آخرین نوشته هاتخصصی

سندرم انگشت پای آبی چیست؟

مثبت زندگی: سندرم انگشت آبی عارضه ای است که بر اثر انسداد رگ های خونی کوچک پا ایجاد می شود. این عارضه باعث کاهش جریان خون در بافت شده و با عنوان ایسکمی شناخته می شود.

بر اثر این بیماری، ممکن است انگشتان پا رنگ آبی به خود بگیرند. این تغییر رنگ اغلب شبیه به نخ هایی است که در زیر پوست قرار دارند. ممکن است یک یا چند انگشت پا تحت تاثیر قرار بگیرند و همچنین ممکن است در قسمت بالاتر از پا رخ دهد.

سندرم انگشت پای آبی ممکن است دردناک باشد و در صورت عدم درمان، پوست ترک برداشته و زخم ایجاد شود. اغلب این بیماری با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

عواملی که باعث سندرم انگشت پای آبی می‌شوند

سندرم انگشت پای آبی چیست؟

چندین عامل از جمله افزایش سطح کلسترول، دیابت نوع دو و فشار خون بالا منجر به تجمع پلاک در عروق می شود. تکه های ریزی از بقایای این پلاک ها می تواند از طریق گردش خون جابجا شده و باعث انسداد در اندام تحتانی شوند. همچنین این عارضه با دیگر مشکلات قلبی یا جراحی همراه است که منجر به تشکیل لخته های خون در رگ ها می شود. تکه های این لخته ها نیز می توانند از هم جدا شده و مجدد باعث انسداد شود.

همچنین ممکن است این عارضه با تعدادی بیماری نادر سیستم ایمنی که باعث لخته شدن خون می شوند، مرتبط باشد یا یک عارضه جانبی مربوط به مصرف داروهای خاص از جمله وارفارین باشد، گرچه این موارد نادر است.

به گزارش روزنامه دیلی میل، درصورتیکه وضعیت بیماری تشدید شود و بافت برای مدت قابل توجهی از اکسیژن بی بهره باشد، آسیب جبران ناپذیری ایجاد می شود و می تواند به گانگرن (قانقاریا) یا سیاه مردگی منجر شود.

این نوشته را از دست ندهید  از بین بردن بوی سیر با ۱۷ راهکار واقعا اثربخش
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا