آشپزیغذای ایرانی

طرز تهیه اشکنه

مثبت زندگی: اشکنه یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است و طرفداران زیادی دارد. البته شاید نسل امروز این غذا را نشناسند اما اشکنه که در گذشته از غذاهای پر مصرف بوده. کافی است پای صحبت قدیمی‌ها بنشینید. فرقی هم نمی‌کند اهل کدام شهر و روستا باشد. همه این غذا را می‌شناسند. این غذای سنتی علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد ، مواد زیادی برای طبخ نمی‌خواهد و به راحتی می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. پس اگر وقت زیادی برای پخت و پز ندارید و نمی‌دانید چه غذایی بپزید همراه ما باشید تا طرز تهیه اشکنه در 20 دقیقه را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم اشکنه برای 4 نفر

تخم مرغ: ۴ عدد

پیاز: درشت ۱ عدد

آرد ۲ قاشق غذاخوری

سیب‌زمینی: متوسط ۲ عدد

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

شنبلیله خشک شده: ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه اشکنه

برای تهیه اشکنه سنتی ابتدا پیاز را پوست می‌گیریم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می‌کنیم. حالا نوبت این است که پیازها را در قابلمه‌ای بریزید که کمی روغن دارد. قابلمه را روی حرارت می‌گذاریم و پیازها را تفت می‌دهیم و صبر می‌کنیم تا پیازها نرم و و طلایی شوند.

سپس پیازها را یک طرف تابه جمع می‌کنیم. اگر در قابلمه روغن باقی مانده که بهتر اگر نیست کمی روغن در قابلمه می‌ریزیم و رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم و در روغن تفت می‌دهیم تا روغن کاملا قرمز شود و رب گوجه فرنگی بوی خامی ندهد.

در این مرحله، پیازها را با رب مخلوط می‌کنیم و مجددا تفت می‌دهیم و کمی زردچوبه، فلفل سیاه و نمک روی پیاز و رب گوجه فرنگی می‌پاشیم. بعد شنبلیله خشک شده را اضافه و مواد را مخلوط می‌کنیم و آن وقت آرد را کم کم اضافه می‌کنیم.

این نوشته را از دست ندهید  دستور پخت بیف استراگانوف
طرز تهیه اشکنه

باید مواد را به طور مداوم تفت دهیم تا آرد در مواد گلوله نشود.

در همین مرحله سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید و به صورت مربع‌های کوچک در غذا می‌‍ریزیم و زمانی‌که مایه اشکنه یکدست شد ۳ لیوان آب به مواد اضافه می‌کنیم و حرارت را بالا می‌بریم تا آب زودتر جوش بیاید.

سپس تخم مرغ‌ها را داخل قابلمه می‌شکنیم و هم می‌زنیم تا خودش را بگیرد و سفت شود. سپس اشکنه که آماده شد از روی حرارت قابلمه را بر می‌داریم و اشکنه را در ظرف مود نظر می‌کشیم و با نان ترید می‌کنیم. نوش جان.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا