غذای ایرانی

طرز تهیه لوبیا پلو اصیل شیرازی

مثبت زندگی: لوبیا پلو یکی از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که به دلیل محبوبیت بالایی که دارد در منوی اکثر رستوران‌هایی که غذای سنتی سرو می‌کنند وجود دارد. این غذای خوشمزه را می‌توانید به سلیقه خود با گوشت تکه‌ای و گوشت مرغ هم تهیه کنید. با مواد لازم موجود در این آموزش آشپزی می‌توانید برای ۴ نفر لوبیا پلو تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری لوبیا پلو تهیه کنید می‌توانید با ضرب و تقسیم کردن مواد، مقدار مناسب مواد لازم را اندازه گیری کنید.

مواد لازم

  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • برنج ۴ پیمانه
  • لوبیا سبز ۳ پیمانه
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای تهیه لوبیا پلو شیرازی ابتدا لوبیاها را پاک می‌کنیم و می‌شوریم و خرد می‌کنیم. پیاز را به همراه سیرها پوست می‌گیریم و می‌شوییم و نگینی خرد می‌کنیم و در تابه‌ای روغن می‌ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم.

پیازها را داخل تابه می‌ریزیم و تفت می‌دهیم و می‌گذاریم تا سبک شوند و در شیرجوش ۱ قاشق روغن می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم به مدت ۱ دقیقه تا بوی خامی آن گرفته شود و پر رنگ‌تر شود.

بعد پیاز را تفت می‌دهیم اگر نرم شده بود، گوشت چرخ کرده را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند. همین طور که گوشت را گه گاه تفت می‌دهیم گوجه فرنگی‌ها را می‌شوریم و روی تخته به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به گوشت اضافه می‌کنیم و مجددا تفت می‌دهیم تا آب گوجه فرنگی‌ها نیز تبخیر شود و رب گوجه فرنگی تفت داده را به مواد اضافه می‌کنیم و همگی مواد را زیر و رو می‌کنیم و لوبیا سبزهای خرد شده را داخل تابه می‌ریزیم.

این نوشته را از دست ندهید  طرز تهیه کوفته تبریزی

و بلافاصله ۴ لیوان آب و کمی نمک و فلفل سیاه روی مواد می‌پاشیم و همگی مواد را مخلوط می‌کنیم و حرارت را بسیار ملایم می‌کنیم و می‌گذاریم تا مواد خوب بپزند و آب آنها تبخیر شود و مایه غلیظی داشته باشیم.

تابه را از روی حرارت بر می‌داریم و کنار می‌گذاریم. سپس در قابلمه‌ای ۷ لیوان آب می‌ریزیم و نمک داخل آن می‌ریزیم و حرارت را زیاد می‌کنیم و درب قابلمه را می‌گذاریم تا زودتر آب به جوش بیاید.

زمانیکه آب جوش آمد برنج را می‌شوییم. و آب آن را خالی می کنیم و داخل آب در حال جوش می‌ریزیم و هم می‌زنیم و می‌گذاریم تا نیم پز شود. آن وقت چند دانه از برنج را تست می‌کنیم اگر اطراف آن‌ها نرم ولی مغز برنج‌ها سفت بود بهترین زمان است که برنج را آبکش کنیم.

کف قابلمه‌ای که برای پخت لوبیا پلو تدارک دیده‌ایم روغن می‌ریزیم و هر نوع ته دیگی که تمایل داریم؛ نان یا سیب زمینی کف قابلمه می‌چینیم و چند کفگیر از برنج روی ته دیگ‌ها می‌ریزیم و روی آنها کمی از مایه لوبیا پلو می‌ریزیم.

و مجددا لایه بعدی برنج و لایه بعد مایه لوبیا پلو می‌ریزیم. این ترتیب را لایه به لایه می‌ریزیم تا مواد و برنج تمام شود و با دسته قاشق وسط لوبیا پلو یک حفره ایجاد می‌کنیم و درب قابلمه را می‌گذاریم و اول حرارت را زیاد می‌کنیم تا بخار داخل قابلمه بپیچد.

و بعد حرارت را بسیار ملایم می‌کنیم تا لوبیا پلو به مرور زمان پخته شود. پس از اینکه لوبیا پلو آماده شد آن را کاملا زیر و رو می‌کنیم و کمی روغن به غذا اضافه می‌کنیم و پلو و مایه لوبیا را خوب مخلوط می‌کنیم و لوبیا پلو را در دیس می‌کشیم. نوش جان!

این نوشته را از دست ندهید  طناب زنی؛ ورزشی رایگان با دنیایی از خواص + آموزش
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا