دسته‌بندی نشده

رژیم لاغری با سرکه سیب؛ آیا سرکه‌سیب باعث لاغری می‌شود؟

مثبت زندگی: ممکن است برای شما عجیب باشد که یک ماده‌ی غذایی، هم نقش یک لکه‌بر قوی را ایفا کند، هم به پوست و موی شما شادابی ببخشد، هم خطر برخی امراض و بیماری‌ها را از شما دور کند، هم برای باغچه و حیوان خانگی‌تان به کار بیاد و هم اثاثیه‌ی خانه‌ی‌تان را برق بیندازد. حتما با شنیدن این حرف‌ها به فکر یک ماده‌ی غذایی صنعتی می‌افتید که با افزودن انواع و اقسام مواد خوراکی و غیر خوراکی و افزودنی‌های مجاز و غیرمجاز توانسته یک تنه از پس این همه کار بربیاید. اما باید گفت تمامی این خواص مفید و کارآمد در یک ماده‌ی طبیعی همه‌کاره جمع شده است: سرکه‌ سیب.

خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی سرکه‌ سیب، آن را به یک ارتش یک نفره تبدیل کرده است که علاوه بر حفظ سلامتی و زیبایی بدن و تمیزی محیط اطراف‌مان، به شدت با امراض و ناپاکی‌ها می‌جنگد. در این مقاله سعی می‌کنیم تا فواید، کاربردها و خواص سرکه سیب را در سلامت، زیبایی، بهداشت و نظافت خانه بررسی کنیم.

کاهش وزن

آیا با خواص سرکه سیب برای لاغری آشنا هستید؟ سرکه‌ سیب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. استیک اسید موجود در سرکه‌ سیب، اشتهای شما را پایین می‌آورد، متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن را بالا می‌برد و میزان حفظ آب بدن را کاهش می‌دهد. دانشمندان نیز عقیده دارند که سرکه‌ سیب از هضم نشاسته در بدن جلوگیری می‌کند و همین باعث می‌شود که کالری بسیار کمتری وارد جریان خون شود.

سرکه‌ سیب از تخمیر طبیعی سیب خردشده به‌دست می‌آید و فواید مختلفی برای سلامتی و زیبایی دارد که برخی از آنها عبارت‌اند از سم‌زدایی از بدن، درخشان و نرم کردن مو، سفید کردن دندان‌ها، تنظیم PH بدن، ازبین بردن شوره‌ی سر و… . اما یکی از مهم‌ترین خواص سرکه سیب که حسابی هم سروصدا به‌پا کرده است، کمک به افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش وزن است. اما سرکه‌ سیب واقعا تا چه اندازه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ و به چه روش‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد؟ با ما همراه باشید تا با نحوه‌ی درست مصرف سرکه‌ی سیب آشنا شوید. اینترنت پر از گزارش‌هایی است که می‌گویند سرکه‌ سیب می‌تواند پاسخی برای تمام دغدغه‌های کاهش وزن ما باشد. بیایید ببینیم این ادعاها تا چه اندازه درست هستند!

این نوشته را از دست ندهید  چرا صاحبخانه ها بر روی میز می نشینند؟

ادعاهای رایج

مصرف حدود یک قاشق غذاخوری سرکه‌ سیب قبل از وعده‌ی غذایی، مانع هضم نشاسته توسط بدن شما می‌شود، به کنترل قند خون کمک می‌کند و درنتیجه به کاهش وزن منجر می‌شود. پکتین (منبعی از فیبر رژیمی) موجود در سرکه‌ سیب به شما کمک می‌کند که احساس سیری کنید و اشتهایتان را سرکوب می‌کند. سرکه‌ سیب برای هضم مفید است؛ چون غنی از آنزیم‌هایی است که به بدن شما کمک می‌کنند تا غذا را تجزیه کند.

آن‌قدر خوب است که باید امتحانش کنید یا آن‌قدر خوب است که باورکردنی نیست؟

با توجه به تحقیقات انجام‌شده روی سرکه‌‌ سیب به‌نظر می‌رسد، درحالی‌که اضافه کردن مقداری سرکه‌ سیب به رژیم غذایی‌تان ممکن است به شما کمک کند که در عرض چند ماه حدود ۱ کیلوگرم وزن کم کنید، اما سرکه‌ سیب در آب کردن چربی‌ها معجزه نمی‌کند. یکی از معدود مطالعات منتشرشده که به بررسی تأثیر سرکه‌ سیب بر کاهش وزن پرداخته است، دریافت که مصرف روزانه‌ی مقداری سرکه‌ سیب به‌مدت ۳ ماه، در کل منجر به ازدست دادن ۴۵۰ تا ۹۰۰ گرم وزن شد. در مقایسه با گروه کنترل که به‌جای سرکه‌ سیب، آب مصرف کرده بودند و هیچ وزنی ازدست ندادند. تمام شرکت‌کنندگان در این مطالعه افراد چاقی بودند که به‌جز چاقی، مشکل سلامتی دیگری نداشتند. در‌عین‌حال چند مطالعه نیز نشان می‌دهند که سرکه‌ی سیب برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. محققان دریافتند که سرکه‌ سیب می‌تواند سطوح قند خون را پایین بیاورد و این درمان مفیدی برای مبتلایان به دیابت است.

رژیم لاغری با سرکه سیب

احساس گرسنگی دارید اما…

اگر می‌خواهید ترفند آب با سرکه‌ سیب قبل از وعده‌ی غذایی را امتحان کنید، حتما این کار را انجام دهید. چه سرکه‌ سیب خودش به‌طور مستقیم به کاهش وزن منجر شود و چه نه، شما با این کار عادت می‌کنید که قبل از یک وعده‌ی غذایی آب بنوشید و این امر ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد، چون آب می‌تواند از میزان گرسنگی شما بکاهد. به‌علاوه ممکن است در بسیاری از اوقات احساس گرسنگی کنید اما درواقع گرسنه نباشید و این حس به‌خاطر کم‌شدن آب بدن‌تان باشد؛ چون احساس گرسنگی و تشنگی هردو از یک بخش از مغز به‌نام هیپوتالاموس می‌آیند که تشخیص آن را برای بدن سخت می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  13 قدم تا لاغر شدن

بنابراین مصرف مقداری آب اضافی قبل از یک وعده‌ی غذایی می‌تواند به تنظیم اشتهای شما کمک کند، جلوی پرخوریتان را بگیرد و درنهایت به کاهش وزن منجر شود. فقط حتما یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را با حداقل ۴۵۰ میلی‌لیتر آب رقیق کنید، چون سرکه‌ی سیب ماده‌ای بسیار اسیدی است و مصرف مستقیم آن می‌تواند به مینای دندان و مری شما آسیب برساند. اگر قصد دارید مصرف سرکه‌ی سیب را به‌طور منظم شروع کنید، فکر خوبی است که این تصمیم را با پزشک‌تان درمیان بگذارید.

چه راه دیگری برای تأثیرگذاری سرکه سیب در کاهش وزن وجود دارد؟

سرکه‌ سیب طعم و مزه‌ی جالبی به غذاها می‌دهد و درعین‌حال کالری بسیار پایینی دارد. هر قاشق غذاخوری سرکه‌ سیب فقط حدود ۳ کالری دارد. بهتر است از سرکه‌ سیب خام ارگانیک استفاده کنید. معمولا این نوع سرکه‌ سیب شفافیت کمتری نسبت به سرکه‌ سیب معمولی دارد و محققان می‌گویند که مواد مغذی و آنزیم‌های موجود در آن طی مراحل آماده‌سازی، رقیق نمی‌شوند. اگر به هر علت دوست ندارید از مخلوط سرکه‌ سیب و آب استفاده کنید، می‌توانید آن را در دستورات غذایی مختلف امتحان کنید، به‌عنوان مثال:

از سرکه‌ سیب به‌جای سس در سالادهایتان استفاده کنید. طعم سرکه‌ سیب برخلاف سایر انواع سرکه‌ها به‌خاطر وجود سیب در تهیه‌ی آن کمی به شیرینی می‌زند. همچنین برای استفاده در ساندویچ رپ‌ها (ساندویچی که از نان گرد پیچیده‌شده دور برخی مواد تهیه می‌شود) نیز مناسب است. در مواقعی که می‌خواهید سرکه‌ سیب را جایگزین سس سالاد کنید، می‌توانید آن را با مقدار کمی آب انار، روغن زیتون، سیر خردشده، نمک و فلفل مخلوط کنید.

این نوشته را از دست ندهید  خوراکی‌هایی که برای کاهش وزن باید دور آنها را خط بکشید

اما یکی از روش‌های جالب برای استفاده از سرکه‌ سیب، اضافه کردن آن به سس باربکیوی خانگی است. فقط کافی است ۲ قاشق چای‌خوری سرکه‌ سیب را با یک‌چهارم فنجان سس گوجه‌فرنگی، ۲ قاشق غذاخوری کچاپ، ۲ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای و کمی پودر سیر مخلوط کنید.

منبع
کاویاب
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + دو =

دکمه بازگشت به بالا