عمومی

روش صحیح و مطمئن شستشوی واژن

مثبت زندگی: واژن بخشی حساس از بدن است که برای تمیز و سالم ماندن به انجام مراقبت‌های روزانه نیازمند است . واژن به خودی خود تمیز می ‎شود و نیازی به شستشو دادن آن نیست ؛ با این وجود شستشوی قسمت بیرونی دستگاه تناسلی و ناحیه اطراف مقعد، در جلوگیری از بروز عفونت های مختلف و سوزش از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شستشوی واژن را روزانه با رعایت اصول و نکات بهداشتی انجام دهید می‌توانید از ایجاد بسیاری از بیماری های زنانه جلوگیری کنید.

پیروی از روتین روزانه شستشو

1. انجام فعالیت های روزمره باعث ایجاد تعریق در ناحیه تناسلی شده و محیط مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد خواهد کرد. برای جلوگیری از بروز عفونت های واژینال و یا ایجاد بوی ناخوشایند در آن، روزانه این نواحی را شستشو دهید. اگر پریود هستید، بهتر است بیش از یک بار در طول چرخه قاعدگی نواحی اطراف واژن خود را شستشو دهید.

2. برای شستشوی نواحی اطراف واژن از آب گرم و صابون ساده بدون عطر استفاده کنید چرا که صابون های فانتزی عطر دار باعث تحریک ناحیه واژینال شده و تعادل Ph آن را بر هم می‎ زنند و این امر باعث افزایش احتمال عفونت های واژینال خواهد شد .

البته لازم به ذکر است که استفاده از صابون های معطر در برخی افراد مشکلی ایجاد نخواهد کرد، با این وجود اگر مستعد ابتلا به عفونت و تحریک هستید، سعی کنید از صابون های معمولی بدون عطر استفاده کنید. برای شستشو ناحیه مورد نظر، از دست خود و یا یک وسیله نرم و ملایم استفاده کنید که استفاده از کیسه های سفت و زبر باعث تحریک ناحیه واژینال خواهد شد.

3. در حین شستشو، لبه های بیرونی ناحیه واژن خود را باز کرده و چین های درون آن و نواحی اطراف کولیتوریس را به خوبی شستشو دهید و سعی کنید برای شستشوی این ناحیه از واژن خود ، از صابون استفاده نکنید زیرا این امر ممکن است باعث خشک و تحریک شدن نواحیه داخلی واژنتان شود.

4. پس از اتمام شستشو ناحیه واژینال خود ، به سمت ناحیه پرینه (ناحیه بین واژن و مقعد) حرکت کنید و سپس مقعد و نواحی بین باسن خود را شستشو دهید . همیشه برای شستشو این نواحی، از واژن خود شروع کرده و به سمت ناحیه مقعد بروید تا میکروب ها از ناحیه مقعدتان به نواحی واژینال منتقل نشوند. شستشو بدن از پشت به جلو می ‎تواند خطر ابتلا به عفونت های واژینال و یا عفونت های ادراری را افزایش دهد .

این نوشته را از دست ندهید  عادت تخمه شکستن را ترک کنید

5. بعد از اتمام شستشو ناحیه تناسلی خود ، کل این نواحی را با آب گرم شستشو دهید و اطمینان حاصل کنید که هرگونه صابون و مواد شوینده از این نواحی برطرف شوند، در غیر اینصورت احتمال تحریک پذیری و خشک شدن این نواحی وجود خواهد داشت.

در صورت استفاده از دوش‌های دستی، از اعمال بیش از اندازه آب به داخل واژن خود خودداری کنید زیرا ورود آب بیش از حد به این ناحیه باعث سوزش و بر هم خوردن تعادل pH آن شده و باکتری‌های مضر را به این نواحی وارد خواهد کرد.

6. بعد از اتمام کامل شستشو ناحیه تناسلی ، از یک حوله نرم و تمیز برای خشک کردن آن استفاده کنید و از ایجاد مالش زیاد در این نواحی خودداری کنید زیرا این امر ممکن است باعث تحریک پذیری ناحیه واژینالتان شود . ناحیه کشاله ران و بین باسن خود را نیز با استفاده از حوله نرم به آرامی خشک کنید .

7. از استفاده از دستمال های مرطوب معطر و اسپری های دئودورانت برای خوشبو کردن ناحیه تناسلی خود خودداری کنید . اگرچه این محصولات با ادعای افزایش بهداشت ناحیه واژینال و جلوگیری از ایجاد بوی ناخوشایند در آن در بازار به فروش می ‎رسند اما با این حال استفاده از این محصولات ممکن است باعث سوزش و از بین رفتن باکتری های مفید ناحیه واژینال شده و در نهایت باعث بروز عفونت در آن شوند .

بنابراین در صورت عدم تجویز پزشک به استفاده از این محصولات، از استفاده از آن ها اکیدا خودداری کنید . همچنین لازم به ذکر است که استفاده از روغن های معطر در نواحی واژینال باعث افزایش احتمال تحریک پذیری و عفونت این ناحیه خواهد شد .

این نوشته را از دست ندهید  چشم‌ها از کشنده‌ترین بیماری‌ها خبر می‌دهند

حفظ بهداشت ناحیه واژینال

1. استفاده از لباس های زیر ساخته شده از مواد مصنوعی مانند پلاستیک و پلی استر باعث افزایش رطوبت و گرما در ناحیه کشاله ران و ناحی واژینال شده و محیطی مناسب برای به وجود آمدن باکتری ها و مخمر های مضر در این نواحی خواهند شد .

برای جلوگیری از بروز این وضعیت ، از لباس‌های زیر پنبه ای که قابل نفوذ جریان هوا به درون خود هستند استفاده کنید و سعی کنید هر روز لباس زیر تان را تعویض کنید.

از پوشیدن شلوارهای فاق کوتاه و سفت خودداری کنید زیرا این نوع لباس ها نیز باعث افزایش گرما و رطوبت در ناحیه واژینال شده و سبب تحریک آن خواهند شد و تا جای ممکن شب ها در هنگام خواب، لباس زیر نپوشید و در صورت لزوم از لباس های زیر گشاد استفاده کنید.

2. بعد از اتمام شستشو خود پس از دستشویی کردن ، ناحیه تناسلی خود را از پشت به جلو خشک کنید. این امر باعث جلوگیری از انتقال باکتری ها از ناحیه مقعد به ناحیه واژینالتان خواهد شد و از ابتلا به عفونت های واژینال و مجاری ادراری جلوگیری خواهد کرد .

همچنین از استفاده از دستمال‌های توالت معطر و رنگی خودداری کنید زیرا این گونه مواد بهداشتی باعث تحریک و ایجاد تورم درناحیه واژینال شما خواهد شد و همیشه ساده ترین نوع دستمال توالت را برای خشک کردن ناحیه تناسلی خود انتخاب کنید .

3. قبل از استفاده از لباس های زیر تازه خریداری شده خود حتما آن ها را شستشو دهید زیرا ممکن است باکتری ها و مواد شیمیایی به کار رفته در تولید آن ها، درون این لباس ها وجود داشته باشند . برای شستشو لباس های زیر خود از مواد شوینده طبیعی و ملایم استفاده کنید و در صورت لزوم بیش از 1 بار آن ها را شستشو دهید .

این نوشته را از دست ندهید  در روزهای آلوده، بدن را با ۷ گزینه سالم سم زدایی کنید

4. بعد از اتمام شنا و یا فعالیت‌های ورزشی، سریعا لباس زیر مرطوب خود را از تن دراورده و لباس تمیز دیگری به تن کنید زیرا لباس خیس و عرق کرده باعث رشد باکتری ها و مخمر های مضر در ناحیه واژینال خواهند شد و همچنین بهتر است که بعد از اتمام تمرینات ورزشی خود ، استحمام کنید تا عرق ، آهک و کلر را از تن تان به در کنید .

5. در دوره قاعدگی خود مرتبا نوار بهداشتی تان را تعویض کنید زیرا استفاده بیش از 8 ساعت از یک نوار بهداشتی ، احتمال بروز عفونت های کشنده واژینال را افزایش می ‎دهد .

بهترین زمان برای استفاده از یک نوار بهداشتی 3 تا 4 ساعت است ، حتی در صورتی که خونریزی زیادی در طول دوره قاعدگی خود تجربه نکنید . از نوارهای بهداشتی مشبک شده با لایه های پلاستیکی و معطر خودداری کنید و در صورت امکان از محصولات پنبه ای 100% بهداشتی استفاده کنید .

6. استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی می ‎تواند خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی و باکتریایی و ادراری را کاهش دهد . کاندوم های متنوعی برای آلت تناسلی مردانه و زنانه در بازار عرضه می ‎شود که می ‎توانید از آن ها برای حفظ سلامت ناحیه تناسلی خود استفاده کنید .

همچنین در بخش سلامت نمناک لازم به ذکر است که حتما بعد از اتمام رابطه جنسی خود ادرار کرده و استحمام کنید که این امر به از بین رفتن باکتری ها و مخمر های مضر که باعث بروز عفونت می ‎شوند و جلوگیری از بارداری در صورت استفاده از روش های دیگر جلوگیری از بارداری کمک خواهد کرد .

این نوشته را از دست ندهید  روش‌هایی برای بند آوردن خونریزی بینی

7. ترشحات واژینال تا حد زیادی طبیعی هستند ، با این وجود در صورت تمایل به کاهش این ترشحات، وان حمام خود را از آب پر کرده و 4-5 قاشق جوش شیرین چیزی حدود 58 تا 72 گرم را درون آب وان حل کنید . 1 الی 3 بار در روز درون این ترکیب بنشینید که این امر همچنین به کاهش سوزش ، خارش و عفونت های واژینال نیز کمک خواهد کرد .

8. در صورت بروز هر یک از علائم زیر برای انجام معاینات لازم به پزشک مراجعه کنید :

  • درد ناحیه تناسلی در هنگام ادرار یا در حین رابطه جنسی
  • وجود تاول ، زخم یا زگیل در دستگاه تناسلی
  • ترشحات زرد ، خاکستری سبز و یا سفید و غلیظ
  • خارش مداوم واژن
  • خون ریزی غیر معمولی و بی دلیل در ناحیه واژینال
توجه : این مطلب تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا