غذای ایرانی

طرز تهیه کوفته تبریزی

مثبت زندگی: کوفته درست کردن قلق دارد. قدیم‌ترها که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها این همه داد و قال نداشتند، جمله‌ای جا افتاده بود به دور از عقل و منطق اما خب باور مردم بود. می‌گفتند: عه! کوفته‌ات باز شده؟ چه خوب! هر کسی کوفته‌اش باز شود، یعنی شوهرش دوستش دارد!

نخندید! چیزی که خواندید سال‌های سال باور بسیاری از مردم بوده و شاید هنوز هم باشد. اما  امروز در این مقاله می‌خواهم طرز پخت کوفته تبریزی را برایتان بگوییم. جوری که باز نشود و یک کوفته درسته و تر و تمیز سر میز بگذارید. اینکه شوهرتان هم دوستتان دارد یا نه را جور دیگری کشف کنید. همراه ما باشید.

 مواد لازم

گوشت چرخ کرده: 800 گرم
لپه :300 گرم (پخته)
برنج: 2 قاشق غذا خوری ( پخته)
پیاز: 3 عدد بزرگ
تخم مرغ: 3 عدد
آلو: 3 عدد
روغن: 2 قاشق غذاخوری
رب: یک قاشق غذا خوری
نمک و زردچوبه و فلفل: به مقدار دلخواه

طرز تهیه کوفته تبریزی

لپه را  پس از پختن چرخ می‌کنیم. در مرحله بعد، یکی از پیازها را رنده کرده و با گوشت چرخ‌شده مخلوط می‌کنیم. این بار نوبت لپه‌‌ی چرخ شده و برنج از قبل پخته‌ شده است تا همراه یک عدد تخم مرغ و نمک و زردچوبه و وفلفل به مواد افزوده شود. وقتی همه مواد با همه مخلوط شد، آن را به طور کامل ورز می‌دهیم. برای اینکه کوفته خوب و نرمی داشته باشیم و مهم‌تر از همه کوفته هنگام پخت، باز نشود، باید مواد مخلوط شده را خوب بکوبیم. ترفندش هم این است که از میکسر استفاده کنید تا مواد خیلی خوب و یکدست کوبیده و مخلوط شوند.

این نوشته را از دست ندهید  طرز پخت دست پیچ یا رولت گوشت با روشی ویژه

در مرحله بعد، دو عدد از تخم مرغ‌ها را می‌پزیم تا سفت شود. بعد پوستشان را می‌کنیم تا برای گذاشتن داخل کوفته‌ها آماده شود. سه عدد آلو را هم که از قبل در آب خیسانده بودیم، از آب در می‌آوریم تا آن را هم داخل کوفته‌ها بگذاریم.

طرز تهیه کوفته تبریزی

حالا نوبت درست کردن کوفته تبریزی است! از مخلوط‌مان گلوله‌ای به اندازه یک پرتقال بزرگ بر می‌داریم و میان آن را باز می‌کنیم. یکی از تخم مرغ‌ها را داخل آن می‌گذاریم و گلوله را با دست خوب گرد می‌کنیم تا روی تخم مرغ پوشیده شود. داخل یکی دیگر از گلوله‌ها  هم سه عدد آلو می‌گذاریم و روی آن را  هم می‌پوشانیم(از مغز گردو هم می‌توانیم برای داخل کوفته استفاده کنیم)

اضافه کردن سبزی شامل تره مرزه و ریحان هم به مایع کوفته باعث خوش طمع‌تر شدن آن می‌شود.

مقداری پیاز را تفت بدهید. ادویه‌های محتلف و مورد پسندتان را در آن بریزید و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. وقتی رب سرخ شد، کوفته‌هایتان را به حالت کتلت در مواد بگذارید تا کمی طلایی رنگ شود. بعد از چند دقیقه طرف دیگرش را هم سرخ کنید و در نهایت به اندازه کافی آب روی مواد بریزید. حواستان باشد که شعله گاز باید متعادل باشد. چون شعله زیاد یا کم باعث وا رفتن کوفته‌هایتان می‌شود

حدود نیم ساعت برای پختن کوفته‌ها زمان بگذارید و حواستان باشد هنگام پخت زیاد در قابلمه را باز نکنید و قاشق به آن نزنید. چون این کار باعث وا رفتن و باز شدن کوفته‌هایتان می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا