آخرین نوشته هاشیرینی و دسر

طرز تهیه باقلوای ترکی؛ عصرانه‌ای دلچسب

مثبت زندگی: باقلوا یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های دنیاست که در ایران، ترکیه، آذربایجان و حتی یونان جزو پرطرفدارترین دسر‌ها محسوب می‌شود. باقلوا انواع مختلفی دارد، ولی بدون شک هیچ کدام از آن‌ها به اندازه‌ی باقلوای پسته‌ای اصل ترکیه که در ایران به نام‌ها باقلوای ترکی یا استانبولی هم شناخته می‌شود، مشهور و محبوب نیست. اگر شما هم هوس یک باقلوای خوشمزه‌ی خانگی را کرده‌اید با این دستور پخت، در اولین فرصت خود را مهمان یک ظرف شیرینی باقلوا و یک استکان چای کمر باریک کنید.

تاریخچه باقلوا

یونانی‌ها، ترک‌ها و عرب‌ها معتقد هستند که دستور پخت باقلوا در اصل متعلق به آن‌هاست. قدیمی‌ترین دستور پخت کشف شده از یک دسر لایه‌لایه‌ی شبیه به باقلوا که با عسل پوشانده می‌شده است به قرن دوم قبل از میلاد در روم برمی‌گردد. البته طبق این سند که در قدیمی‌ترین کتاب لاتین موجود قرار دارد، ریشه‌ی این دسر حتی به زمانی بسیار قبل‌تر از امپراطوری رومی‌ها و ترک‌ها می‌رسد.

در هر حال در طول زمان باقلوا تبدیل به یک دسر جذاب برای جشن‌ها و مناسبت‌های خاص شد که پختن آن نیاز به مهارت زیادی داشت. در گذشته گاهی سال‌ها طول می‌کشید که شاگردان مهارت تهیه کردن خمیر‌های بسیار باریک هزار لایه را از استادان زبردست خود بیاموزند. اما دیگر سال‌هاست که با به بازار آمدن خمیر‌های آماده مثل خمیر یوفکا طرز تهیه باقلوا بسیار ساده شده است.

پس اگر شما هم هوس یک باقلوای خوشمزه‌ی خانگی را کرده‌اید دستور پخت ما را به خاطر بسپارید و در اولین فرصت خود را مهمان یک ظرف شیرینی باقلوا و یک استکان چای کمر باریک کنید.

این نوشته را از دست ندهید  ادویه‌ها و دنیایی از خواص

مواد لازم (برای ۱ کیلو)

طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا(عید)
  • خمیر باقلوا (یوفکا): ۱ بسته ۶۰۰ گرمی
  • شکر: ۲ پیمانه
  • کره: ۱۰۰ گرم
  • روغن مایع: ۵۰ گرم
  • آب: ۱٫۵ پیمانه
  • گلاب: ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر پسته یا گردو: ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم
  • لیمو ترش: نصف یک عدد
  • چوب دارچین: ۱ عدد
  • هل: ۲ عدد

طرز تهیه

۱. برای تهیه کردن شربت باقلوا، شکر و آب را همراه هل، چوب دارچین و پوست لیمو ترش روی حرارت متوسط قرار دهید.

طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا(عید)

۲. زمانی که شربت باقلوا شروع به جوشیدن کرد، آب نیمی از لیمو ترش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بجوشد و کمی قوام پیدا کند. یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن یک باقلوای ترد یا کریسپی و با کیفیت غلظت شربت است. پس از اینکه شربت اندکی غلیظ شد حرارت را خاموش و گلاب را به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید نوک قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده هم به شهد اضافه کنید. در آخر چوب دارچین، هل و پوست لیمو را از شربت خارج کنید و اجازه دهید کاملا خنک شود.

نکته: غلظت شربت باقلوای خنک باید مانند غلظت عسل داغ باشد.

طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا(عید)

۳. خمیر باقلوا یا همان خمیر یوفکا را شب قبل از فریزر به یخچال منتقل کنید. روز پخت خمیر را از یخچال خارج کنید و روی آن را با دستمال تمیز نمدار بپوشانید تا در مجاورت هوا خشک نشود.

طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا(عید)

۴. کره را به روش بن‌ماری روی بخار کتری ذوب و روغن مایع را به آن اضافه کنید. اضافه کردن روغن مایع از سوختن کره در دمای بالا جلوگیری می‌کند. حالا یک لایه خمیر یوفکا روی میز کار قرار دهید، با قلمو آن را کمی چرب کنید، لایه‌ی بعدی خمیر را روی آن قرار دهید و دوباره کره بمالید.

طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا(عید)

۵. زمانی که دو لایه خمیر را کره‌مالی کردید، مغز پسته را روی کل خمیر بپاشید. سپس مانند تصویر با استفاده از یک نی یا سیخ نازک دو طرف خمیر را روی هم بیاورید و رول کنید. در آخر با فشار دادن دو طرف خمیر، باقلوا را جمع کنید.

این نوشته را از دست ندهید  مهم ترین دلایل خواب رفتن دست و پا و روش‌های تشخیص و درمان

نکته: به سلیقه‌ی خودتان می‌توانید پسته‌ی کمتر یا بیشتری استفاده یا اگر دوست داشتید گردوی آسیاب‌شده را جایگزین پودر پسته کنید.

طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا(عید)

۶. یک قالب با ابعاد ۲۶ در ۲۶ سانتی‌متر را با کره چرب کنید. باقلوا‌ها را به صورت فشرده در قالب بچینید و روی آن‌ها را یک لایه کره بمالید. فر را از قبل گرم کنید و سپس باقلوا‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه با دمای ۱۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد در طبقه‌ی وسط آن بپزید.

طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا(عید)

۷. وقتی روی باقلوا‌ها طلائی شد، قالب را از فر بیرون بیاورید و همان لحظه شربت خنک شده را روی باقلوا‌ها بریزید. حداقل ۳ ساعت صبر کنید تا شربت کاملا به خورد باقلوا برود.

نکته: در طول مدتی که شربت به خورد باقلوا می‌رود روی ظرف را نپوشانید. همچنین نیاز نیست ظرف را در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا(عید)

۸. در پایان برای تزئین روی باقلوا‌ها را پودر پسته یا گردو بریزید.

طرز تهیه باقلوای اصل ترکی با خمیر یوفکا(عید)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا