بارداری

فواید مدیتیشن در دوران بارداری

مثبت زندگی: به نظر می‌رسد تاثیرات بیولوژیکی و عاطفی مدیتیشن در زنان باردار از طریق جریان خون به جنین منتقل می‌شود. براساس مطالعات مرکز تحقیق یوگا در هند، مشخص شد که تمرین روزانه یوگا و مدیتیشن در دوران بارداری وزن تولد جنین را بهبود بخشیده و زایمان‌های زودرس و عوارض کلی پزشکی را برای نوزادان کاهش می‌دهد. در ادامه به مواردی می‌پردازیم که زنان با مدیتیشن در طول بارداری به جنین خود منتقل می‌کنند.

کاهش استرس و اضطراب 

اضطراب باعث اختلال در عملکرد سالم بدن به خصوص در مواردی مثل سیستم ایمنی بدن می‌شود. این دو همراه همیشگی دوران بارداری هستند و منجر به موارد زیر می‌گردند.

کم‌وزنی جنین هنگام تولد

افزایش عوارض زایمان

افزایش خطر سقط جنین

افزایش خطر نقص مادرزاد

زایمان زودرس

افزایش استعمال دارویی

تشدید درد زایمان

افزایش استرس در اعضای خانواده

از این رو مدیتیشن روش ایمنی برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی و غلبه بر استرس و اضطراب در دوران بارداری و زایمان است. هم‌چنین اضطراب آستانه تحمل درد را کاهش می‌دهد. مدیتیشن نه تنها با کاهش میزان هورمون‌های استرس آستانه تحمل را افزایش داده، بلکه به بدن در تولید اندروفین کاهنده درد کمک می‌کند.

افزایش اندروفین 

این هورمون تاثیرات آرام‌بخش و شادی‌آوری دارد. همان‌گونه که درد زایمان افزایش می‌یابد اندروفین نیز برای متعادل‌سازی این درد به کمک می‌آید. هر چه زنان در طول بارداری مدیتیشن داشته باشند درد زایمان کم‌تری را متحمل خواهند شد.

افزایش هورمون DHEA

اثرات زندگی‌بخش این هورمون شامل موارد زیر می‌شود:

تقویت سیستم ایمنی بدن

دفاع در برابر بیماری‌های خاص

افزایش شادابی و جوانی

کاهش استرس و اضطراب

بهبود خلق و خو

تعادل شیمایی مغز

تقویت حس بینایی، شنوایی، عضلات و استخوان‌ها 

تنظیم فشار خون

از آن‌جایی که مدیتیشن این هورمون را در بدن فعال می‌کند، یک زن باردار می‌تواند جنین خود را از اثرات مفید و حیاتی این هورمون برخوردار کند.

این نوشته را از دست ندهید  تاثیر سن پدر بر جنین

افزایش ملاتونین 

شهرت ملاتونین به دلیل بهبود سیستم ایمنی و سلامت عمومی بدن است. ملاتونین اثرات آرام‌بخش، بهبود خلق وخو و افزایش شادی و حس سلامتی دارد. تحقیقات یک مرکز پزشکی نشان داده که مدیتیشن موجب افزایش میزان ملاتونین می‌شود، بدین معنی است که مادر و جنین هر دو در طول مدیتیشن شادتر و آرام‌تر هستند.

ضربان قلب و فشار خون منظم

مدیتیشن با کاهش ضربان قلب و فشار خون خطر ابتلا به پری-اکلامپسیا (افزایش فشارخون در زنان باردار) و آسیب‌های مغزی را کاهش می‌دهد.

کاهش میزان سزارین و بی‌حسی نخاعی

مدیتیشن نیاز به جراحی، دارو و بیهوشی برای زایمان را کاهش می‌دهد. محققان اظهار می‌کنند که میزان جراحی سزارین در زنانی که مدیتیشن انجام می‌دهند تا 56‌ درصد کاهش یافته و استعمال ماده بیهوشی نیز به میزان  85‌ درصد کم‌تر شده است. 

افزایش ارتباط بین مادر و نوزاد

برخی انواع مدیتیشن می‌تواند به ایجاد ارتباط بهتر میان مادر و جنین کمک کند. هنگامی که ذهن مادر آرام می‌شود، می‌تواند تمرکز بیشتری روی جنین و در نتیجه ارتباط بهتری با او داشته باشد. یکی از زنان باردار پس از مدیتیشن  احساس آرامش بیشتر داشته و از انجام آن لذت می‌برند.

اغلب زنان باردار خواهان بهترین شرایط ممکن برای آغاز زندگی نوزادشان هستند. مدیتیشن یکی از روش‌های موثر برای بهینه‌سازی سلامت مادر و جنین است و ارتباط بین آن‌ها را شکل می‌دهد. مدیتیشن در دوران بارداری اثرات درازمدتی روی مادر و جنین و سایر اعضای خانواده دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا