رفتار

شخصیت شناسی افراد از روی عکس پروفایل

مثبت زندگی: در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام , اینستاگرام , توییتر , واتس اپ و ….اگر سری به لیست دوستان و همکاران و خانواده و هر شخصی که در لیست مخاطبین شما هست بزنید میبینید که یکی با گل، یکی با ژست های عجیب و غریب ,یکی فقط و فقط از چشم و ابروی خود , یکی تمام قد و یکی نیم رخ، یکی پشت میز محل کارش عکس گرفته و دیگری هم هیچ عکسی برای پروفایل کاربری اش در شبکه های اجتماعی نگذاشته است.

اینها نشانه چیست ؟ مدلهای مختلف عکس پروفایل شخصیت درونی شما را لو می دهد. باید بدانید که تصاویر با ما حرف می زنند فقط کافی است که با داشتن کمی اطلاعات با دقت به آن ها نگاه کنیم تا به رمز و رازهایشان پی ببریم.

برای پی بردن به اسرار درونی افراد سرنخ هایی وجود دارد. یکی از این سرنخ ها عکس پروفایل افراد در شبکه های اجتماعی است. تصاویری که یک فرد خودش را با آن ها به دوستان مجازی اش معرفی می کند از واقعیت درونی او خبر می دهد.

عکس از زوایای مختلف صورت

به نظر می رسد افرادی که برای عکس پروفایل شان مدام از زوایای مختلف از سر و صورت خودشان عکس پروفایل می گذارند در دسته افراد خودشیفته و کم اعتماد به نفس قرار دارند.

این افراد از دیدن تصاویر خودشان لذت می برند و دل شان می خواهد چنین تصاویری در معرض دید عموم قرار گیرد .

بنابراین هر وقت متوجه شدید که یکی از دوستان مجازی شما مشتاق است مدام عکس هایی از این سبک را در شبکه های اجتماعی قرار دهد، نسبت به خودشیفته بودن او مشکوک شوید.

از دیگر ویژگی های افراد خودشیفته، این است که خیلی دوست دارند مدیریت را برعهده بگیرند که این موضوع از یک نیاز روانی خبر می دهد و این پیام را منتقل می کند که از این راه به دنبال کسب هویت هستند.

عوض کردن بیش از حد عکس پروفایل

عوض کردن مداوم عکس پروفایل نشان دهندهی احساس ناامنی، عدم اعتماد به نفس و سر به هوا بودن است.

چنین افرادی معمولاً به دیگران بدگمانند و به راحتی به کسی اعتماد نمیکنند. حتی صفاتی از دوگانگی شخصیت در برخی از این کاربران مشاهده میشود و آنان همواره از تصمیمهایشان ناراضی هستند.

این خصوصیات بیانگر وجود بحران هویتی است و چنین فردی نیاز دارد که خود را از دریچهی چشم دیگران ببیند. افرادی که دائماً عکس پروفایلشان را عوض میکنند، معمولاً خواهان جلب توجه دیگران نیز هستند.

عکس گل و طبیعت نشانه

افرادی که عکس گل یا قابی از طبیعت زیبا مانند دریا و جنگل و دشت و … (بدون حضورخودشان در عکس) را برای پروفایل خود انتخاب میکنند، ممکن است دلایل متعددی برای این‌کار داشته باشند.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه با زبان بدن جذاب‌تر باشیم؟ (محیط کاری، دوستانه و اجتماعی)

یکی از اصلی ترین دلایل این است که فرد نمیخواهد یا به خاطر شرایط اجتماعی و خانوادگی نمیتواند عکس خودش را برای پروفایلش تلگرام یا واتس اپ بگذارد. در این صورت ساده ترین انتخاب برای یک عکس پروفایل زیبا، گل و طبیعت خواهد بود. از طرفی ممکن است فردی واقعا عاشق عناصر و صحنه های طبیعت باشد و از نگاه کردن به عکس آن نیز لذت ببرد.

مثلا کسی که از دیدن عکس آسمان ابری احساس آرامش میکند و آن را برای پروفایلش میکند یا فردی طبیعت در فصل پاییز را دوست دارد و عکس هایی از طبیعت پاییزی را برای پروفایلش انتخاب کند.

یا اینکه گلی که برای تصویر پروفایل گذاشته است از سوی فرد خاصی به او هدیه داده شده و با گذاشتن آن عکس برای پروفایل میخواهد از طرف مقابل به خاطر عشق و محبتی

گاهی نیز افراد عکسی از سفر به طبیعت را به نمایش میگذارند که خودشان هم در آن حضور دارند. انتخاب این عکس نشان می‌دهد که آن فرد می‌خواهد به همه اعلام کند که از نشستن پشت میز و تمام روز با رایانه کار کردن متنفر است و دوست دارد در دامان طبیعت از زندگی‌اش لذت ببرد.

خجالتی‌ها کمتر عکس پروفایل می‌گذارند

شاید افراد کمرو و خجالتی این ویژگی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی هم بروز می‌دهند. این افراد معمولا از عکس واقعی خودشان کمتر استفاده می‌کنند یا تصاویرشان کاملا واضح نیست.

علاوه بر این ممکن است ترجیح دهند به جای عکس واقعی خودشان تصاویری از زیبایی‌های طبیعی را داشته باشند. کمروها عکس‌های سنتی را هم می‌پسندند و دوست ندارند در فضای مجازی جلب‌ توجه کنند.

پرخاشگرها عکس غیرواقعی روی پروفایلشان دارند

وقتی فردی در فضای مجازی قصد پرخاشگری یا به‌کار بردن الفاظ ناشایست و یا قصد توهین به دیگران در قالب کامنت را دارد ممکن است کمتر از نام و تصویر واقعی خودش استفاده می‌کند.

افراد بی‌ادب و پرخاشگر هویت واقعی‌شان را کمتر فاش می‌کنند و به همین دلیل با نام و تصویر غیرواقعی در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند تا قابل شناسایی نباشند.

بنابراین اگر فردی با هویت نامعلوم و بدون داشتن تصویر قصد دوستی با شما را داشت در پذیرش این دوستی محتاط باشید و این دوستی‌ها را به سادگی قبول نکنید.

وسواسی‌ها به دنبال عکس ایده‌آل برای پروفایلشان هستند

شخصیت‌های وسواسی بیشتر به دنبال عکس‌هایی هستند که از هر لحاظ ایده‌آل باشد. به‌نظر می رسد این افراد بر اساس ساختار روانی‌شان خواهان جلب‌توجه و درخشش هستند و برای رسیدن به این هدف از همه عوامل استفاده می‌کنند.

عکسی که قرار است در صفحه شخصی و پروفایل‌شان قرار گیرد باید از هر نظر بی‌عیب و نقص باشد. از این رو برای انتخاب و عکاسی دقت زیادی به خرج می‌دهند حتی ممکن است برای داشتن عکس بی‌عیب و نقص هزینه زیادی در نظر بگیرند و برای داشتن چنین عکسی وقت می‌گذارند.

این نوشته را از دست ندهید  دردهای بی‌پایان یک سوگ ابرازنشده؛ با سوگواران کرونا چه کنیم؟

اگر به عکس مطلوب دست پیدا کرده و نظرات مثبتی دریافت کنند، میلی به تغییر عکس‌شان ندارند. شاید دیده یا شنیده باشید که افراد وسواسی ممکن است چندین بار در روز و به‌طور افراطی دست‌های‌شان را بشویند ولی در مورد عکس‌های شخصی این ساختار روانی در این افراد دیده نمی‌شود.

به هر حال نظم و دقت افراطی در انتخاب عکس‌ها موضوعی است که وسواسی‌ها از آن رنج می‌برند.

چه کسانی پشت عکس‌ها پنهان می‌شوند؟

فرض کنید دوست صمیمی شما با همسرش به‌شدت مشکل دارد و شما هم از این قضیه باخبر هستنید. ناگهان در فضای شبکه‌های اجتماعی عکس‌های زیبای خانوادگی دوست‌تان را می‌بینید که در کنار همسرش نشسته و کاملا خوشحال و خوشبخت به نظر می‌رسد.

می‌دانید که چشم دیدن همسرش را هم ندارد اما در فضای مجازی نشان می‌دهد که همه چیز روبه‌راه است و ما چقدر خوشبختیم! در این شرایط عکس‌ها قرار است پیامی را به مخاطب انتقال دهند.

در واقع در رابطه‌ای که در مورد سلامت روانی یکی از زوج‌ها حرف و حدیث‌هایی وجود دارد و برداشت‌هایی مطرح می‌شود، عکس‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند انتقال‌دهنده پیام مهمی باشند؛ اینکه ما دو نفر همدیگر را دوست داریم و می‌خواهیم دیگران این موضوع را باور کنند، حتی اگر واقعیت نداشته باشد!

گاهی هم افراد مختلف برای اینکه خودشان را از آسیب‌های احتمالی دور نگه دارند چنین عکس‌هایی را به اشتراک می‌گذارند تا نگاه دیگران را نسبت به زندگی خودشان تغییر دهند و هدف‌شان این است که یک نوع رضایتمندی روانشناختی را با عدم رضایتمندی واقعی جبران کنند تا دیدگاه دیگران اصلاح شود.

بعضی وقت‌ها هم چنین عکس‌هایی حاکی از انتقال پیام فرد به خودش است؛ اینکه این زندگی را می‌خواسته ولی به آن نرسیده و شاید هم با به اشتراک گذاشتن عکس‌های خوش گذشته، حسرت می‌خورد که چرا چنین روزهایی بار دیگر تکرار نمی‌شوند.

عکس پروفایل کودک

حتما شما هم در لیست مخاطبین خود افرادی را دیده اید که عکس هایی از بچه های کوچک بانمک را به نمایش میگذارد. یا اینکه فرد عکسی از کودکی خودش را در برای اینکار انتخاب کرده است. انتخاب عکس کودک به عنوان عکس پروفایل تلگرام، اینستاگرام و واتس اپ به این معناست که فرد از دنیای بزرگسالی خسته است، از شرایط حاضر رضایت ندارد و میخواهد به دوران خوش کودکی بازگردد.

در برخی از موارد نیز خانم هایی که آرزوی مادر شدن را دارند عکس پروفایل بچه برای پروفایلشان انتخاب میکنند و درواقع این عکس ها نشان میدهد دلشان میخواهد صاحب فرزندی شبیه کودکی که در تصویر است باشند.

این نوشته را از دست ندهید  با کسی که دوستش ندارید رابطه دارید؟

عکس پروفایل چند نفره

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که عمدتا عکس های دسته جمعی و چندنفره برای پروفایل انتخاب میکند. به طوری که حتی در عکس ها مشخص نیست صاحب پروفایل چه کسی است! به گفته روانشناسان صاحبان چنین پروفایل هایی نمیتوانند خودشان را بدون جمع تصور کنند و هویت غیرمستقلی دارند یا در کنار جمع دوستان یا آشنایان احساس ارزشمندی بیشتری میکنند.

همچنین عکس با خانواده و فرزندان نشان می‌دهد که آن فرد رابطه‌ی صمیمانه‌ای با خانواده‌اش دارد و به حمایت و پشتیبانی آنها دلگرم است. فردی که عکس خانوادگی را برای پروفایلش انتخاب می‌کند، به همه اعلام می‌کند که باارزش‌ترین و مهم‌ترین داراییش در زندگی خانواده و فرزندانش هستند.

از طرفی اگر دوستانتان در تمام عکس‌های پروفایل تلگرام و اینستاگرام شما حضور داشته باشند، می‌توان به این نتیجه رسید که شما فردی برونگرا و معاشرتی هستید.

افراد برونگرا چشمگیرترین و رنگارنگ‌ترین عکس‌های پروفایل را دارند که بازتابی از شخصیت مطمئن و راحت آنها است. شما عاشق بیرون رفتن و معاشرت با دیگران هستید و از این که دیگران به شما نگاه کنند و یا درباره‌تان حرف بزنند، غرق لذت می‌شوید. افراد برونگرا غالباً عکسی را برای پروفایلشان انتخاب می‌کنند که آنها را جوان‌تر نشان بدهد و بیشتر به عکس‌های پرجمعیت علاقه دارند.

عکس پروفایل حیوانات

به طور کلی زنان بیشتر از مردان عکس پروفایل حیوانات بامزه و ناز مثل سگ، گربه و جوجه انتخاب میکنند. مردان اگر قرار باشد عکسی از حیوانات برای پروفایل خود انتخاب کنند، انتخاب آن ها مسلما حیوانات شکارچی مثل عقاب، شیر و مار است!

خانم هایی که عکس حیوانات بامزه را برای پروفایل خود انتخاب میکنند، معمولا افرادی درونگرا هستند و مهربان هستند و آقایانی که به انتخاب عکس حیوانات شکارچی علاقه دارند حس قدرت طلبی وتسلط و سلطه را به مخاطب میرسانند.

عکس پروفایل آتلیه‌ای

خودشیفتگی و خودخواهی مشخصه‌ی بارز افرادی است که عکس‌های حرفه‌ای آتلیه‌ای را برای پروفایلشان انتخاب می‌کنند. به علاوه افراد خودشیفته‌ای که زیبایی و جذابیت خودشان را در عکس‌های پروفایل ستایش می‌کنند، اشخاصی هستند که مرتب پست‌های جدیدی درباره‌ی خودشان می‌گذارند، در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال هستند و عکس پروفایلشان را دائماً عوض می‌کنند.

به تازگی ترند جدیدی در شبکه‌های اجتماعی باب شده است که افراد عکس‌های آتلیه‌ای برای پروفایلشان می‌گذارند. اما حتی با دقت کردن در عکس حرفه‌ای نیز می‌توانید به نکات جالبی درباره‌ی شخصیت مخاطبتان برسید. عکس حرفه‌ای نیز رازهای شخصیتی جالبی را فاش می‌کند،

هرچند به اندازه‌ی عکس معمولی گویا نیست. مسلماً عکس باکیفیتی که با لباس خوب گرفته‌اید، تاثیر قابل توجهی بر مخاطبین می‌گذارد، اما مراقب باشید، چون مخاطبین‌تان فقط به ظاهر عکس اکتفا نمی‌کنند؛ معنای نهفته در عکس گاهی جذابیت ظاهری آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اگر عکستان سرشار از حس خودنمایی و فخرفروشی باشد، آن اثری را که می‌خواهید بر روی مخاطبین نخواهد گذاشت.

این نوشته را از دست ندهید  با قطع ناگهانی رابطه عاطفی چه کنیم؟

گاهی اوقات عکس‌هایی که بیش از حد ویرایش شده باشد، تحقیر مخاطبین را برمی‌انگیزد.

بدون عکس پروفایل، مبهم و رمزآلود

افرادی که برای پروفایلشان هیچ وقت عکسی نمی گذارند، علاقه مند هستند هویتشان تا حدی مبهم بماند. یک روانکاو ممکن است به دلیل شغلش بخواهد که هویتش کمی مبهم باشد ولی برای خیلی از افراد این لزوم وجود ندارد.

گاهی هم فرد به دلیل احساس نقصی که می کند عکسی نمی گذارد. دلیل های متفاوتی در پس این تصمیم وجود دارد و نمی توان برای آن ها یک دلیل مشخص را عنوان کرد.

عکس نوشته روی پروفایلشان

افرادی که عکس نوشته ای را برای پروفایل خود انتخاب میکنند، درواقع عکس پروفایل را به عنوان یک بیلبورد بزرگ میبینند که به وسیله آن پیغامی را به دیگران برسانند یا افکارشان را به اشتراک بگذارند.

این نوشته ممکن است عشق یا تنفر آن ها به فرد یا موضوعی نشان دهد. شعری باشد که برایشان تداعی کننده فلسفه یا حسی خاص است، یا اینکه دغدغه فکری آنها در این برهه از زندگیشان باشد.

اگر نوشته عکس پروفایل یا بیو فرد، نوشته ای منفی نسبت به کسی باشد که پروفایل او چک کرده است، میتوان گفت فرد احتمالا خشم درونی زیادی دارد و در ارتباطات اجتماعی یا عاطفی گذشته تجارب منفی زیادی داشته است که باعث شده است حالت تدافعی نسبت به دیگران داشته باشد.

درواقع او به نحوی میخواهد به افراد پیغام بدهد: “به من نزدیک نشوید، من زخم خورده هستم و نمیخواهم ارتباط صمیمانه دیگری را تجربه کنم.”

خودمان را واکاوی کنیم

از دیدگاه یک روان شناس ما نمی گوییم که عکس خاصی باید در پروفایل قرار گیرد اما نگاه یک روان شناس می گوید که آدم ها باید اصیل باشند یک نفر اصالتش طبیعت است، کوه و دریا و رودخانه است چون مثلا کوهنورد است و کارش، علاقه اش و زندگی اش با آن گره خورده است.

حالا اگر این یک نفر مدام عکسی بگذارد که اصالتش همین است دیگر مورد نقد نیست. زندگی او در این عکس معنادار می شود. اگر کسی دلهره دارد و به دنبال رسیدن به چیز خاصی است و عکسی می گذارد که اصالت ندارد باید خودش را واکاوی کند.و اگر عکس پروفایلتان مدام حول صورت و چشم و ابرویتان می چرخد فکری به حال بالا بردن اعتماد به نفس و خودشیفتگی خود بکنید و سری به خود بزنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − سه =

دکمه بازگشت به بالا