تناسب اندام

نقش روغن زیتون در چربی سوزی و لاغری

مثبت زندگی: روغن زیتون را کسانی که در جست‌وجوی لاغری و کاهش وزن هستند، بهتر از کسان دیگر می‌شناسند. برای اینکه از دوست و آشنا و گاهی حتی از پزشک شنیده‌اند که اگر رژیم می‌گیری و می‌خواهی وزن کم کنی، روغن زیتون بریز روی سالادت و خیالت راحت که وزن کم می‌کنی. به زبان ساده‌تر اگر بخواهید باید در معرفی روغن زیتون نوشت: یک چربی سوز حرفه‌ای.

اما چقدر این تعریف‌ها و خاصیت‌ها در روغن زیتون دیده می‌شود؟ همه این‌ها حرف است یا به قول معروف تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها؟

آیا روغن زیتون باعث کاهش وزن می شود؟

خواص روغن زیتون

روغن زیتون خواص فراوانی دارد. ساکنان نواحی مدیترانه از قرن‌ها پیش از این روغن در برنامه غذایی خود استفاده کردند. اما این روغن در همان محدوده نماند و امروزه اکثر مردم جهان در سراسر کره خاکی از این روغن سالم و پرخاصیت در تهیه غذا و سالادهای خود استفاده می‌کنند. و در تعریف روغن زیتون چینین می‌گویند: یک روغن ایدئال برای رژیم غذایی و یکی از برترین روغن‌های سالم در جهان! همین…

کلسترول‌های بد، خداحافظ!

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFAs) است؛ یعنی کاری با کلسترول‌های خوب ندارد و بدون کاهش کلسترول‌های خوب، کلسترول‌های بد را کاهش می‌دهد و باعث سلامت قلب می‌شود.

از طرف دیگر، اسیدهای چرب غیر اشباع باعث سرعت بخشیدن در سوختن چربی‌های ذخیره شدن بدن می‌شوند.

کنترل اشتها با روغن زیتون

یکی دیگر از خاصیت‌های روغن زیتون این است که باعث کنترل اشتها می‌شود. یعنی وقتی کسی از چربی‌های غیر اشباع در برنامه غذایی خود استفاده می‌کند راحت‌تر می‌تواند اشتهای خود را کنترل کند. چون این نوع از چربی‌ها مانع ورود کالری‌های اضافی به بدن شود. بنابراین می‌تواند چربی‌سوزی را آسان‌تر ازدیگر افراد انجام دهد و همچنین برای کنترل وزن و تثبیت آن نیز اقدام کند.

این نوشته را از دست ندهید  آیا ویروس کرونا در هوای گرم غیر فعال می‌شود؟
خواص روغن زیتون

سرشار از ویتامین E و مواد ضروری برای بدن

از دیگر خاصیت‌های روغن زیتون می‌توان به چند مورد اشاره کرد که شامل مقدار زیادی ویتامین E، کاروتینوئید و ترکیبات پلی‌فنل است که هر کدام برای سلامتی جسم بسیار مفید هستند.

کاروتنوئیدها Carotenoid: دسته‌ای از رنگدانه‌ها هستند که در جذب نور در گیاهان نقش بسیار مهمی دارند. از کاروتنوئیدهای مهم می‌توان به بتاکاروتن، آلفا کاروتن و لیکوپن و گزانتوفیل اشاره کرد. بتا‌کاروتن C40H۵۶ و آلفاکاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج و لیکوپن مسئول رنگ قرمز گوجه فرنگی و آستاگزانتین نیز عهده‌دار رنگ قرمز یا صورتی خرچنگ‌ها و ماهی سالمون است.

یک اشتباه رایج در مورد مصرف روغن زیتون که باید جدی گرفته شود!

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد در دوران رژیم غذایی و اقدام برای لاغر شدن مرتکب آن می‌شوند استفاده نادرست از روغن زیتون است، این افراد برای خوشمزه کردن سالادها، سس‌های پرچرب و پر کالری را حذف کرده و بیش از حد نیاز روغن زیتون به سالاد اضافه می‌کنند و تصور می‌کنند که این روغن سالم بوده و باعث اضافه وزن نمی‌شود. این عزیزان باید دقت داشته باشند که در مصرف تمام روغن‌ها و غذاهای سالم و حتی غذاهایی که رژیمی هستند جانب احتیاط را رعایت کنند و سالم بودن یک ماده غذایی را با چربی‌سوز بودن اشتباه نگیرند.

از آنجایی‌که چربی برای بدن لازم و ضروری است توصیه می‌شود، مقداری از چربی‌های لازم بدن را از طریق روغن زیتون تهیه کنید تا در این صورت مانع ورود چربی‌های مضر به بدن خود شوید و به سلامت ماندن جسم و کاهش وزن سالم خود کمک کنید.

این نوشته را از دست ندهید  نگاهي به تاريخچه درمان دارويي ضدچاقي


بر اساس تحقیقاتی که دانشمندان بر روی زنان انجام دادن به این نتیجه رسیده‌اند: زنانی که در برنامه غذایی خود حداقل 3 قاشق سوپ خوری روغن زیتون را گنجانده‌اند نسبت به زنانی که از روغن‌های معمولی یا سایر چربی‌ها استفاده کرده‌اند و از رژیم‌های کم چرب بهره برده‌اند به میزان 30 درصد چربی‌سوزی بیشتری را تجربه کرده‌اند و در کاهش وزن موفق‌تر عمل کرده‌اند.

روغن زیتون دارای مواد مغذی مناسبی است که می‌تواند مانع جذب گلوکز توسط بدن شود یا جذب آن را کاهش دهد. همچنین این روغن، باعث سیری بیشتری می‌شود و حتی باعث می‌شود هنگام غذا خوردن پیام سیری را به موقع دریافت کنید و مدت زمان بیشتری از بروز گرسنگی در شما جلوگیری می‌کند.

اگر هر روز از این روغن استفاده کنید می‌توانید در طول شبانه‌روز مدت زمان بیشتری سیر بمانید و در انجام فعالیت‌های روزانه دچار ضعف و گرسنگی چندانی نشوید و با کالری‌سوزی که از طریق این فعالیت‌ها در بدن شما ایجاد می‌شود به کاهش وزن ماندگار خود نیز کمک کنید.

روغن زیتون معمولا به دو دسته تقسیم می شود:

1. روغن زیتون بودار

این نوع روغن، کاملا خالص و معمولی بوده که البته دارای بو است.

اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFAs)، مواد مغذی و همچنین فیتوکمیکال‌ها (مواد مؤثر در گیاهان دارویی) Phytochemical از دیگر مواد تشکیل دهنده این نوع روغن زیتون هستند.

2. روغن زیتون بی بو

این نوع از روغن را پس از فرآیندی که در آن از ماده شیمیایی یا حرارت استفاده نمی‌شود به روغن بی‌بو تبدیل می‌شود و طعم، مزه و بوی آن از بین می‌رود و دیگر طعم زیتون خام در آن دیده نمی‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  چرا چربی‌های دور شکمم آب نمی‌شود؟
خواص روغن زیتون

تفاوت روغن زیتون بودار با روغن زیتون بی بو

روغن زیتون بی‌بو با روغن زیتون بودار تفاوتی از نظر خاصیت ندارد و میزان کالری در هر دو نوع یکسان است و هر قاشق سوپ‌خوری از روغن زیتون حدود 120 کالری و 13 گرم چربی دارد.

بالاخره روغن زیتون باعث چربی سوزی و لاغری می شود یا خیر؟

اگر هنوز هم فکر می‌کنید که روغن زیتون باعث چربی سوزی می‌شود و از لحاظ کالری با سایر روغن‌ها تفاوت دارد، سخت در اشتباهید. این روغن نیز مانند دیگر روغن‌ها در هر قاشق غذاخوری 120 کالری را در خود نهفته است و مصرف بی‌رویه آن به راحتی باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود.

این روغن نیز مانند بسیاری از مواد غذایی و چربی سوزها به کاهش وزن کمک می کند، اما این روغن از مواد بدون کالری یا کالری صفر به شمار نمی‌رود.

مزیت روغن زیتون نسبت به سایر روغن ها چیست؟

خاصیتی که این روغن نسبت به دیگر روغن های ناسالم و یا نیمه‌سالم دارد این است که دارای چربی‌های غیر مضر است و یا این‌که می‌توانیم بگوییم که چربی مضر آن کمتر است و از طرفی در کنترل اشتها نقش مفیدی دارد و می‌تواند در کاهش وزن مفید و مؤثر باشد.

دیگر روغن های سالم و مفید از نظر متخصصان:

بنابر نظر پزشکان و متخصصان علاوه بر روغن زیتون، روغن کنجد هم از روغن‌های های سالم و مفید به‌شمار می رود که می‌توانید در برنامه غذایی روزانه از آن ها استفاده کنید، اما باید توجه داشته باشید که هیچ کدام از این روغن ها چربی سوز و بدون کالری نیستند.

این نوشته را از دست ندهید  رابطه زناشویی آرامبخش

چند نکته مفید در مصرف و نگهداری روغن زیتون:

– هرگز اجازه ندهید روغن زیتون هنگام گرم شدن دود کند، چون مضر بوده و می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

– بهتر است روغن زیتون در جای خنک، تاریک و دور از نور آفتاب نگهداری شود.

– ظروف مناسب برای نگه داری روغن زیتون، ظروف شیشه‌ای رنگی و ظروف استیل است.

– برای سرخ کردن مواد با روغن زیتون خالص بهتر است از حرارت کم یا حرارت متوسط استفاده شود.

– روغن‌های تصفیه و فرآوری شده برای سرخ کردن مواد با حرارت بالا، انتخاب خوبی است.

– نگهداری روغن زیتون در یخچال ممکن است باعث تیره شدن رنگ آن شود و همچنین روغن شکل لایه‌ای به خود بگیرد که در این صورت استفاده از آن کمی با مشکل همراه خواهد بود، چون برگرداندن آن به رنگ اولیه و سیال شدن کمی زمان‌بر است. بهتر است روغن زیتون در دمای اتاق و محیط نگهداری شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − یک =

دکمه بازگشت به بالا