تخصصیزنان

علائم سرطان پستان و روش‌های درمان آن – بخش اول

مثبت زندگی: سرطان سینه یا پستان امروزه یکی از مهمترین نگرانی‌های خانم‌ها است که خیلی از افراد را نیز درگیر می‌کند. بسیار مهم است که سرطان پستان همان ابتدا تشخیص داده شود. بنابراین شما باید علائم سرطان پستان را بطور کامل بشناسید و از راه‌های پیشگیری  و درمان این بیماری کاملا آگاه باشید. در واقع شایع‌ترین سرطان مهاجم در زنان و دومین علت اصلی مرگ و میر در زنان پس از سرطان ریه است.

علائم سرطان پستان و روش درمان آن

سرطان پستان اغلب بدون علامت خاصی است، اما گاهی به همراه درد در سینه، ترشحات نوک سینه، تغییرات در اندازه سینه، تورم غدد لنفاوی است.

  • سرطان پستان شایعترین سرطان در میان زنان است.
  • علائم شامل توده یا ضخیم شدن سینه و تغییر در پوست یا نوک سینه است.
  • عوامل خطرزا می‌توانند ژنتیکی باشند، اما بعضی عوامل سبک زندگی مانند مصرف الکل نیز موجب این بیماری می‌شود.
  • طیف وسیعی از درمانها در دسترس است، از جمله جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی.
  • بسیاری از تومورهای پستان سرطانی نیستند، اما بهتر است پس از مشاهده توده به پزشک مراجعه کنید.

سرطان پستان (سرطان سینه) چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

پس از بلوغ، سینه زن شامل چربی، بافت همبند و هزاران لوبول و غدد کوچک است که شیر را برای شیردهی تولید می‌کنند. لوله‌های کوچک یا کانال‌ها، شیر را به سمت نوک سینه حمل می‌کنند. در سرطان، سلول‌های بدن غیرقابل کنترل می‌شوند. این رشد سلولی موجب سرطان می‌شود.

سرطان سینه از کجا می‌آید؟

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد. بعضی از آنها شایع‌تر از دیگران هستند و ترکیبی از سرطان‌های مختلف هستند. برخی از شایعترین انواع سرطان عبارتند از:

1-  کارسینوم در جای مجاری یا داکتال

شایع‌ترین نوع سرطان سینه کارسینوم قلبی  (DCIS) است. این سرطان سینه گسترش نمی‌یابد و با سرعت بالا درمان می‌شود.

2- کارسینوم مجرای تهاجمی

این سرطان در کانال‌های شیر سینه آغاز می‌شود و به سایر قسمت‌های بافت اطراف رشد می‌کند. این شایعترین شکل سرطان سینه است. حدود 80٪ از سرطان‌های مهاجم سینه، کارسینوم مجرای تهاجمی هستند.

3- کارسینوم لوبولار مهاجم

این سرطان سینه در غدد تولید شیر سینه آغاز می‌شود. تقریبا 10٪ از سرطان‌های مهاجم سینه، کارسینوم لوبولار مهاجم هستند.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ راه برای اینکه مادران شاغل در زندگی خود تعادل ایجاد کنند

سایر سرطان‌های سینه کمتر از موارد معمول دیده می‌شوند و شامل موارد زیر هستند:

4- کارسینوم موشیون

از سلول‌های سرطانی تولید کننده مخاط تشکیل شده است. تومورهای مخلوط شامل انواع مختلفی از سلولها هستند.

5- کارسینوم مدولار

یک سرطان سینه نفوذی است که با مرزهای مشخص تعریف شده بین بافت سرطانی و غیر سرطانی تعریف می‌شود.

6- سرطان التهابی سینه

این سرطان باعث می‌شود که پوست سینه قرمز شود و احساس گرما کنید (ظاهر عفونت شکل ایجاد می‌شود). این تغییرات ناشی از انسداد عروق لنفاوی توسط سلول‌های سرطانی است.

7- سرطان‌های سینه سه گانه منفی

این نوع سرطان زیر مجموعه سرطان مهاجم با سلول‌هایی است که گیرنده‌های استروژن و پروژسترون ندارند و پروتئین خاص (HER2) در سطح ندارند.

8-  بیماری پاژه نوک سینه

این سرطان در کانال‌های سینه آغاز می‌شود و به نوک سینه و ناحیه اطراف نوک سینه گسترش می‌یابد. این سرطان با قرمزی در اطراف نوک سینه مشخص می‌شود.

9-  کارسینوم آدنوئید کیستیک:

این سرطان‌ها دارای ویژگی‌های غدد و کیستیک هستند. آنها به شدت گسترش پیدا نمی‌کنند.

10-  کارسینوم لوبولار در جای مجاری:

این حالت سرطان نیست، بلکه رشد غیرطبیعی سلولی است. 

موارد غیر معمول سرطان سینه عبارتند از:

  •  کارسینوم پاپیلر
  •  تومور فیلودس
  •  آنژیوسارکوم
  • کارسینوم لوله‌ای

علائم سرطان پستان در زنان و دختران

از اولین علائم سرطان سینه معمولا تشکیل بافتی ضخیم یا توده در سینه و یا زیر بغل است.

علائم سرطان پستان

نشانه های دیگر عبارتند از:

  • درد زیر بغل و سینه که با چرخه ماهانه تغییر نمی‌کند
  • قرمزی پوست سینه مانند پوست نارنجی
  • تشکیل جوش در اطراف نوک پستان‌ها
  • ترشحات از نوک سینه، احتمالا حاوی خون
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه
  • لایه برداری، پوسته پوسته شدن پوست روی سینه یا نوک سینه

آیا علائم و نشانه‌های سرطان سینه مثبت 2HER  با سرطان سینه منفی HER2 متفاوت است؟ علائم و نشانه‌های سرطان مثبت 2HER همانند سرطان سینه منفی HER2 است، به جز اینکه سرطان مثبت 2HER سریع‌تر رشد کرده و گسترش می‌یابد.

اکثر توده‌ها سرطانی نیستند، اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

این نوشته را از دست ندهید  چرا گاهی پوست سینه پر از جوش می‌شود؟

علل سرطان پستان چیست؟

علائم سرطان سینه

– سرطان پستان معمولا در پوشش داخلی لوله‌های شیر یا لوبول‌هایی که شیر را تولید می‌کند، شروع می‌شود و از آنجا به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد. علت دقیق سرطان پستان مشخص نیست، اما بعضی عوامل احتمال سرطان را افزایش می‌دهد. برخی از این عوامل قابل پیشگیری هستند.

سن

خطر سرطان پستان با سن افزایش می‌یابد. در 20 سالگی، احتمال سرطان پستان در دهه آینده 0.6 درصد است. در سن 70 سالگی، این رقم به 3.84 درصد می‌رسد.

ژنتیک

اگر یکی از نزدیکان سرطان پستان داشته باشد احتمال آن بالاتر است. در زناني که ژن‌های BRCA1 و BRCA2 را حمل مي‌کنند خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان و يا هر دو بيشتر است. این ژن‌ها ارثی هستند. TP53 ژن دیگری است که با خطر سرطان سینه بیشتر مرتبط است.

پزشکان تخمین می‌زنند حدود 5 تا 10 درصد سرطان‌های سینه به صورت ژنی از نسل‌های قبل به ارث می‌رسد. تعدادی از ژن‌های جهش یافته ارثی که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد تشخیص داده شده است. معروف‌ترین آن‌ها ژن 1 سرطان سینه (1BRCA) و ژن 2 سرطان سینه (2BRCA) است که هر دو به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می‌دهند.

اگر یکی از نزدیکان سرطان پستان داشته باشد احتمال آن بالاتر است. در زناني که ژن‌های BRCA1 و BRCA2 را حمل مي‌کنند خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان و يا هر دو بيشتر است. این ژن‌ها ارثی هستند. TP53 ژن دیگری است که با خطر سرطان سینه بیشتر مرتبط است. پزشکان تخمین می‌زنند حدود 5 تا 10 درصد سرطان‌های سینه به صورت ژنی از نسل‌های قبل به ارث می‌رسد. تعدادی از ژن های جهش یافته ارثی که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد تشخیص داده شده است. معروف‌ترین آن‌ها ژن 1 سرطان سینه (1BRCA) و ژن 2 سرطان سینه (2BRCA) است که هر دو به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می‌دهند.

اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه یا سرطان‌های دیگر داشته باشید، پزشک آزمایش خون برای تشخیص جهش‌های خاص در BRCA یا دیگر ژن‌ها توصیه می‌کند. از پزشک بخواهید شما را به یک مشاور ژنتیک معرفی کند تا سابقه سلامت خانوادگی خود را بررسی کنید. مشاور ژنتیک می‌تواند مزایا، خطرات و محدودیت‌های آزمایش ژنتیک را برای کمک به شما در تصمیم‌گیری مورد بحث قرار دهد.

این نوشته را از دست ندهید  جراحی آرتروسکوپی زانو چیست و چه موقع باید انجام شود؟

سابقه سرطان پستان یا تومورهای سینه

زنانی که سابقه سرطان پستان دارند با احتمال بیشتری دوباره مبتلا به آن می‌شوند. برخی از تومورهای خوشخیم یا غدد سرطانی، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از آن عبارتند ازatypical ductal hyperplasia و lobular carcinoma.

بافت متراکم سینه

سرطان پستان احتمالا در سینه‌های با بافت متراکم‌تر بیشتر دیده می‌شود.

قرار گرفتن در معرض استروژن و شیردهی

قرار گرفتن در معرض استروژن به مدت طولانی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. این مسئله می‌تواند به دلیل شروع زودهنگام پریود یا دیر وارد شدن به یائسگی باشد. بین این زمان‌ها، مقدار استروژن بالاتر است.
شیردهی به خصوص بیش از 1 سال، احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد، زیرا بارداری و شیردهی پس از بارداری باعث کاهش استروژن می‌شود.

وزن بدن

در زنان دارای اضافه وزن یا چاقی پس از یائسگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش یابد؛ احتمالا به دلیل افزایش مقدار استروژن. مصرف قند به مقدار زیاد نیز ممکن است یک عامل باشد.

مصرف الکل

به نظر می رسد میزان بالای مصرف الکل به طور منظم نقش مهمی ایفا می‌کند. مطالعات نشان داده است زنانی که بیش از 3 نوشیدنی در روز مصرف می‌کنند 1.5 برابر بیشتر در معرض خطر سرطان پستان هستند.

قرار گرفتن در معرض تابش

در صورتی که سرطان نداشته باشید ولی برای درمان سرطان (به اشتباه) به مدت طولانی در معرض تابش قرار بگیرید، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می‌یابد.

درمان هورمونی

استفاده از داروهای جایگزین هورمونی و قرص‌های ضد بارداری خوراکی با توجه به افزایش میزان استروژن به سرطان پستان مرتبط است.

خطرات شغلی

در سال 2012، محققان نتیجه گرفتند قرار گرفتن در معرض اختلال‌های غدد درون ریز، مثلا در محل کار، می‌تواند به سرطان مرتبط شود. در سال 2007، دانشمندان نتیجه گرفتند شیفت کاری شبانه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این امر بعید است.

این نوشته را از دست ندهید  علائم عفونت رحم، درمان و روش‌های جلوگیری از آن

ایمپلنت‌های زیبایی

زنان با ایمپلنت‌های مصنوعی سینه که مبتلا به سرطان پستان هستند، بیشتر در معرض مرگ ناشی از این بیماری هستند و در مقایسه با زنان بدون ایمپلنت، احتمال ابتلا به بیماری 25 درصد بیشتر است. این امر می‌تواند به علت این مسئله باشد که ایمپلنت در هنگام غربالگری سرطان آن را پوشانده است یا تغییراتی در بافت سینه ایجاد کرده است.

تشخیص سرطان معمولا  پس از غربالگری صورت می‌گیرد یا هنگامی که زن پس از تشخیص علائم به پزشک مراجعه می‌کند.

سرطان سینه مثبت HER2 چیست؟

برای حدود 20٪ از زنان مبتلا به سرطان سینه، سلول‌های سرطانی برای 2HER نتیجه آزمایش را مثبت نشان می‌دهد. HER2 یک پروتئین تقویت کننده رشد است که بر روی سطح برخی از سلول‌های سرطانی قرار دارد. سرطان‌های سینه مثبت 2HER تمایل به رشد سریع‌تر دارند و شدیدتر گسترش می‌یابند.

چه آزمون‌هایی 2HER را تشخیص می‌دهد؟

تمام بیماران مبتلا به سرطان مهاجم سینه باید سلول‌های توموری خود را برای HER2 آزمایش کنند. چهار آزمون برای 2HER وجود دارد. تفسیر آزمایش‌ها باید با تیم مراقبت بهداشتی شما مورد بحث قرار گیرد. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند از ایمونوهیستوشیمی (IHC) برای شناسایی پروتئین 2HER یا تست هیبریداسیون موضعی (ISH) برای جستجوی ژن استفاده کنند.

1- آزمون IHC: این آزمون نشان می‌دهد پروتئین 2HER بیش از حد در سلول‌های سرطانی وجود دارد یا خیر و از 0 تا 3 درجه‌بندی می‌شود.

2- تست FISH: این آزمون برای ارزیابی اینکه آیا نسخه‌های بی‌شماری از ژن 2HER در سلول‌های سرطانی وجود دارد یا خیر انجام می‌شود. این آزمون می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

3- تست SPoT-Light HER2 CISH : این آزمون نیز برای ارزیابی اینکه آیا نسخه‌های بی‌شماری از ژن 2HER در سلول‌های سرطانی وجود دارد یا خیر انجام می‌شود. این آزمون می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

4- تست Inform HER2 Dual ISH: این آزمون نیز برای ارزیابی اینکه آیا نسخه‌های بیشماری از ژن 2HER در سلول‌های سرطانی وجود دارد یا خیر انجام می‌شود. این آزمون می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + ده =

دکمه بازگشت به بالا