آخرین نوشته هاتخصصی

مطالبی که هیچگاه درباره نقرس نشنیده‌اید!

مثبت زندگی: نقرس یکی از انواع بیماری‌های ورم مفاصل است، حدود ۹۵ درصد از مردان و ۵ درصد از زنان دچار نقرس می‌شوند. ورم، قرمزی و درد شدید مفصل شست پا از جمله علائم بروز بیماری نقرس است که در اثر افزایش اسید اوریک در خون بروز پیدا می‌کند، اما سوالی که در این میان پیش می‌آید این است که چه افرادی در معرض ابتلا به نقرس هستند و چه باید کرد؟ در همین راستا اطلاعاتی را پیرامون این بیماری و نحوه درمان آن جمع آوری کرده است که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه آن را از دست ندهید.

نقرس چیست؟

نقرس یکی از انواع بیماری‌های ورم مفاصل است که با درد همراه است و در اثر افزایش اسید اوریک در خون به وجود می‌آید. یکی از عوامل افزایش دهنده‌ی اسید اوریک، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه‌ی “پورین” است.

مطالبی که هیچگاه درباره نقرس نشنیده‌اید!

اسید اوریک اضافی موجود در خون به شکل کریستال‌هایی در مفاصل ته نشین شده و باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می‌شود که بیشتر در انگشت شست پا، پاشنه پا، قوزک پا، زانو و آرنج ظاهر می‌شود.

جالب است بدانید؛ حدود ۹۵ درصد از مردان و ۵ درصد از زنان دچار نقرس می‌شوند، زنان قبل از یائسگی، جزو گروه درگیر با نقرس هستند. عواملی که موجب افزایش اسید اوریک و ایجاد نقرس می‌شوند:

  • افزایش تولید اسید اوریک به وسیله بدن
  • کاهش خروج اسید اوریک توسط کلیه‌ها
  • افزایش دریافت غذا‌های پورین
  • بیماری‌های حاد
  • ضربه روحی
  • جراحی
  • تب
  • کمبود آب بدن
  • خوردن بیش از حد شام
  • بعضی از دارو‌ها مانند: آسپرین
این نوشته را از دست ندهید  دلایلی که برخی افراد در جذب ویتامین D مشکل دارند

آیا شما در معرض خطر هستید؟

برخی مشکلات ممکن است؛ احتمال بروز نقرس را افزایش دهند. این مشکلات و بیماری‌ها شامل:

افزایش فشار خون، دیابت نوع ۱ و ۲، کلسترول بالا، مشکلات گوارشی، کاهش توده عضلانی، چاقی، مصرف غذا‌های پورین دار، گرسنگی یا کم خواری، بیماری‌های کلیوی و لوسمی (سرطان خون) و پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) و ناهنجاری در هموگلوبین.

مطالبی که هیچگاه درباره نقرس نشنیده‌اید!

علائم بیماری نقرس

علامت مشخصه این بیماری ورم، قرمزی و درد شدید مفصل شست پاست؛ البته ممکن است این بیماری با ورم و درد مفاصل دیگر مثل مچ پا یا زانو هم خود را نشان دهد، ولی حالت اول بسیار شایع‌تر است.

در صورتی که اسیداوریک زیادی در بدن به مدت مدید وجود داشته باشد حتی ممکن است این بلور‌ها در بافت کلیه رسوب کنند و کل بدنه کلیه را تخریب و بیمار را دچار نارسایی کامل کلیه‌ها کنند.

در افراد دچار نقرس رسوب بلور‌های اسیداوریک در بافت‌های دیگر بدن مثل زیر پوست به خصوص پوست آرنج و مچ دست به صورت برجستگی دیده می‌شود که می‌تواند باعث التهاب مفاصل و درد شود، این برجستگی‌های زگیل مانند می‌توانند در لاله گوش هم دیده شوند که علامت خاص نقرس است.


پیشگیری از نقرس

مطالبی که هیچگاه درباره نقرس نشنیده‌اید!

۱-اصلاح رژیم غذایی

تاکید می‌کنم اگر رژیم غذایی مضر دارید، نه تنها برای این بیماری بلکه برای پیشگیری از سایر بیماری‌ها، دست به اصلاحش بزنید. سعی کنید از فست فود‌های پرچرب، گوشت قرمز و نوشیدنی‌های حاوی فروکتوز بالا خودداری کنید، غذا‌هایی که به افزایش اسیداوریک در خون شما دامن می‌زنند را شناسایی و ترک کنید.

۲- کنترل وزن

پس از اصلاح رژیم غذایی، اگر درست عمل کرده باشید وزنتان ایده آل خواهد شد. باید سعی کنید با ورزش اصولی و رژیم غذایی خوب چاقی را از بین ببرید، اضافه وزن بسیار خطرناک است و باید کنترل شود. همچنین استفاده از تمرینات هوازی و ذهنی برای سامان دادن به روح و جسم توصیه می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۷ روش تضمینی برای از بین بردن بوی بد بدن

۳- آب کافی!

یکی از دلایلی که اسید اوریک در خون افزایش می‌یابد، از دست دادن آب است. سعی کنید از فعالیت در هوای گرم و سوزان خودداری کنید. پس از فعالیت و تحرک سنگین، حتما مقداری آب بنوشید و به بدن خود اهمیت دهید.


نقرس چگونه درمان می‌شود؟

مطالبی که هیچگاه درباره نقرس نشنیده‌اید!

برای درمان یک حمله نقرس، پزشک برای شما کورتیکواستروئید‌ها و یا سایر دارو‌ها را با دوز بالا تجویز می‌کند. با کمتر شدن علائم نقرس، پزشک دوز دارو‌ها را کمتر می‌کند. اگر شما به سرعت به پزشک مراجعه کنید، بهبود علائم نقرس معمولا بعد از ۲۴ ساعت پس از دریافت اقدامات پزشکی آغاز می‌شود.

برای کاهش درد در طول حمله نقرس می‌توانید به مفصل آسیب دیده استراحت بدهید. استفاده از دارو‌های ضدالتهابی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. فراموش نکنید مصرف خودسرانه دارو به ویژه آسپرین می‌تواند نقرس شما را بدتر کند.


پیشگیری از حمله مجدد چگونه است؟

برای پیشگیری از بروز حملات نقرس در آینده، ممکن است پزشک برای شما دارویی تجویز کند. تا با تجمع اسید اوریک در خون شما مقابله کند.

رژیم غذایی شما می‌تواند تاثیر به سزایی در ابتلا به نقرس داشته باشد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

فراموش نکنید مشروبات الکلی، گوشت قرمز و غذا‌های دریایی می‌توانند احتمال ابتلا به‌نقرس را بالا ببرند. نوشیدن مقدار زیادی آب و سایر مایعات بدون قند و طبیعی دیگر نیز می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به‌نقرس کمک کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا