آخرین نوشته هاعمومی

مردان مراقب این «سرطان کُشنده» باشند

مثبت زندگی: محمد آذریار مدیر اجرایی برنامه های سرطان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سرطان پروستات به عنوان یکی از شایع‌ترین و کشنده‌ترین انواع سرطان در مردان یاد کرد. این نوع سرطان در دنیا بعد از سرطان ریه و در ایران بعد از سرطان معده در رتبه دوم سرطان‌های شایع قرار دارد. پروستات یک غده در مردان است که نقش مهمی در تولیدمثل داشته و محل تولید اسپرم است و ابتلای این عضو به سرطان در مردان شیوع بالایی دارد.

علل سرطان پروستات

این نوع سرطان عمدتا در مردان بالای 50 سال بروز پیدا کرده و عوامل مختلفی از جمله سن، سابقه خانوادگی، چاقی، استعمال دخانیات و تماس با مواد شیمیایی می تواند در ابتلا به این نوع سرطان دخیل باشد.

میزان کشندگی

متاسفانه در سنین بالای 65 سال از هر 10 مورد ابتلا شش نفر جان خود را از دست می دهند و این یعنی سرطان پروستات در سنین بالا حدود 60 درصد کُشندگی دارد. در حال حاضر سالانه از شش هزار مورد ابتلا به این نوع سرطان در ایران، بیش از سه هزار نفر جان خود را از دست می دهند.
مدیر اجرایی برنامه های سرطان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه وجود خون در ادرار و مدفوع، دردهای استخوانی، درد در ران، لگن و کمر، درد در موضع درگیری، نیاز ناگهانی و مکرر به دفع ادرار را از جمله علائم ابتلا به این نوع سرطان اعلام کرد.

روش‌های تشخیص

یکی از روش های تشخیصی تست آنتی ژنی اختصاصی PSA است که در حالت طبیعی سه نانومیکروگرم در میلی لیترخون است و اگر مقدار آن از این حد فراتر رود، افراد مشکوک به ابتلا به سرطان پروستات بوده و باید نمونه برداری از محل درگیر انجام شود.
آذریار با اشاره به شیوع بیماری در سنین بالای 50 سال گفت: در همین راستا مردانی که سابقه خانوادگی ابتلا به این نوع سرطان را دارند بهتر است هرچند ماه یکبار برای غربالگری این نوع سرطان به پایگاه های بهداشتی مراجعه کنند و درآنجا اگر نیاز به معاینات تخصصی‌تر باشد، افراد به متخصصین اورولوژی ارجاع می شوند.

این نوشته را از دست ندهید  معرفی ۱۵ فیلم کودک سنین ۸ به بالا (قسمت دوم)

اهمیت تشخیص به‌موقع

با اشاره به درمان پذیر بودن این نوع سرطان، تشخیص به موقع را در این زمینه بسیار موثر دانست و افزود: اگر این نوع سرطان زود تشخیص داده شود می توان با رادیوتراپی و شیمی درمان این سرطان را درمان کرد. در مراحل پیشرفته‌تر هم جراحی به کمک آمده و می‌توان با برداشتن بخشی یا تمام عضو درگیر، این نوع سرطان را درمان کرد.

روش پیشگیری

سرطان علت مشخص و دقیقی ندارد، اما می توان با برخی اقدامات از بروز آن تا حد زیادی پیشگیری کرد. در همین راستا به مردان توصیه می شود حتما از استعمال انواع دخانیات و مواد مخدر اجتناب کرده، با مواد شیمیایی در تماس نباشند، اضافه وزن و چاقی خود را کاهش داده و سبک زندگی خود را تغییر داده و به تغذیه صحیح و ورزش روی بیاورند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − یک =

دکمه بازگشت به بالا