراب و استرس را کاهش می دهد به این ترتیب به بهبود چرخه خواب کمک می کند.

بهبود بینایی

اگر می خواهید دید را بهبود بخشید، آب خیار بنوشید، ثابت شده است که این روش یکی از روش های بسیار مفید و طبیعی برای درمان دید با توجه به بسیاری از مطالعات است.

متعادل کردن اسید خون

اسیدی شدن یک مشکل بسیار رایج است که می تواند تأثیرات دردسرسازی به بار بیاورد ، آب خیار دارای مواد معدنی قلیایی (آلکالین) است که سطح pH خون را تنظیم می کند.

درمان زخم اثنی عشر

متخصصان طب سنتی باوردارند که با نوشیدن منظم آب خیار، می توان گاستریت معده و زخم اثنی عشر را درمان کرد.

مضرات آب خیار

از نظر طب سنتی طبع خیار بسیار سرد است.  افراد با مزاج سرد باید در مصرف آن احتیاط کنند و حتما آن را با مصلحش یعنی عسل یا خرما  یا ادویه‌هایی مثل سیاه دانه، زنیان  یا نعناع مصرف کنند.

نحوه تهیه آب خیار

به سادگی می‌توان گفت که آب خیار، آبی است که از طریق غوطه‌ور کردن برش‌های خیار در یک بطری آب درست می‌شود. درست کردن آب خیار بسیار ساده است و در عین حال، بسیاری از مواد تشکیل دهنده فعال خیار به درون آب راه یافته و باعث افزایش مصرف مواد مغذی آب می‌گردد.

منبع
سلامت طب
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا