آشپزیغذای ایرانی

طرز تهیه کال جوش (کله‌جوش)

مثبت زندگی: کال جوش (کله جوش) غذایی بسیار خوشمزه و سرشار از کلسیم و پروتئین است و اغلب در همدان، اصفهان، سیستان‌و‌بلوچستان به‌عنوان غذای اصلی طبخ می‌شود. با ما همراه باشید با طرز تهیه این غذای لذیذ و مقوی.

کله جوش از آن غذاهایی است که قدیمی‌ها آن را بهتر می‌شناسند. در روزگار فست فود و پیتزا کم کم طبخ این قبیل غذاها روبه فراموشی است. شما بلدید چطور کال جوش بپزید؟ می‌دانید ارزش تغذیه‌ای این غذا چقدر است؟ شاید خیال کنید این غذا که کلا فاقد گوشت است، هیچ ارزش غذایی ندارد اما بد نیست بدانید که کشک و گردوی آن کاملا مغذی است.

مواد لازم: 

گوشت چرخ کرده 300 گرم 

گردو 5 عدد 

کشک 200 گرم   

آرد 2 قاشق غذاخوری

پیاز 2 عدد  

نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری  

آب 4 لیوان 

زردچوبه.نمک.فلفل مقدار لازم

طرز تهیه

پیازها را پوست بکنید و خلالی خرد کنید، داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و پیازهای خرد شده را درون روغن تفت دهید تا طلایی و نرم شود.

مغز گردوها را خرد کنید و  به پیاز داغ اضافه کنید، کمی تفت دهید تا گردوها نیز نرم شوند.

 گوشت چرخ کرده را درون کاسه ای بریزید و نمک و فلفل اضافه کنید، کمی گوشت را ورز دهید و با دست گلوله‌های کوچکی از گوشت درست کنید سپس گوشت‌های قلقلی را در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.

 قابلمه‌ای را روی حرارت متوسط قرار دهید و درون ان 4 لیوان آب، آرد ، مقداری زردچوبه، نمک و فلفل بریزید و بگذارید به جوش بیاید، پس از اینکه به جوش آمد کشک را نیز اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید.

این نوشته را از دست ندهید  طرز تهیه دسر ایتالیایی پاناکوتا وانیلی و انار دو رنگ با خامه و ژله+نکات مهم دسر پاناکوتا

 پس از 10 دقیقه که مواد جوشید می‌توانید پیاز داغ، مغز گردوها و گوشت های قلقلی سرخ شده را اضافه کنید، در انتها نیز نعنا را بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه دیگر نیز مواد بجوشند سپس کله جوش را از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسبی بریزید و به همراه نان سرو کنید.

نکته: می‌توانید از مقداری سیر نیز استفاده کنید، مقدار کشک را می‌توانید بنابر سلیقه‌تان کمتر یا بیشتر کنید، استفاده از گوشت در این غذا اختیاری است.

خواص کال جوش

این ماده غذایی در گروه لبنیات جای می‌گیرد و نصف لیوانش معادل یک لیوان شیر محاسبه می‌شود. بنابراین آن را منبع کلسیم دانسته اما چون برای افزایش زمان ماندگاری اش از نمک فراوانی در تهیه آن استفاده می شود خوردن آن برای کسانی که زمینه‌های پوکی استخوان دارند به عنوان یک روش برای تأمین کلسیم مورد نیاز روزانه توصیه نمی‌شود زیرا نمک اضافی، خود از جذب کلسیم می‌کاهد.

طرز تهیه کال جوش (کله‌جوش)

در ضمن، زمینه‌های فشار خون نیز افزایش خواهد یافت بنابراین مبتلایان به این مشکل نیز باید خوردن این ماده غذایی را به شدت محدود کنند. نکته دیگر خریدن کشک‌های فله‌ای است که بهتر است از تهیه آنها خودداری کنید زیرا در این صورت احتمال ابتلا به انواع عفونت‌ها در شما افزایش خواهد یافت. بنابراین نوع پاستوریزه آن را حتماً برای طبخ این غذا مورد استفاده قرار دهید. سیگاری‌ها پیاز بخورند!

پیاز بخورید

یکی از سبزی‌های مملو از آنتی اکسیدان پیاز است که کوئرستین مهم‌ترین‌های آن محسوب می‌شود. این ترکیب در خانواده فلاونوییدها قرار گرفته و دریافت‌اش به خنثی سازی ترکیبات سرطان زا کمک می‌کند و برای کسانی که سیگاری هستند و احتمال سرطان مثانه در آنها بالاست توصیه می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  ۵ترفند برای خوشمزه شدن غذا

مطالعات نشان داده‌اند، خوردن این سبزی برای سیگاری‌ها یا کسانی که در معرض دود آن قرار دارند، یک عادت غذایی مناسب است، به دلیل وجود همین آنتی اکسیدان. اما خاصیت دیگری که به پیاز نسبت می‌دهد، کاهندگی فشار خون است زیرا مملو از پتاسیم (در هر ۱۰۰ گرم ۱۶۰ میلی گرم پتاسیم دارد) بوده و عادت به مصرف اش به تنظیم این فاکتور در بیماران فشارخونی کمک می‌کند. فقط تنها نکته ای که درباره این سبزی باید به خاطر سپرد قرار دادن پوست کنده آن در معرض هواست زیرا آلودگی را به خود جذب کرده و خوردن چنین پیازی می‌تواند برای مصرف کننده‌اش زیان بار باشد.

 گردو ضد کلسترول است

گردو که در دسته مغزها یا دانه‌های روغنی جای می گیرد، هر ۲ عددش یک واحد چربی به حساب می‌آید؛ پایین آورنده کلسترول خون است و تحقیقات نیز نشان داده که خوردن حداقل ۴ بار آن در هفته، خطر مرگ ناشی از حملات قلبی را در افراد مستعد ابتلا به این دسته از بیماری‌ها به میزان نصف کاهش می‌دهد. در این نتیجه تحقیقاتی، وجود اسید چربی به نام لینولییک اسید عامل کاهش دهنده کلسترول بد خون و نهایتاً جلوگیری کننده از بروز حملات قلبی بیان شده است.

پایین آوردنده فشارخون

به این ترتیب افزودن مقادیر یاد شده گردو به یک رژیم غذایی پایین آورنده کلسترول خون عاملی خواهد بود برای کاهش ۱۶ درصدی کلسترول بد. در ضمن، بیان شده است که این اسید چرب در بدن به گاما لینولنیک اسید تبدیل می‌شود که مانند پروستاگلندین‌ها به رقیق کردن خون، جلوگیری از تشکیل پلاک‌های عروقی، ریلکس شدن عروق و کاهش فشار خون کمک می‌کنند و مانع حملات قلبی در افراد با ریسک بالا می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  طرز تهیه کوکی گردویی

 همراه این غذا

در این غذا نان حتماً به صورت خردشده به مصرف می‌رسد که البته این طرز غذا خوردن چندان توصیه نمی‌شود زیرا حجم زیادی از کالری را به فرد رسانده و نهایتاً اضافه وزن و چاقی را در پی خواهد داشت. در ضمن، همراه دیگر این غذا، پیاز خام و گاهی سبزی خوردن است که البته در مورد پیاز توصیه می‌شود که فقط چند لحظه قبل از خوردن، آن را پوست گیری کنید.

 اگرچربی خون دارید

به جای کره که در این غذا به خوش عطر شدن آن کمک می‌کند، از روغن کانولا استفاده کنید و گردو را نیز اجازه دهید که هر نفر در کاسه خودش به میزان دو عدد خرد کرده و به همراه غذایش میل کند. به علاوه، به همراه‌اش حتماً پیاز خام بخورید که دشمن کلسترول است.

 اگر فرزندتان بدغذاست

طرز مصرف این غذا مورد علاقه بچه‌هاست و عادت به خوردن‌اش، در کنار انرژی، مواد معدنی بسیاری را به بدن خواهد رساند. می‌توانید برای تنوع بیشتر، در کنار گردو، مغزهای دیگری مثل بادام خرد شده را نیز بیفزایید. این غذا به دلیل کشکی که دارد می‌تواند تا حدودی نیاز به کلسیم و پروتئین این گروه سنی را نیز تأمین کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا