شیرینی و دسر

فوت و فن‌های پخت انواع کیک

مثبت زندگی: با توجه گسترش بیماری ویروس کرونا و الزام به رعایت موارد بهداشتی، بنابراین اغلب خانم‌ها و حتی آقایون که با پخت کیک و شیرینی سرو کار دارند، این روز‌ها در خانه به پخت شیرینی و کیک خانگی مشغول هستند و طعم لذیذ این شیرینی‌ها را در خانه دوباره زنده کرده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم به تمامی راز و رمز‌هایی که در پخت کیک و به ویژه کیک شکلاتی و چیزکیک نیاز است بدانیم، بپردازیم پس با ما همراه باشید.

خوشمزه‌ترین کیک‌ها

کیک‌ها نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا به عنوان پر طرفدارترین دسر شناخته شده‌اند. همین امر باعث شده است که تنوع بسیار زیادی هم پیدا کنند. امروزه کیک‌هایی زیادی در سراسر جهان سرو می‌شوند؛ برخی از خوشمزه‌ترین کیک‌ها عبارتند از: کیک شکلاتی، کیک خیس شکلاتی، کیک ردولوت، کیک هویج، کیک ساده و… هر کدام مزه‌های مختلف و روش تهیه متفاوتی دارند. از بین کیک‌هایی که در بالا نام برده شد، کیک شکلاتی از بقیه پرطرفدارتر است. به همین دلیل در این مطلب به چند نکته مهم درباره این کیک اشاره می‌کنیم.

کیک شکلاتی

کیک شکلاتی برای کسایی که عاشق شکلات هستن، عصرونه دلچسبیه؛ مخصوصا اگر همراه با یک لیوان قهوه یا چای تازه دم میل بشه! کیک شکلاتی هم مانند کوکی شکلاتی بدون شک یکی از محبوب‌ترین انواع کیک و شیرینی در همه جای دنیاست که انواع مختلفی داره. اینجا میخوایم دستور یه کیک شکلاتی فوق العاده خوشمزه با بافتی عالی به همراه سس شکلات رو بهتون یاد بدیم.

مواد لازم

  • کره: ۱۱۰ گرم
  • شکر: ۱۰۰ گرم
  • تخم مرغ: ۱۸۰ گرم (هر تخم مرغ درشت حدود شصت گرم هست و در این کیک بین سه تا چهار عدد تخم مرغ استفاده میشه. بسته به اندازه تخم مرغ ها، حتی ممکنه سه و نصفی تخم مرغ ببره)
  • شکلات تلخ: ۶۰ گرم (برای اینکه کیکی داشته باشین که طعم شکلاتیش براتون عالی و دلچسب باشه، باید از کاکائو و شکلات مرغوب استفاده کنین. از شکلاتی استفاده کنین که معمولا طعمش رو دوست دارین؛ اگه شکلات تلخ دوست ندارین میتونین از شکلات شیری استفاده کنین و بهتره که از کاکائوی مرغوب هلندی استفاده کنین)
  • شیر: ۶۵ میلی لیتر
  • آرد: ۱۲۵ گرم
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر: یک و یک چهارم قاشق چایخوری
  • پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری
این نوشته را از دست ندهید  چند روش برای تقویت میل جنسی بدون نیاز به دارو

مراحل تهیه

۱- آرد و کاکائو و بکینگ پودر رو مخلوط کنین و سه بار الک کنید و کنار بذارین.
۲- شکلات رو به روش بن ماری (روی حرارت بخار آب) آب کنین و کنار بذارین تا خنک بشه.
۳- تخم مرغ‌ها و شیر رو اضافه کنید.
۴- مواد رو هم بزنید و با لیسک در قالب بریزید.

چیز کیک (کیک پنیر) 

چیز کیک (کیک پنیر)

چیز کیک (Cheesecake) که با نام کیک پنیر نیز شناخته می‌شود یک شیرینی خوشمزه و مغذی است که می‌توان در وعده صبحانه و حتی به عنوان میان وعده از آن استفاده کرد و انرژی مورد نیاز خود را در طول روز به وسیله این کیک خوشمزه، تامین کرد. 

 جالب است بدانیم که اولین چیز کیک (کیک پنیر) در جزیره دلوس یونان به عنوان شیرینی، جهت پذیرایی از ورزشکاران المپیک در اولین دوره برگزاری مسابقات در طول تاریخ استفاده شد. میزان محبوبیت این شیرینی به قدری بالا بود که مورد استقبال جمع کثیری از افراد قرار گرفت و از آن زمان به بعد، اغلب افراد این کیک خوشمزه را در وعده غذایی خود گنجاندند. چیزکیک‌ها انواع مختلفی دارند؛ دو نوع کلی آن‌ها با شکلات و میوه درست می‌شوند.

نکات لازم در زمان پخت چیز کیک (کیک پنیری)

چیزکیک یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین دسر‌ها در دنیا است. چیز کیک‌ها را به دو روش، با استفاده از فر یا با استفاده از یخچال تهیه می‌کنند؛ که روش استفاده از یخچال به مراتب ساده‌تر است. چیز کیک را با ترکیب ژله نیز تهیه می‌کنند. در ادامه شما را با دستور امتحان شده ۲ نوع چیز کیک پرطرفدار آشنا خواهیم کرد. ۱- چیزکیک میوه‌ای ۲- چیزکیک شکلاتی

این نوشته را از دست ندهید  ۴خطر حذف کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی

 ۱- قرار گرفتن مواد لازم در دمای محیط

برای پخت چیز کیک نیاز است که تمامی مواد لازم، به دمای اتاق (معمولی) برسند که برای این کار بهتر است قبل از شروع به پخت کیک، از چند ساعت قبل این مواد را از یخچال خارج کنیم تا در زمان دست به کار شدن برای پخت، تمامی مواد به دمای محیط رسیده باشند. اما شاید با خود بگویید که دلیل این کار چیست؟ پاسخ ساده است، زمانی که مواد اولیه‌‎ایی مانند: تخم مرغ و پنیر خامه‌ای سرد هستند، به سادگی با هم ترکیب نشده و در نتیجه فرآیند پخت، با مشکل مواجه می‌شود بنابراین بهتر است از چند ساعت قبل موارد مورد نیاز را از یخچال خارج کنیم. 

۲- استفاده از کراکر گراهام

برای تهیه چیز کیک نیاز به آماده سازی کراکر گراهام (Graham Cracker) است، اما شاید با خود بگویید که کراکر گراهام چیست؟ به خمیر‌های ساده نان که نازک و ترد هستند کراکر گفته می‌شود. این خمیر طرفداران زیادی در سراسر جهان به خود اختصاص داده است که کیفیت کراکر گراهام در طعم و شکل چیز کیک نقش بسزایی دارد.

۳- استفاده از همزن

برای داشتن یک چیز کیک نرم و صاف لازم است تا تمامی مواد لازم با هم ترکیب شوند و این کار میسر نمی‌شود جز اینکه از همزن‌های دستی و یا برقی استفاده کنیم، اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که مخلوط کردن بیش از حد، سبب نرم شدن بیش از حد چیز کیک می‌شود بنابراین این مورد باید رعایت و مورد توجه قرار گیرد.

این نوشته را از دست ندهید  طرز تهیه چیز کیک شکلاتی در خانه

۴- چرب کردن ظرف چیز کیک

عدم چرب کردن ظرفی که در آن می‌خواهیم چیز کیک را آماده کنیم، سبب ترک خوردن کیک می‌شود. اگر بخواهیم به عامل مهم دیگری که به ترک خوردن کیک دامن می‌زند اشاره کنیم، عدم استفاده از حمام آب است. اما حمام آب چیست؟ حمام آب یک قابلمه‌ای است که از آبگرم پر شده و در نهایت ظرفی که چیز کیک در آن قرار دارد را داخل این قابلمه قرار می‌دهیم که این کار سبب می‌شود برای کیک محیط مرطوبی فراهم شود و در نتیجه از ترک خوردن آن جلوگیری شود.

۵- عدم سپری شدن زمان برای سرد شدن چیز کیک

برای علاقه‌مندان و دوستداران کیک پنیری، چیزی سخت‌تر از انتظار برای خنک شدن کیک پخته شده جهت استفاده نیست. اگر می‌خواهید نتیجه بهتری از کیک پخته شده خود بگیرید و طعم اصلی آن را بچشید، بهتر است حداقل کیک آماده شده را در حدود چهار ساعت داخل یخچال قرار دهید. بله، حداقل چهار ساعت، اما با قرار گرفتن کیک پنیری داخل یخچال در حدود ۲۴ ساعت، می‌توانیم بهترین نتیجه را شاهد باشیم.

۶- باز کردن زودهنگام درب فر

زود باز شدن درب فر سبب فرو رفتن مرکز کیک به داخل می‌‎شود و به اصطلاح پف خود را از دست دهد علاوه بر این مورد، باز شدن درب فر سبب افزایش زمان پخت کیک نیز می‌شود.

۷- برش مناسب کیک

اگر می‌خواهید برش دقیق و منظمی داشته باشید نیاز است که چاقو را در آب داغ قرار داده و پس از خارج کردن آن از آب و خشک کردن چاقو، برش کیک پنیری را انجام دهیم. جالب است بدانیم که چیز کیک (کیک پنیری) انواع مختلفی دارد که از جمله می‌توان به چیز کیک ساده، چیز کیک نیویورکی، چیز کیک شکلاتی یخچالی، چیز کیک توت فرنگی، چیز کیک ژله و سایر مدل‌های متنوع اشاره کرد که این مدل‌های متنوع سبب شده هر فردی با هر سیلقه‌ای بتواند از خوردن این شیرینی خوشمزه لذت ببرد. البته تمامی موارد بالا هم با کیک و هم با بیسکوییت قابل تهیه هستند. 

این نوشته را از دست ندهید  درمان‌های خانگی برای رفع شقاق مقعدی (فیشر)
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا