تخصصیسلامت

نشانه‌های ریه آلوده و راه‌های پاک‌سازی آن

مثبت زندگی: درباره‌ی ریه‌هایتان چه می‌دانید؟ خب! شاید در پاسخ بگویید همان جایی است که برای تنفس هوا ذخیره می‌کنیم تا زنده بمانیم.

همین؟

«بله!»

ریه‌ها واقعا این عملکرد حیاتی را انجام می‌دهند، اما اگر به دقت بررسی‌اش کنید، اندامی فوق‌العاده است. بنابراین، قبل از پرداختن به چیزهایی که به این اندام حیاتی آسیب می‌رساند، همراه ما باشید تا به فرآیند عملکرد آن نگاهی دقیق‌تر بیندازیم. در این مقاله از ۶ نشانه ریه آلوده و ۶ روش پاکسازی این اندام بحث  می‌کنیم.

ریه چیست؟

بافت ریه اسفنج‌ مانند است و هنگام مصرف و جداسازی اکسیژن، به عنوان اندام تصفیه‌کننده عمل می‌کند. وقتی از طریق بینی یا دهان هوا را وارد ریه می‌کنیم، این هوا از طریق نای به حنجره می‌رسد. سپس هوا به نایژه‌ی چپ و راست می‌رسد، که هوا را به ریه منتقل می‌کند. سپس هوا از طریق نایژک‌ها به کیسه‌های هوایی (آلوئول تنفسی) می‌رود- کیسه‌های میکروسکوپی که اکسیژن هوا را جذب می‌کند. بعد از آن، آلوئول اکسیژن را به جریان خون منتقل می‌کند. نهایتا، پسمانده‌ی دی اکسید کربن، که از هوا گرفته شده‌است، از خون دوباره به آلوئول برگردانده می‌شود، جایی که با بازدم به بیرون از بدن می‌رود.

بسیار خب، درس زیست‌شناسی تمام شد.

ظاهرا این فرآیند فقط دم و بازدم نیست. واقعا جالب توجه است که چنین فرآیند پیچیده‌ای تنها در عرض چند ثانیه انجام می‌شود. متاسفانه، هرگونه خطا در این فرآیند پیچیده معمولا منجر به آسیب مزمن یا حاد ریه می‌شود.

بیایید درباره‌ی ۶ نشانه ریه آلوده صحبت کنیم:

سرفه‌ی مزمن

وقتی سرفه بیش از یک ماه طول می‌کشد، ماهیت آن مزمن محسوب می‌شود. به احتمال خیلی زیاد، درمان دارویی امتحان شده و جواب نداده‌ است. این نشانه‌ی آن است که در دستگاه تنفس مشکلی وجود دارد.

تولید مداوم مخاط

وقتی راه هوا ملتهب یا عفونی می‌شود، به عنوان دفاع، مخاط (خلط) تولید می‌کند. اگر این تولید پیوسته‌ی مخاط بیش از یک ماه طول بکشد، ممکن یک نشانه‌ی هشداردهنده از مشکلات ریه باشد.

این نوشته را از دست ندهید  پاسخ به چند تصور اشتباه درباره ورزش

درد سینه‌ی طولانی

درد سینه که بدون هیچ توضیحی بیش از یک ماه طول بکشد، ممکن است یک نشانه‌ی هشداردهنده باشد. چنین دردی اگر در اثر دم، بازدم، یا سرفه بروز کند یا تشدید شود، نشانه‌ی آن است که ریه دچار مشکل است.

تنگی نفس

وقتی تنگی نفس رخ می‌دهد، معمولا علت‌اش بیماری قلبی یا ریه است. این علامت را می‌توان به هریک از آنها ربط داد، چون هر دو در انتقال اکسیژن به بافت‌ها و دفع دی‌اکسید کربن نقش دارند. وقتی هر یک از این مشکلات وجود داشته ‌باشد، منجر به تنگی نفس می‌شود.

سرفه‌ی خونی

وقتی سرفه‌ی خونی رخ می‌دهد، همیشه مشکلی در ریه یا دستگاه تنفسی فوقانی وجود دارد. لازم به ذکر نیست که این مشکل نیاز به توجه فوری دارد؛ چون ممکن است نشانه‌ی یک مشکل سلامتی حاد باشد.

خس خس سینه

خس خس سینه یک صدای سوت ‌مانند بم است که معمولا هنگام بازدم شنیده می‌شود، اما ممکن است هنگام دم نیز رخ بدهد. این معمولا نشانه‌ی آن است که یک جسم خارجی جریان عادی هوا را در ریه‌ها مسدود یا راه هوای ریه را محدود کرده‌است.

حالا که می‌دانیم چه باید بکنیم، در ادامه ۶ راهکار برای کمک به پاک‌سازی ریه‌ها را می‌خوانیم:

سیگار نکشید

اگر تا به حال برایتان مشهود نشده‌است، باید بدانید سیگار کشیدن احتملا بدترین کاری است که فرد می‌تواند با ریه‌اش بکند. خوشبختانه، مطالعه درباره‌ی بلایی که این عادت مضر سر ریه‌ می‌آورد کافی است تا یک فرد را وادار به ترک کند؛ اگر کافی نبود، به دنبال حمایت و تجربه‌ی افراد دیگر باشید. منابع فراوان فوق‌العاده‌ای وجود دارد که رایگان است و به صورت برخط می‌تواند کمک‌تان کند. حتی سرویس تماس اضطراری ترک سیگار (سرویسی برای کمک و راهنمایی کسانی که در حال ترک سیگار هستند) هم وجود دارد.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «کرگدن» قسمت ۱۹

نفس عمیق بکشید

روزی نیم‌ساعت تنفس عمیق می‌تواند به تصفیه‌ی ریه کمک کند. این عمل بسیاری از آلودگی‌ها را، که در ریه انباشته شده‌است، از بین می‌برد. مراقبه و یوگا ۲ شیوه‌ی فوق‌العاده برای این هدف هستند، به جنبه‌ی روانی تصفیه‌ی ریه نیز کمک می‌کنند.

چای سبز بنوشید

کاتچین آنتی‌اکسیدانی است که ممکن است برای کاهش خطر سرطان ریه مفید باشد، و چای سبز منبعی غنی برای کاتچین است. در پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی چانگ شان در تایوان انجام شد، پژوهشگران پی‌بردند نوشیدن چای سبز می‌تواند خطر سرطان ریه را تا ۵ برابر کاهش دهد. دکتر آی-شین لین می‌گوید: «ممکن است این آنتی‌اکسیدان‌ها رشد تومور را مهار کند، و بر اساس گفته‌ی رهبر پژوهش، چای سبز می‌تواند آدم‌ها را از خطر ابتلا به سرطان حفظ کند (نوشیدن روزی یک فنجان یا بیش‌تر توصیه شده‌است.»

مقدار زیادی آنتی اکسیدان مصرف کنید

ظاهرا خوردن آنتی‌اکسیدان در پژوهش‌های این مقاله مضمونی تکرارشونده است. منبع دیگری نشان می‌دهد نوشیدن ۴۰۰ میلی‌لیتر آب‌میوه‌ی آناناس یا کرنبری قبل از خواب برای مبارزه با باکتری‌های عفونت‌زای ریه مفید است.

از اوکالیپتوس استفاده کنید

اوکالیپتوس حاوی ترکیب اکسپکتورانت (ضد احتقان) طبیعی است که برای پاکسازی سموم از ریه مفید است. ظاهرا، این گیاه برای تسکین گلودرد و مشکلات سینوسی فوق‌العاده است. روشی عالی برای بهره‌مندی از این تاثیر این است که ۵ تا ۱۰ قطره اسانس اوکالیپتوس را در یک ظرف آب داغ بریزید، سرتان را روی آن بگیرید و با یک حوله بپوشانید. این کار قطعا به مجرای تنفسی‌تان طراوت می‌بخشد!

کمی پونه‌ی کوهی بگیرید

یک ضداحتقان طبیعی دیگر پونه‌ی کوهی است، که حاوی خواص آنتی‌هیستامینی (ضد حساسیت) نیز هست. در مجموع، این عناصر برای پاکسازی مسیرهای بینی و کمک به عملکرد دستگاه تنفسی مفید هستند. برای بهره‌مندی از این فواید فوق‌العاده، به سادگی کمی پونه‌ی کوهی در بریزید یا روزانه دمنوش آن را بنوشید.

این نوشته را از دست ندهید  هرس؛ روایت تلخی‌های ناتمام یک مادر
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 4 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا