عمومی

روش ساخت محلول ضدعفونی کننده دست در خانه

مثبت زندگی: برخی از محصولات ضدعفونی کننده دست حاوی انواعی از مواد شیمیایی هستند که ممکن است خطرناک‌تر از باکتری و ویروس‌هایی باشند که شما را در مقابل آن‌ها محافظت می‌کنند. با این وجود آیا فکر نمی‌کنید که بهتر است ضدعفونی کننده‌ها را در خانه و با استفاده از مواد سالم‌تری تهیه کنید؟ در این صورت محلول ضدعفونی کننده برای استفاده کودکان نیز امن‌تر است و می‌توانید بهداشت و فرآیند ضدعفونی کردن را بدون نگرانی به آن‌ها بیاموزید.

ضدعفونی کننده دست چگونه عمل می‌کند؟

ترکیب فعال در این محلول، الکل است و باید دارای حداقل غلظت ۶۰% باشد تا در مقابل ویروس و باکتری، ضدعفونی کننده موثری به شمار رود. دستورالعمل پیش رو به الکل ایزوپروپیل ۹۹% یا اتانول ۹۰-۹۵% نیاز دارد، پس لطفا از انواع دیگر الکل مانند متانول یا بوتانول استفاده نکنید، زیرا سمی هستند.

چنانچه از محصولی استفاده کردید که میزان غلظت الکل آن پایین‌تر از مقدار گفته شده بود (مانند الکل ۷۰%)، باید حجم مصرفی الکل را در دستوری که آموزش داده می‌شود، افزایش دهید. در غیر این صورت تاثیری برای ضدعفونی نخواهد داشت.

اسانس روغنی مورد استفاده در محلول ضدعفونی کننده

زمانی که از اسانس روغنی برای تهیه ضدعفونی کننده دست استفاده می‌کنید، علاوه بر اضافه کردن رایحه خوش، از دست‌ها نیز در مقابل میکروب محافظت می‌شود. به عنوان مثال روغن آویشن و میخک دارای خواص ضدمیکروبی هستند. اگر از روغن ضدمیکروبی استفاده می‌کنید، یک یا دو قطره از آن کافی خواهد بود، زیرا این روغن‌ها بسیار قوی هستند و ممکن است موجب آسیب پوست شوند.

این نوشته را از دست ندهید  نشانه‌هایی که می‌گویند شخصیت آزاردهنده‌ای برای دیگران دارید

روغن‌های دیگری مانند روغن اسطوخودوس یا بابونه به تسکین پوست کمک می‌کنند و روغن درخت چای هم ضد میکروبی است. یا وجود آنکه فقط چند قطره از این روغن‌ها به دستورالعمل مورد نظر افزوده می‌شوند، ولی باید در نظر داشت که بسیاری از افراد نسبت به این روغن‌ها حتی در زمانی که رقیق شده باشند هم حساس هستند.

مواد و وسایل مورد نیاز
  • ضد عفونی کننده خانگی
  • کاسه و قاشق
  • قیف
  • بطری دارای در اسپری یا پمپی
  • دو سوم پیمانه الکل ۹۹ درصد ایزوپروپیل یا اتانول
  • یک سوم پیمانه ژل آلوئه‌ورا
  • ۸ تا ۱۰ قطره اسانس روغنی (اختیاری)

مراحل آماده کردن ضدعفونی کننده دست

روش ساخت این محلول بسیار ساده است و فقط کافی است بعد از آنکه مواد را به مقدار ذکر شده تهیه کردید، آن‌ها را درون کاسه بریزید و با کمک قاشق هم بزنید و با هم ترکیب کنید. سپس با استفاده از قیف، ضدعفونی کننده دست خانگی خود را به درون بطری مورد نظر منتقل کنید و در آن را به خوبی ببندید. این بطری اسپری یا پمپی به راحتی قابل استفاده خواهد بود.

مواد قابل جایگزین در محلول خانگی

ماده اصلی ضدعفونی کننده دست الکل است، ولی می‌توان جایگزین دیگری برای ژل آلوئه‌ورا پیدا کرد. هدف استفاده از ژل آلوئه‌ورا، مراقبت از دست در برابر اثرات خشکی الکل است. در واقع این ماده یک هومکتانت محسوب می‌شود، یعنی به حفظ رطوبت کمک می‌کند. هومکتانت‌های دیگری که می‌توانید به جای ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید، عبارت‌اند از گلیسیرین یا لوسیون دست. ولی همچنان به یاد داشته باشید که در محلول نهایی ضدعفونی کننده باید غلظت الکل را حداقل به میزان ۶۰% نگه دارید. اگر نتوانستید الکل تهیه کنید، بهترین گزینه شستن دست با آب و صابون است.

این نوشته را از دست ندهید  ترفند شستن کفش کتانی سفید به تمیزی روز اول

روش استفاده از الکل ۷۰%

الکل ایزوپروپیل و اتانولی که از داروخانه یا مغازه‌ها تهیه می‌شوند، معمولا دارای غلظت ۹۰-۹۹% هستند، ولی الکل ۷۰% هم یافت می‌شود. شما می‌توانید دست‌های خود را با الکل ۷۰% هم ضدعفونی کنید، ولی در این صورت باید ترکیبات کمتری را برای رقیق شدن و تهیه محلول ضدعفونی کننده به آن اضافه کنید. برای این منظور چند قطره اسانس روغنی یا روغن جوجوبا عطر و بافت محلول را تقویت می‌کند. ترکیب کردن الکل ۷۰% با مواد دیگر، محلول را رقیق می‌کند و آن را به راحتی به غلظت کمتر از ۶۰% می‌رساند.

از دست‌های خود مراقبت کنید

الکل پوست دست را خشک می‌کند و چربی محافظت کننده آن را از بین می‌برد. پس فراموش نکنید بعد از آنکه دست خود را ضدعفونی کردید یا آن را شستید، از لوسیون و کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا پوستتان دچار خشکی نشود. روی سطح پوست آسیب دیده، خراش‌های کوچکی به وجود می‌آیند که ممکن است باکتری و ویروس را به دام بیندازد و از بین بردن یا پاک شدنشان را دشوارتر کند. اگر پوست حساسی دارید، سعی کنید غلظت الکل را در محلول ضدعفونی کننده دست بین ۶۰-۷۰% نگه دارید، زیرا غلظت بیشتر آن باعث آسیب دیدن پوستتان می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا