سلامت

مضرات سیگار کشیدن در صبح و توصیه‌هایی برای ترک آن

مثبت زندگی: بی‌شک چیزهای زیادی درباره مضرات سیگار کشیدن، شنیده و خوانده‌اید؛ ولی آیا می‌دانستید که زمان سیگار کشیدن نیز بر میزان آسیب‌هایی که به بدن می‌رسد، مؤثر است؟ بدیهی است که سیگار کشیدن در هر زمانی از شبانه‌روز برای سلامتی مضر است؛ ولی اگر سیگار کشیدن بخشی از برنامه صبحگاهی‌تان شده است، خطرات بیشتری خواهد داشت. دانشمندان در دانشکده بهداشت عمومی میلمن (Mailman) دانشگاه کلمبیا و کالج پزشکی ایالتی پن (Penn) دریافته‌اند که خطر ابتلا به سرطان در کسانی که مدت کوتاهی پس از بیدار شدن سیگار می‌کشند، نسبت به سایر افراد سیگاری بالاتر است. در ادامه پس از بیان نتایج به‌دست‌آمده در پژوهش‌ها درباره مضرات سیگار کشیدن در صبح (ناشتا) و معنی این نتایج، توصیه‌هایی برای ترک سیگار ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

یافته‌های پژوهشگران

پژوهشگران در مطالعه‌ای ۴۷۷۵ فرد سیگاری مبتلا به سرطان ریه و ۲۸۳۵ فرد سیگاری را که به سرطان مبتلا نبودند، بررسی و گزارشی از یافته‌های خود را در مجلهٔ سرطان ارائه کردند. آنها در این مطالعه دریافتند که در میان افراد سیگاری بررسی‌شده، احتمال ابتلا به سرطان ریه در کسانی که در نیم ساعت اولِ پس از بیدار شدن سیگار می‌کشند، ۱٫۷۹ برابر بیشتر از کسانی است که دست‌کم یک ساعت پس از بیدار شدن نخستین سیگار خود را روشن می‌کنند. این احتمال در افراد سیگاری که بین ۳۱ تا ۶۰ دقیقه پیش از روشن کردن نخستین سیگار خود صبر می‌کردند نیز ۱٫۳۱ برابر بیشتر از کسانی بود که پس از یک ساعت نخستین سیگار خود را روشن می‌کردند.

این پژوهشگران مطالعهٔ دیگری را نیز با تمرکز بر سرطان سر و گردن انجام داده‌اند. آنها در این مطالعه ۱۰۵۵ فرد مبتلا به سرطان سر و گردن را با ۷۹۵ فردی که به سرطان مبتلا نبودند، مقایسه کردند. تمام این افراد سابقهٔ استعمال سیگار داشتند.

تشکیل تومور سرطانی سر یا گردن در کسانی که نخستین سیگار خود را در ۳۰ دقیقهٔ اول صبح روشن می‌کردند، ۵۹ درصد بیشتر از کسانی بود که بیش از یک ساعت برای روشن کردن نخستین سیگار خود صبر می‌کردند. خطر ابتلا به سرطان در کسانی که بین ۳۱ تا ۶۰ دقیقه پس از بیدار شدن سیگار می‌کشیدند نیز ۴۲ درصد بیشتر از کسانی بود که سیگار خود را پس از یک ساعت روشن می‌کردند.

این نوشته را از دست ندهید  سیگار و این پُک‌های مرگبار دوست داشتنی!

بررسی یافته‌های پژوهشگران

این یافته‌ها نشان می‌دهد که اگر سیگار کشیدن نخستین کاری است که صبح‌ها انجام می‌دهید، خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، سر و گردن در شما بالاتر است.

پژوهشگر اصلی این تحقیق، دکتر جاشوا موسکات (Joshua Muscat) است. به‌نظر او، افرادی که در اوایل صبح سیگار می‌کشند، در مقایسه با افراد سیگاری‌ای که نخستین سیگارشان را با فاصله بیشتری از صبح روشن می کنند، بیشتر به نیکوتین اعتیاد دارند. او همچنین می‌گوید که سطح نیکوتین و سایر سموم ناشی از سیگار در بدن این افراد بالاتر است. پروفسور رابرت وِست (Robert West) مدیر مطالعات دخانیات در بخش تحقیقات سرطان مرکز تحقیقات رفتارهای بهداشتی بریتانیا (Cancer Research UK Health Behaviour Research Centre) در کالج دانشگاهی لندن (University College London، یوسی‌اِل) است. او نیز می‌گوید: «معمولا سیگاری‌هایی که مدت کوتاهی پس از بیدار شدن سیگار خود را روشن می‌کنند، با شدت بیشتری دود سیگار را به درون ریهٔ خود می‌کشند.»

او عقیده دارد که سیگار کشیدن در اوایل روز به این معنی است که فرد به‌طور کلی در طول روز بیشتر در معرض دود سیگار قرار می‌گیرد. هرچه فرد بیشتر در معرض دود سیگار قرار داشته باشد، مواد شیمیایی سرطان‌زای بیشتری نیز وارد بدن او می‌شود.

ترکیبی از عوامل ژنتیکی و فردی می‌تواند روی وابستگی فرد به نیکوتین تأثیرگذار باشد. اگر عادت دارید که در اوایل صبح سیگار بکشید، از صبح‌ها شروع کنید. با مشورت پزشک، برنامه‌ای برای ترک سیگار بریزید که روی سیگار کشیدن اول صبح تمرکز دارد؛ بدین ترتیب، خطر ابتلا به سرطان کاهش خواهد یافت. حذف کردن نخستین سیگار روز می‌تواند شما را یک گام به ترک کامل سیگار نزدیک کند.

این نوشته را از دست ندهید  نگاهی به نقش پروتئین‌ها در پیشگیری از بیماری‌های قلبی

چطور می‌توانید سیگار را ترک کنید؟

به‌نظر مرکز مدیریت و پیشگیری از بیماری ها  (Centers for Disease Control and Prevention/ CDC ) سیگار کشیدن تقریبا به تمام اعضای بدن آسیب می‌رساند. سیگار کشیدن موجب ابتلا به انواع بیماری ها می‌شود و سطح عمومی سلامت شما را کاهش می‌دهد. این عادت بد سبب می‌شود اطرافیان شما نیز در معرض خطر استنشاق غیرمستقیم دود سیگار قرار گیرند.

احتمالا مدت‌زمانی که پیش از روشن کردن نخستین سیگار خود صبر می‌کنید، با میزان وابستگی به نیکوتین و استعمال دخانیات مرتبط است. این مسئله روی خطر ابتلا به چندین نوع سرطان نیز اثر می‌گذارد.

به تأخیر انداختن اولین سیگار، نخستین گام برای بهبود سبک زندگی است؛ ولی فراموش نکنید که هدف نهایی شما ترک کردن سیگار به‌طور کامل است. با ترک کردن سیگار از مزیت‌هایی بهره‌مند خواهید شد که بعضی بلافاصله و بعضی دیگر در درازمدت ایجاد می‌شوند.

۱. تلاش کنید

البته ترک سیگار کار ساده‌ای نیست، چون نیکوتین ماده‌ای اعتیادآور است. وقتی عزم خود را برای ترک سیگار جزم کردید، گام‌هایی را برای رویارویی مستقیم با این مشکل بردارید.

۲. با پزشک خود صحبت کنید

با پزشک خود درباره ابزارها و راهکارهایی که در ترک سیگار به شما کمک می‌کنند، صحبت کنید. ممکن است پزشک روش‌های درمان جایگزین نیکوتین (مثل چسب نیکوتین، آدامس نیکوتین و اسپری نیکوتین)، دارو، مشاوره فردی، گروه‌درمانی یا ترکیبی از این درمان‌ها را پیشنهاد بدهد.

۳. از مصرف سیگار به هر شکلی پرهیز کنید

حتی مصرف گاه‌به‌گاه سیگار نیز مضر است. سیگارهایی که برچسب «سبک»، «فیلترشده» یا «قطران کم» (low-tar) دارند نیز به‌اندازهٔ سیگارهای معمولی، خطرناک و اعتیادآور هستند.

این نوشته را از دست ندهید  شادترین دوره زندگی زنان

۴. فراموش نکنید که تنها نیستید

به‌گزارش مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری (CDC) تعداد افراد سیگاری در آمریکا کمتر از تعداد کسانی است که سیگار را ترک کرده‌اند. اگر آنها توانسته‌اند سیگار را ترک کنند، پس شما هم می‌توانید!

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارها و ابزارهایی که می‌توانند به شما کمک کنند سیگار را تا همیشه ترک کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

منبع
چطور
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا