زنان

زنانی که دنیا را تغییر دادند – بخش دوم

مثبت زندگی: زنان قدرتمند. بله درست خواندید. زنان قدرتمند مشهور. کسانی که در تاریخ منشاء اثر بوده‌اند و در دوره تاریخی خودشان و حتی دوره‌های بعد نامشان به نشانه این اثر تکرار شده؛ چه خوب و چه بد! قرار است در فهرستی از این زنان بگوییم و بخشی از اتفاقی که حول و هوش آنها افتاده. زنانی که تاثیرشان بر سرنوشت دنیا غیرقابل انکار است. نکته مهم اینکه اسامی گران‌قدری چون حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب(س)، حضرت مریم(س) و… به سبب حفظ شان ایشان در کنار این اسامی ذکر نشده‌اند.

الیزابت اول

الیزابت اول (1533-1603)، ملکه انگلستان در دوره تغییرات بزرگ اقتصادی و اجتماعی و در کشوری پروتستان حکمرانی می‌کرد. ملکه الیزابت در دوران سلطنتش موجب شکست ناوگان اسپانیایی (آرمادا) شد، به این ترتیب نیروی دریایی انگلستان توانست به عنوان ابرقدرت دریایی جایگزین اسپانیایی‌ها شود.

کاترین بزرگ

کاترین بزرگ (1729-1796) یکی از بزرگترین رهبران سیاسی قرن هجدهم است که نقش مهمی در بهبود رفاه سربازان روسی ایفا کرد. او تاکید زیادی بر هنر داشت و درشکل‌گیری روسیه به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند اروپا بسیار موثر بود .

مری وولستون کرافت

مری وولستون کرافت (1759-1797) نویسنده انگلیسی است که یکی از مهمترین کتاب‌های مربوط به حقوق زنان را نوشت. در کتاب او «بررسی حقوق زنان»، مبانی اخلاقی وعملی برای گسترش حقوق بشر و حقوق زنان تبیین شده است. مری وولستون کرافت از پیشگامان مبارزه برای حق رای زنان نیز بود.

جین آستین

جین آستین (1775-1817) یکی از معروف ترین نویسندگان زن در تمام دوران‌هاست. چندین رمان از او به جا مانده است که همچنان از محبوب‌ترین کتب جهان به شمار می‌روند از جمله:غرور و تعصب، اِما و نورثنگر ابی. جین آستین زمانی که از زنان نویسنده هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شد، می‌نوشت و هموارکننده مسیر نویسندگان آینده بود.

سوجرنر تروث

سوجرنر تروث (1883 – 1797) مبارز آفریقایی حقوق زنان بود که در سال 1851، یک سخنرانی معروف و فی‌البداهه به نام «آیا من یک زن نیستم؟» ارائه کرد و به زبان ساده توضیح داد که چگونه زنان با مردان برابر هستند.

مارگارت فولر

مارگارت فولر (1850-1810) مدافع حقوق زنان آمریکایی بود که کتابش «زنان در قرن نوزدهم»، بر تغییر آگاهی مردم درباره مردان و زنان تأثیرگذار بود؛ این کتاب یکی از مهمترین آثار درباره زنان به شمار می‌رود. او برای برابری، استقلال و عدم وابستگی زنان به مردان مبارزه می‌کرد.

این نوشته را از دست ندهید  فیبروز رحمی چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

هریت بیچر استو

هریت بیچر استو (1811-1896) در تمام عمرش علیه بردگی مبارزه کرد. رمان او«کلبه عمو تام»، کتابی پرفروش بود که به مبارزه علیه بردگی کمک کرد. بعدها آبراهام لینکلن اظهار داشت کتاب‌های هریت بیچر استو عامل مهمی در جنگ‌های داخلی آمریکا بوده‌اند.

الیزابت کدی استانتون

الیزابت کدی استانتون (1815-1902) فعال اجتماعی و شخصیت برجسته جنبش حقوق زنان در امریکاست. او فردی کلیدی در ایجاد جنبش‌های حق رای زنان در ایالات متحده و نویسنده اصلی کنوانسیون سنکا فالز در سال 1848 بود.

ملکه ویکتوریا

ملکه ویکتوریا (1819-1901) ملکه انگلیس، رهبر یکی از بزرگترین امپراطوری‌هایی است که جهان به خود دیده است. او که از سال 1837 تا 1901 ریاست دولت را بر عهده داشت، تلاش کرد در سیاست‌های بریتانیا نفوذ و در عین حال مقابل سیاست‌های حزب محافظه‌کاران عمل کند. ملکه ویکتوریا نمادی از ارزش‌های این دوره از تاریخ بریتانیا است.

فلورانس نایتینگل

فلورانس نایتینگال (1820-1920) پرستار بریتانیایی با خدمت در جنگ کریمه تاثیر بسزایی در تغییر نقش و مفهوم حرفه پرستاری برجای گذاشت. او که خود را وقف پرستاری از سربازان کرده بود، ضمن اینکه با تحسین همگان مواجه شد، در بهبود شرایط درمانی سربازان زخمی نیز نقش مهمی را ایفا کرد.

گرد آورنده
الهام حیدر طجری
منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا