طب سنتی

مارچوبه چیست و چه کاربردی دارد؟

مثبت زندگی: این روزها مصرف کنندگان مارچوبه بیش از گذشته شده است. بسیاری بدون اطلاع از خواص مارچوبه آن را مصرف می‌کنند. غافل از اینکه یکی از پرخاصیت‌ترین خوراکی‌ها را در خانه دارند. اینجا سوال پیش می‌آید که مارچوبه چیست و چه کاربردی دارد؟

مارچوبه دارای املاح معدنی و آنتی اکسیدان است که برای فشارهای خون بالا و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. اما این تمام خاصیت مارچوبه نیست. برای اطلاع از خواص مارچوبه تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مارچوبه چیست و چه کاربردی دارد؟

مارچوبه از خانواده ی سوسن هاست. این گیاه مشهور در رنگ های سبز، سفید و بنفش وجود دارد.

مارچوبه ی کم کالری، بسیار مغذی است. 90 گرم مارچوبه ی پخته شده دارای 2.2 گرم پروتئین، 0.2 گرم چربی، 1.8 گرم فیبر، 12 درصد ویتامین ث، 18 درصد ویتامین آ، 56.7 درصد ویتامین کا، 34 درصد فولات، 6 درصد پتاسیم، 5 درصد فسفر و 7 درصد ویتامین ای است. مارچوبه همچنین دارای مقادیر کمی آهن، زینک و ویتامین ب است. این گیاه منبع خوبی از ویتامین کا است که برای انعقاد خون و سلامتی استخوان مفید است. فولات موجود در مارچوبه برای داشتن دوره بارداری سالم بسیار مفید است و به رشد سلول‌ها و تشکیل DNA بسیار کمک می‌کند.‌

آنتی‌اکسیدان سرشار!

آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که می‌توانند از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت کنند. استرس اکسیداتیو می‌تواند به پیری، گر گرفتگی و سرطان منجر می‌شود. مارچوبه مثل سایر سبزیجات سبز رنگ، آنتی اکسیدان زیادی دارد. ویتامین ای، ویتامین ث، گلوتاتیون، فلاونوئید و پلی فنول در دسته آنتی اکسیدان‌ها قرار می‌گیرند. مارچوبه میزان زیادی فلاونوئید کوئرستین، ایزوهامنتین و کیمپفرول دارد. این ترکیبات در پایین آورنده‌های فشار خون رویت می‌شود. همچنین ترکیبات فوق خاصیت ضد گر گرفتگی، ضد سرطان و ضد ویروس هم در انسان و هم در حیوانات دارند.

این نوشته را از دست ندهید  دلایل نفخ معده و راهکارهایی برای درمان

خداحافظی با حمله قلبی

مارچوبه ی بنفش دارای رنگدانه‌های قوی به نام آنتوسیانین است که تاثیرات آنتی اکسیدانی بر روی بدن دارد. هرچه میزان آنتوسیانین بیشتر باشد، فشار خون پایین‌تر می‌آید و خطر حمله قلبی کاهش پیدا می‌کند. خوردن مارچوبه در کنار سایر میوه‌ها و سبزیجات، آنتی‌اکسیدان بدن را فراهم می‌سازد و سلامت بدن را تامین می‌کند.

فیبر و سلامتی گوارش

فیبر برای سلامتی گوارش ضروری است. نصف فنجان مارچوبه 1.8 گرم فیبر دارد که 7 درصد نیاز روزانه را تامین می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده رژیم غذایی با میزان فیبر زیاد خطر فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد. مارچوبه دارای فیبری است که در آب حل می‌شود و به ماده‌ای شبیه به ژل تبدیل می‌شود و وارد سیکل گوارش می‌شود. فیبرهای محلول، در روده باکتری مفید تولید می‌کنند.

باکتری مفید با مصرف مارچوبه

بیشتر شدن تعداد باکتری‌های مفید، سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و مواد مغذی مثل ویتامین ب12 و کا 2 تولید می‌کند.
مارچوبه منبع غنی فولات است. فولات در واقع همان ویتامین ب9 است. نصف فنجان مارچوبه، 34 درصد فولات مورد نیاز روزانه افراد عادی و 22 درصد نیاز خانم های باردار را تامین می‌کند. فولات یک ماده ی مغذی است است که به تشکیل گلبول‌های قرمز خون و رشد DNA کمک می‌کند. فولات در اوایل بارداری برای سلامتی و رشد جنین ضروری است. دریافت فولات کافی از منابعی مثل مارچوبه و گیاهان سبز می‌تواند از رشته های عصبی محافظت کند. اختلال در رشته‌های عصبی می تواند مشکلات زیادی از جمله معلولیت فیزیکی را به وجود بیاورد.



فشار خون بالا بیش از 1.3 میلیارد نفر را در سراسر دنیا گرفتار کرده است. فشار خون بالا فاکتور مهم بیماری های قلبی و سکته ی مغزی است. بر اساس پژوهش ها، پتاسیم بالا و عدم مصرف نمک می تواند فشار خون را کنترل کند. پتاسیم با شل کردن رگ و اخراج نمک از خون، فشار خون را پایین می آورد. مارچوبه منبع پتاسیم است و 6 درصد نیاز روزانه را تامین می کند. تحقیق بر روی موش نشان می دهد مارچوبه برای پایین آوردن فشار خون مفید است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا