آخرین نوشته هاعمومی

علائم کمبود ویتامین در صورت شما

مثبت زندگی: مشکل کمبود ویتامین در فصل بهار شایع‌تر است. ما بدون ویتامین احساس ضعف داریم و به‌راحتی در برابر ویروس‌های گوناگون آسیب‌پذیر می‌شویم. اما نگران نباشید! برای اینکه با چند نشانه‌ کمبود ویتامین آشنا شوید، کافی است این مقاله را تا انتها بخوانید. کمبود ویتامین به روش‌های مختلفی در چهره‌ی شما نمایان می‌شود. این روزها که همه فست‌فود می‌خورند و غذای سالم جایی در بین مردم ندارد، باید تا جایی که می‌توانیم کمبود ویتامین را جبران کنیم و میوه، سبزی و ماهی را که سرشار از ویتامین‌ها هستند، در رژیم غذایی خود بگنجانیم. با ما همراه باشید تا با علائم کمبود ویتامین در چهره آشنا شوید.


۱. چهره‌ی کاملا رنگ‌پریده

اگر پوست شما نسبت به گذشته، کم‌رنگ‌تر شده است، باید بدانید که به کمبود ویتامین B12 دچار هستید. بدون ویتامین B12، احساس خستگی و افسردگی می‌کنیم. برای افزایش سطح این ویتامین در بدن، باید گوشت و ماهی بیشتری مصرف کنید.

۲. موی خشک

موی خشک - علائم کمبود ویتامین

اگر موی شما خشک و شکننده شده است و سرتان پر از شوره است، احتمالا دچار کمبود بیوتین یا همان ویتامین B7 هستید. معمولا علت کمبود این ویتامین، مصرف آنتی‌بیوتیک است. برای افزایش سطح این ویتامین در بدن‌تان، بهتر است گوشت، ماهی، میوه، سبزی، نخود و کشمش بیشتری مصرف کنید و حالا حالا‌ها بیخیال رژیم گرفتن بشوید.

۳. چشمان پف‌کرده

اگر تازگی‌ها چشمان‌تان پف‌ می‌کنند، احتمالا به کمبود یُد مبتلا هستید. رایج‌ترین منبع یُد، نمک یُددار است. همچنین یُد در غذاهای دریایی (میگو و جلبک)، فراورده‌های لبنی و حتی نان هم پیدا می‌شود.


۴. لب‌های رنگ‌پریده

کمبود ویتامین - لب های رنگ پریده

رنگ‌پریدگی لب‌‌ها ممکن است از علائم کمبود آهن باشد. فشار خون پایین و سرماخوردگی‌‌های مکرر هم می‌توانند از نشانه‌های کمبود آهن باشند. جبران کردن آهن بدن چندان کار سختی نیست، فقط کافی‌ است گوشت قرمز بیشتری مصرف کنید و تا مدتی غذاهای سرشار از کلسیم مصرف نکنید.

این نوشته را از دست ندهید  شرط ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا به ایرانی‌ها

۵. خونریزی لثه

خونریزی لثه‌ها ممکن است از علائم کمبود ویتامین C باشد. پایین بودن سطح ویتامین C در بدن شما به این معنی است که سیستم ایمنی‌ بدن‌تان ضعیف شده است، دچار دردهای عضلانی خواهید شد و دندان‌هایتان هم آسیب خواهند دید. با مصرف مرکبات و فلفل قرمز که جزو بهترین منابع ویتامین C هستند، می‌توانید کمبود این ویتامین را جبران کنید.

توجه داشته باشید که این علائم فقط نشان‌دهنده‌ی کمبود ویتامین در بدن شما هستند. بهتر است برای پیگیریِ‌ دقیق‌تر وضعیت سلامتی‌تان با مشاهده‌ی هریک از این علائم، به پزشک مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا