رفتارزنان

زنگ خطر: توسط شریک زندگی‌تان کنترل می‌شوید؟

مثبت زندگی: توهین و آزار دیگران فقط به شکل فیزیکی و جسمانی بروز پیدا نمی‌کند. اگر در رابطه ناسالمی باشید ممکن است طرف مقابلتان از نظر احساسی با شما بدرفتاری کند در حالی که تشخیص این نوع بدرفتاری در رابطه معمولا سخت‌تر است.

مبارزات مردم در طی کمپین تشکیل شده توسط انجمن خیریه جهانی «کمک به زنان» در سال ۲۰۱۵، باعث شد «کنترل اجباری» به عنوان یک جرم جنایی شناخته شود. اما از آنجایی که این رفتار بسیار حیله‌گرانه انجام می‌شود چطور می‌توانید با قطعیت بگویید طرف مقابل‌تان در رابطه، شما را کنترل می‌کند؟ و همینطور چطور می‌توانید از این رفتار پیشگیری کنید؟


در ادامه علائمی را شرح خواهیم داد که با شناخت آنها می‌توانید کنترل اجباری را تشخیص دهید و به خود یا اطرافیان‌تان کمک کنید.

کنترل اجباری چیست؟

کنترل اجباری نوعی آزار و اذیت روحی و روانی است که به موجب آن، شخص آزارگر اغلب از طریق ارعاب یا تحقیر فرد قربانی را مورد آزار قرار می‌دهد.

کنترل اجباری نوعی رفتار کنترلی است که ممکن است یک عمل رفتاری مشخص باشد یا به شکل الگویی از اعمال مختلف توسط فرد آزارگر بروز پیدا کند و آزادی، احساس مثبت و عزت نفس را در فرد مقابل از بین ببرد. چنین رفتاری باعث می‌شود فرد آزاردیده نسبت به آزارگر احساس وابستگی داشته باشد و به این ترتیب چرخه‌ای بی‌پایان از کنترل اجباری ایجاد شود.

در چنین شرایطی کنترل اجباری زنجیری نامرئی ایجاد می‌کند که در آن فرد قربانی سرکوب شده و نابودی سلامت روانی او را به دنبال دارد.

این نوشته را از دست ندهید  ۶ راه افزایش انگیزه در روزهای بی‌حوصلگی

پنج راه برای برقراری ارتباط بهتر با شریک زندگی‌تان


چطور باید کنترل اجباری را تشخیص دهید؟

مشکل اینجاست که مانند سایر سوءرفتارهای احساسی، کنترل اجباری به راحتی قابل مشاهده و تشخیص نیست. بنابراین احتمالا برایتان دشوار است که بفهمید چنین رفتاری در حق‌تان انجام می‌شود یا نه، به ویژه اینکه ماهیت کنترل اجباری باعث می‌شود فرد قربانی احساس شک و تردید نسبت به خود داشته باشد.
از نظر روانشناسان چمد نشانه هشدار دهنده کلیدی وجود دارد، رفتارهایی منفی که باید حنما مورد توجه قرار گیرند:

محدودیت و انزوا: فردی شما را از داشتن مهمترین دارایی‌های زندگی‌تان محروم می‌کند، چیزهایی مانند دوست، خانواده، دسترسی به موارد حمایتی مانند کمک‌های پزشکی، یا حتی محدود کردن و کنترل آنچه که می‌خورید، می‌نوشید یا پول برایش صرف می‌کنید. چنین شرایطی باعث می‌شود حس کنید از چیزهایی که برای سلامتی و خوشی‌تان حیاتی هستند محروم شده‌اید.

توهین و آزار لفظی: هر آنچه که باعث ایجاد حس خواری و تحقیر در شما شود، اعتماد به نفس‌تان را از بین ببرد و موجب شود احساس بی ارزش بودن کنید به عنوان آزار لفظی شناخته شده و در دسته رفتارهای کنترل اجباری قرار می‌گیرد.

نظارت: طرف مقابل‌تان از طریق تلفن، به طور آنلاین و یا حتی با تعقیب کردن‌تان، دائما بررسی می‌کند که کجا هستید و چه می‌کنید. هشیار باشید! این یکی از علائم کنترل اجباری است.

چطور باید نسبت به کنترل اجباری واکنش نشان داد؟

اگر فکر می کنید یکی از قربانیان کنترل اجباری هستید، چند راه وجود دارد که به این شرایط پاسخ دهید.
اگر برخی از علائم و نشانه‌ها را تشخیص داده‌اید سریعا با فردی که به او اعتماد دارید صحبت کنید تا به شما کمک کند از این شرایط و رابطه کنترل شونده بیرون بیایید. این فرد می‌تواند عضوی از خانواده، دوست، مشاور و یا روانشناس باشد. همچنین می‌توانید با اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ برای گزارش وضعیت‌تان تماس بگیرید.

این نوشته را از دست ندهید  ۹ حقیقت درباره‌ خشونت فیزیکی مردان علیه زنان - قسمت دوم

پنج رفتار که در زندگی مشترک نباید انجام داد


مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + نه =

دکمه بازگشت به بالا