دسته‌بندی نشده

مهارت های تاب آوری عاطفی 2

مهارت های تاب آوری عاطفی. تا حد زیادی یک موضوع نگرش و باور است. نحوه تفکر افراد در مورد خود و روابط خود با دیگران و جهان، مهارت های تاب آوری عاطفی را تشکیل می‌دهد. در ادامه مهارت های تاب آوری را در دو زمینه ذهن آگاهی و سرسختی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قبل از خواندن ادامه مطلب مقاله‌ی زیر را حتما بخوانید:

مهارت های تاب آوری عاطفی: ذهن آگاهی و جریان

سرعت پرتلاطم زندگی مدرن، نیازهای زیادی را برای توجه ایجاد می کند. ممکن است برنامه شما به قدری شلوغ شود که زمانی برای توقف و توجه واقعی به کاری که انجام می دهید نداشته باشید.

این مشغله باعث ایجاد استرس می شود. وقت گذاشتن برای یادگیری توجه و آگاهی حین انجام فعالیت‌های روزانه، لذت شما را از آن فعالیت‌ها افزایش می‌دهد. همچنین به شما کمک می‌کند در مواجهه با فشار و استرس، نگرش انعطاف‌پذیری داشته باشید.

انواع فعالیت هایی که برای صرف زمان برای انجام آنها انتخاب می کنید مهم هستند. به جای درگیر شدن در کار یا فعالیت‌های کم اهمیت، می‌توانید فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که به شما احساس شادی، سلامت و هوشیاری بیشتری می‌دهند.

ذهن آگاهی در مقابل بی ذهنی

بسیاری از فعالیت های روزانه بدون توجه و بدون آگاهی انجام می شوند. افراد تمایل دارند به طور خودکار به موقعیت‌هایی که آشنا هستند توجه کنند. مثل زمانی که ممکن است چندین کار را همزمان انجام دهید و بدون توجه دقیق به آن‌ها چند کار انجام دهید.

فواید ناخودآگاه

با افزایش استرس، تمایل به رفتار بی‌دیده بدتر می‌شود. رانندگی بدون آگاهی نمونه ای از بی فکری است. وقتی در یک حالت ذهنی آرام و متمرکز هستیم، تمرکز بر کاری که انجام می دهیم آسان تر است. اما در موقعیت‌های پیچیده آگاهی اهمیت پیدا می‌کند.زیرا ما فقط زمانی از یک کار، یک تجربه یا یک رابطه قدردانی می کنیم که تمام توجه خود را به آن اختصاص دهیم.

هنگامی که به یک کار، تجربه یا رابطه به روشی بی فکر برخورد می کنید، به طور کامل درگیر آن کار، تجربه یا رابطه نیستید. شما ممکن است از نظر فیزیکی آنجا باشید و ممکن است کار را انجام دهید، اما حضور ندارید. مانند کارهای معمولی: مسواک زدن دندان.

این نوشته را از دست ندهید  آشپزی با بچه ها - چگونه آنها را درگیر کنید

اهمیت ذهن خودآگاه

اما عدم حضور و توجه به ارتباط با افرادی که به آنها اهمیت می دهید، می تواند عواقب سختی ایجاد کند.

ممکن است درک کنید که یکی از اعضای خانواده یا دوست احساس خوبی ندارد و فرصت ابراز عشق و حمایت از آنها را از دست بدهید. عدم توجه شما به شریک عاشقانه و تعامل آگاهانه با آن می تواند به مرور زمان باعث مرگ عشق شما شود. عدم حضور و توجه شما در چنین موقعیت‌هایی می‌تواند به مرور زمان یا در یک لحظه باعث شود فرصت‌های زندگی معنادار را از دست بدهید.

تصمیم شما برای هوشیارتر شدن و توجه بیشتر می‌تواند لذت جسمی و عاطفی و نوع خاصی از خشنودی را به شما پاداش دهد که به نام “Eudaimonia” شناخته می‌شود، که شادی ناشی از انجام عالی و با هدف عالی است. لذت هایی مانند eudaimonia ظریف تر از لذت های ساده هستند. در حالی که لذت‌های فیزیکی حول حواس یا احساسات متمرکز می‌شوند، لذت‌ها شامل فضایل و نقاط قوت شخصی است.

دیدن لبخند زیبای کودک شما به شما لذت عاطفی را به همراه دارد. با این حال، حمایت از یکی از اعضای خانواده یا دوست در زمان نیاز، مایه خرسندی است. رضایت یک حس موفقیت شخصی، اعتماد به نفس و این آگاهی را به همراه دارد که شما کاری برای کمک به دیگران و خود انجام داده اید. اگر چه لذت‌ها نیازی به نوع‌دوستی ندارند، اما این لذت‌ها می‌توانند برخی از بهترین لحظات تجربه بشری را فراهم کنند.

تعریف جریان

آیا هیچ فعالیتی در زندگی شما وجود دارد که وقتی درگیر آن هستید، زمان را متوقف کند؟ چه فعالیتی آنقدر برای شما جذاب است که بدون زحمت می توانید روی آن فعالیت تمرکز کنید؟ این حالت توسط روانشناس Mihaly Csikszentmihalyi «جریان» نامیده شده است.

تجربه جریان دارای ویژگی های زیر است:

  • در حین پیگیری یک کار که نیاز به مهارت و تمرکز دارد رخ می دهد
  • شامل تمرکز شدید روی کار است
  • هدفمند است.
  • بازخورد مداوم در مورد چگونگی پیشرفت فعالیت رخ می دهد
  • به نظر می رسد این فعالیت بدون زحمت است
  • کنترل زیادی بر کاری که انجام می دهد، دارد
  • فرد در حال جریان از خودآگاهی خودداری می کند. چون او در فعالیت غرق است و گذر زملان و کار را احساس نمی‌کند.
این نوشته را از دست ندهید  رئیس ایکس باکس بر سر قیمت پروژه Scorpio حرف میزند

جریان زمانی اتفاق می‌افتد که فردی با استعداد و قدردانی از یک فعالیت، آن فعالیت را بیابد، درگیر آن شود و در نهایت به آن مسلط شود. زمانی ظاهر می شود که انجام دهنده کاری را انجام دهد که واقعاً با آن ارتباط برقرار می کند. در غیر این صورت نمی توان آن را مجبور به وجود کرد.

به نظر می‌رسد تجربه جریان جهانی است – به نظر می‌رسد افراد با هر ملیت و پیشینه از تجربه جریان لذت می‌برند و از آن بهره می‌برند. تجربه جریان نیز به طور جهانی قدردانی می شود. جریان داشتن حس خوبی دارد. جریان باعث می شود افراد احساس اعتماد به نفس و شایستگی بیشتری داشته باشند و حس خوب بودن و نشاط را تقویت کنند.

برنامه‌ریزی برای یک جریان روزانه

احساس جریان به فعالیت هایی که نیاز به تفکر دقیق دارند محدود نمی شود. افراد می توانند در حین کار، بازی یا حتی انجام کارهای معمولی مانند رانندگی با ماشین، احساس جریان داشته باشند. دکتر Csikszenmihalyi چهار راه برای افزایش میزان جریان در زندگی شما شناسایی کرده است:

تعیین اهداف

به طور خلاصه، می توانید یاد بگیرید که با عمدتر زندگی کردن، جریان زندگی خود را افزایش دهید. برنامه ریزی برای زندگی به شما کمک می کند چیزهایی را که دوست دارید شناسایی و اولویت بندی کنید و چیزهایی را که دوست ندارید به حداقل برسانید تا وقت خود را برای چیزهایی که برای شما لذت نمی برند تلف نکنید.

با بررسی زندگی خود، ممکن است متوجه شوید که ساعت‌ها تلویزیون تماشا می‌کنید که باعث می‌شود به جای خوشحالی و سرگرمی، احساس خستگی و بی‌حالی کنید. اگر اینطور است، می‌توانید از آن زمان برای چیزی که بیشتر دوست دارید استفاده کنید.

فعالیت‌های فعال را انتخاب کنید:

  • ورزش کردن
  • عکاسی کردن
  • نواختن یک ساز موسیقی
  • کتاب‌خوانی
  • کاشت درخت
  • داشتن یک دوست برای بازدید
  • پیاده‌روی
این نوشته را از دست ندهید  Spieth در خطر ناپدید شدن

انجام کار معنادار مهم است. زیرا کار زمان زیادی را از ما می گیرد و زمانی که از زمان استفاده کردید، هرگز نمی توانید آن را پس بگیرید.

مهارت های تاب آوری عاطفی: سرسختی

توصیف شدن به عنوان “سرسخت” به معنای قوی بودن و تحمل موقعیت های استرس زا است. به نظر می رسد برخی افراد در مقابله با استرس نسبت به دیگران سرسخت تر هستند. مطالعات نشان می دهد که سرسختی عاطفی به انعطاف پذیری در مورد بیماری های پزشکی و روانی کمک می کند. در این بخش از این سند، توضیح می دهیم که چگونه می توان سرسختی عاطفی را توسعه داد و پرورش داد.

بر اساس تحقیقات روانشناس سوزان کوباسا، به نظر می رسد که سه عنصر برای وجود یک ذهنیت موثر مقاوم در برابر استرس ضروری است: چالش، کنترل شخصی و تعهد.

چالش

افراد مقاوم به استرس، استرس را چالشی می دانند که تنها در صورتی که بتوانند آن را به درستی درک کنند، به طور بالقوه می توانند بر آن غلبه کنند. عادت آنها به نگاه کردن به استرس به عنوان چالشی که باید بر آن غلبه کرد، انگیزه آنها را برای رسیدگی به دلایل استرس به روش های مثبت ایجاد می کند.

کنترل شخصی به عنوان یک گروه، افراد سرسخت عاطفی تمایل دارند چالش ها را بپذیرند و برای غلبه بر آنها و تسلط بر آنها تلاش کنند. حتی زمانی که تسلط واقعی بر یک چالش امکان پذیر نیست (مثلاً زمانی که کنترل موقعیت ممکن نیست)، افراد سرسخت تلاش می کنند تا امکاناتی برای تسلط پیدا کنند و آنها را دنبال کنند.

تعهد

بخشی از دلایلی که افراد سرسخت می‌توانند در بازی بمانند و در تلاش‌های مقابله‌ای خود پافشاری کنند این است که آنها به عنوان یک گروه به یک موضع فعال و متعهد نسبت به زندگی متعهد هستند.

آن‌ها احساس می‌کنند که زندگی‌شان هدفی دارد (هر شکلی که باشد)، و این هدف آنها را برمی‌انگیزد تا فعالانه تلاش کنند تا بر اطراف خود تأثیر بگذارند و حتی زمانی که تلاش‌هایشان برای تأثیرگذاری بر اطرافشان نتیجه‌ای ندارد، استقامت کنند. فردی که هیچ هدفی در زندگی ندارد – بدون انگیزه و تعهد – نمی تواند زندگی تاب آوری داشته باشد.

این نوشته را از دست ندهید  طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال

توسعه سرسختی

اگرچه افراد با سطوح مختلفی از سرسختی عاطفی به بزرگسالی می‌رسند، اکثر کسانی که می‌خواهند توانایی‌های سرسختی خود را بهبود بخشند، می‌توانند با تلاش برای اتخاذ رویکردی فعال‌تر و متعهدتر به زندگی خود، این کار را انجام دهند. سرسختی عاطفی مستلزم یافتن راه هایی برای تفسیر ناملایمات در قالب یک چالش شخصی است که باید بر آن غلبه کرد.

به عنوان مثال، آیا تا به حال در محل کار احساس خستگی کرده اید؟هر کسی که قبلاً با فرسودگی شغلی مواجه شده است، می‌داند که انجام کارهایی که دیگر به آن اهمیت نمی‌دهید چقدر می‌تواند استرس‌زا باشد.

افراد در مواجهه با فرسودگی شغلی خود رویکردهای متفاوتی دارند. آنهایی که کمتر سرسخت هستند دیگر به کارشان اهمیت نمی دهند، فقط کارهایی را انجام می دهند که اخراج نشوند و در نهایت بی حس می شوند یا مدام عصبانی می شوند. در مقابل، افراد سرسخت عاطفی به شیوه‌ای فعال‌تر واکنش نشان می‌دهند، به دنبال علل فرسودگی شغلی خود می‌گردند، و سپس اقدامی برای اصلاح آن از طریق رویکردی تازه نسبت به کار قدیمی یا با جستجوی کار جدید انجام می‌دهند.

رویکرد سختگیرانه برای حل مشکلات به معنای پرسیدن سوالات دشوار از خود و داشتن شجاعت ریسک کردن است. فرسودگی شغلی شاید به این دلیل است که شما در شغلی کار می کنید که ارزش های شما را منعکس نمی کند.

بازسازی هدفی که شما را به سمت انتخاب موقعیت فعلی سوق می دهد می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی اشتباه بوده است. شاید کاوش در مشاغلی که الهام بخش شما هستند می تواند شما را به سمتی سازنده تر هدایت کند.

در هر صورت، رویکرد سختگیرانه عاطفی به فرسودگی شغلی شامل بازتعریف اهدافتان به گونه‌ای است که الهام‌بخش‌تر باشند، مشخص کنید چه کاری می‌توانید انجام دهید تا به آن‌ها برسید، و سپس آن اهداف را با قاطعیت دنبال کنید تا به نتایجی دست یابید، یا به این نتیجه برسیم که باید دوباره اهداف خود را تنظیم کنید.

منبع:

https://www.mentalhelp.net/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا