عمومی

علائم کمبود ویتامین B12 که باید به آنها توجه کرد

مثبت زندگی: کم حافظگی و رنگ پریدگی پوست به این معنی است که دچار علائم کمبود ویتامین B12 هستید بنابراین بهتر است توجه بیشتری به دریافت این ماده کنید. خوشبختانه برای بررسی کمبود این نوع ویتامین یک تست آزمایشگاهی وجود دارد که خون را بررسی می‌کند.

انواع ویتامین B

هشت نوع ویتامین ب وجود دارد و همه آنها با کمک به تبدیل غذا به سوخت، به بدن شما انرژی می‌دهند. ویتامین B12 بخصوص در تولید DNA و حفظ سلامت عصب و سلول‌های خون مهم است. یک روش این است که از سلولهای خون بوسیله پیشگیری از کم خونی مگالوپلاستیک، بیماری که مقدار اکسیژنی که سلولهای خون را کاهش می‌دهند، پیشگیری می‌کند.

مقدار توصیه شده روزانه ویتامین B12 2/4 میکروگرم است و اکثر افراد آن را بطور طبیعی با خوردن مقادیر سالمی از پروتئین، کسب می‌کنند. کمبود ویتامین B12 موقعی بوجود می‌آید که این ویتامین بخش منظمی از رژیم غذایی شخص نباشد یا به هنگامی که نتواند مواد غذایی را به طور مناسبی جذب کند.

علائم کمبود ویتامین B12

دستها حس بی حسی و سوزن سوزن شدن دارند

ویتامین B12 به ساختن میلین کمک می‌کند که پوشش محافظت کننده اعصاب است. بدون آن اعصاب شما صدمه می‌بینند چون به طور مناسبی شکل نگرفته‌اند. دکتر سونیا آنجلون متخصص تغذیه می‌گوبد: وقتی اعصاب شروع به انقباض کنند، از حس طبیعی تبدیل به سوزن سوزن شدن می‌شود. سوزن سوزن شدن می‌تواند یکی از علائم عصب باریکش باشد.

احساس خستگی

احساس خستگی، ضعف یا تنگی نفس دارید؟ احتمالا سلولهای خونی شما دچار اختلال شده‌اند. از آنجایی که ویتامین B12 نقش مهمی در سلولهای خون ایفا می‌کند، یکی از علائم کمبود ویتامین B12 که دچار آن خواهید شد، کم خونی مگالوپلاستیک است.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه آبریزش بینی را متوقف کنیم؟

بدن شروع به تولید سلولهای بزرگ غیر بالغ می‌کند که نمی‌توانند اکسیژن را در سراسر بدن حمل کنند. کمبود اکسیژن شما را خسته می‌کند. اما قبل از هر تصوری راجع به خودتان، این ۱۳ علت خستگی را بدانید.

پوست رنگ پریده

وقتی پوست شما حالت سالم و درخشان خود را از دست می‌دهد، احتمالا کمبود یک یا چند ویتامین علت آن است. اگر کم خونی دارید، سلولهای بزرگ به حد کافی ندارید که بتوانند وظیفه انتقال اکسیژن و اکسیژن رسانی خون را به درستی انجام دهند. بنابراین پوست شما رنگ پریده می‌شود.

الگوی تغذیه شما وگان یا وجترین است

با عرض تاسف برای دوستداران رژیم‌های گیاهی: گیاهان حاوی ویتامین B12 نیستند. این ویتامین فقط در گوشت، تخم مرغ، ماکیان و فراورده‌هایی هستند که مستقیما از حیوانات به دست می‌آیند. این بدان معناست که وجترین‌ها و بخصوص وگانها در معرض خطر بالای کمبود ویتامین B12 هستند.

البته شما هنوز هم می‌توانید از مکملها و حتی غلات غنی شده بخصوص غلات صبحانه و یا مخمرهای غذایی (این مورد در کشور ما موجود نیست)، استفاده کنید تا این ماده مغذی ضروری را دریافت کنید. دکتر آنجلون هشدار می‌دهد که قبل از خریدن این محصولات برچسبها را بررسی کنید. بعضی از نمونه‌های ارگانیک حاوی ویتامین B12 نیستند.

دیابت

درست است که اینطور نیست که هر کس که دیابت داشته باشد علائم کمبود ویتامین B12 را نشان بدهد اما پژوهشگران به طور فزاینده‌ای از این خطر برای آنهایی که دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ دارند، آگاهتر می‌شوند. یک تجزیه و تحلیل شامل ۲۷ پژوهش در ایالات متحده نشان دهنده افزایش خطر پایین بودن سطح B12 در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با درمان طولانی مدت با متفورمین است.

این نوشته را از دست ندهید  اگر شما هم به لاکتوز شیر حساسیت دارید، بخوانید

در این موارد پزشکان ممکن است یک مکمل ویتامین B12 با دوز ۱۰۰۰ میکروگرم در روز را تجویز کنند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ به دلیل تخریب سلولهای تولید کننده گاسترین دچار کم خونی می‌شوند. این سلولها فاکتور طبیعی را تولید می‌کنند که برای جذب ویتامین B12 ضروری است.

برای سوزش سردل دارو مصرف می‌کنید

مصرف داروهایی که ریفلاکس اسید معده را کاهش می‌دهند برای افرادی که دچار سوزش سردل مکرر هستند، ضروری است. اما آن تسکین هم بهایی دارد. ویتامین B12 برای جدا شدن از پروتئین نشات گرفته از آن، نیازمند اسید معده است بنابراین می‌تواند از طریق سیستم گوارشی جذب شود.

در غیر این صورت، فقط مسیر هضم را طی می‌کند و هیچ کدام از مزایای آن به دست نمی‌آید. دکتر آنجلون می‌گوید: همه این داروهای مسدود کننده اسید که مردم مصرف می‌کنند جذب ویتامین B12 را کاهش می‌دهد. این باعث کاهش جذب مواد مغذی می‌شود به همین لیل است که دچار مشکلات ثانویه ناشی از آن می‌شوید.

افسرده هستید

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که مغز و عملکرد درست آن را حفظ می‌کند و پژوهشگران بر این باورند که نقص در این ماده شیمیایی می‌تواند منجر به افسردگی شود،  که یکی از علائم کمبود ویتامین B12 است که باید به آن توجه کنید.

ویتامین B12 تولید انتقال دهنده عصبی و ارتباط بین اعصاب را تقویت می‌کند. بنابراین کمبود ویتامین B12 احتمالا به معنای کمبود سروتونین هم خواهد بود. انجلون گفت: اگر کسی افسرده است ممکن است بخاطر این باشد که سروتونین قابل دسترسی به میزان کافی ندارد اما ممکن است بخاطر این باشد که به میزان کافی ساخته نمی‌شود چون که واحدهای ساختاری که آن را می‌سازد، ندارند. و B12 یکی از واحدهای سازنده این ماده است.

این نوشته را از دست ندهید  تنها روش صحیح استفاده از ماسک

فراموشکار می‌شوید

از آنجایی که ویتامین B12 با فرایندهای متابولیک در مغز ارتباط نزدیکی دارد، کمبود آن می‌تواند منجر به کاهش حافظه و حتی علائم زوال عقل شود بخصوص در افراد مسن. دانشکده پزشکی دانشگاه راش بر روی ۱۲۱ فرد ۶۵ ساله یا مسنتر که علائم کمبود ویتامین B12 را داشتند، تحقیق کرد.

پژوهشگران ۴ و نیم سال بعد در مورد آنها پیگیری انجام دادند و متوجه شدند که شرکت کنندگانی که چهار تا از پنج علائم کمبود ویتامین B12 را داشتند، بیشتر در معرض خطر دریافت کاهش شناخت و ارزشهای مغز کلی کوچکتر بودند. اگر دچار کاهش شناخت مربوط به به تغذیه و کمبود ویتامین B12 شده باشید، پس به آسانی قابل رفع است.

بالای ۵۰ سال دارید

بدن در حالت طبیعی با افزایش سن اسید معده کمتری تولید می‌کند. اما از آنجایی که اسید معده برای جذب ویتامین B12 لازم است، افراد بالای ۵۰ سال مقدار کافی از این ویتامین را جذب نمی‌کنند. دکتر آنجلون می‌گوید: یکی از دلایلی که آنها دچار کمبود ویتامین B12 هستند، این است که اسید معده کافی ندارند و قادر به تجزیه B12 و جذب آن نیستند. با پزشکتان در مورد مکملهای قابل تجویز یا گزینه‌های تغذیه‌ای مناسب صحبت کنید.

اگر کمبود ویتامین B12 داشته باشید، چه باید بکنید

مکمل ویتامین B12 بر عملکرد سایر ویتامینهای گروه ب اثر می‌گذارد بنابراین مهم است که بدانید چه عواملی موجب کمبود می‌شود به جای اینکه خودتان بخواهید حدس بزنید چگونه آن را درمان کنید. دکتر آنجلون گفت بیشتر افراد چون در مورد فیزیولوژی نمی‌دانند و اینکه چه وقت باید مکملها را مصرف کنند.

این نوشته را از دست ندهید  مراقبت از پوست در طول سفر هوایی

آنها فکر می‌کنند که چون دوستشان آن مکمل را مصرف می‌کند یا چیزی در مورد آن شنیده‌اند، باید آن را مصرف کنند. باید درک کنید که چه نوع مکملی مصرف کنید و چرا باید آن را مصرف کنید. بهترین راه برای آن چیست؟

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا