خانه‌داری

روش‌های نگه‌داری و از بین بردن بوی نای آجیل

مثبت زندگی: یکی از معضلات دنیای امروز روش نگهداری صحیح موادغذایی و خوراکی‌هاست. همیشه خواستار این هستیم زمانیکه مقدار زیادی آجیل تهیه می‌کنیم، چه برای مهمانی و یا مصارف شخصی خود، بتوانیم مدت زیادی آنها را سالم نگه داریم. پس در این مقاله به موضوع راهکارهای جلوگیری از کرم زدن آجیل و روش‌های نگه‌داری و از بین بردن بوی نای آن می‌پردازیم.

آجیل یکی از متنوع‌ترین و خوشمزه‌ترین تنقلات است چراکه هر یک از مغزهایش برایمان تداعی کننده یک حال خوب و یا یک حس متفاوت است و همانطور هم میل کردن آن به دلیل طعم‌های مختلف، ما را شیفه و مجذوب خود می‌کند.

افراد کمی در دنیا وجود دارند که آجیل را در برنامه غذایی‌شان قرار ندهند چراکه هم به طعم و مزه فوق العاده آن اطمینان دارند و هم از فواید زیادی که دارد با خبر هستند، به همین خاطر آجیل را در میان وعده‌ها و حتی برخی از غذاها قرار می‌دهند.

آجیل‌ها به دلیل ماندگاری بالایی که دارند، می‌توانند مدت زمان زیادی سالم و تازه باقی بمانند اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که مغزها با یکدیگر متفاوت هستند. ممکن است آجیل در شرایط مناسبی نگهداری نشود و یا کهنه خریداری شده باشد، به همین دلیل امکان دارد بوی نا و بدی بگیرد.

اگر روش مناسبی را برای نگهداری از آجیل‌ها ندانیم قطعا باید منتظر بوی نامطبوع و حضور موجودات ریز در درون آن باشیم.

نحوه نگهداری

بهترین و مناسب‌ترین روش برای نگهداری از آجیل و اطمینان از سالم ماندن آن، قراردادن در یخچال است که باعث جلوگیری از کهنگی و آسیب دیدگی آن می‌شود. در زمان گرفتن بوی نامطبوع و بد باز هم می‌توانید آنها را در یخچال قراردهید، ممکن است با این روش بتوانید بوی بد آجیل مونده را از بین ببرید.

این نوشته را از دست ندهید  بوی بد یخچال چگونه برطرف می‌شود؟

راه‌های از بین بردن رطوبت

یکی از راه‌های دیگری که می‌توانید برای از بین بردن بوی بد آجیل انجام دهید، این است که مغزها را کمی تفت یا بو دهید. برای انجام این کار می‌توانید مغز هارا درون ماهیتابه قرارداده و زمان کوتاهی هم بزنید تا خوب تفت داده شوند و یا اینکه برای آسودگی از فر استفاده کنید و پس از تنظیم کردن دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت، آجیل‌ها را در آن قرار دهید و ده دقیقه زمان برای بو داده شدن آنها بدهید. پس از ده دقیقه آجیل‌ها را کنار گذاشته و اجازه دهید تا خنک شوند، به این صورت است که می‌توانید بوی نامطلوب آن را از بین ببرید.

از دلایل اصلی که باید آجیل را در فضاهای خشک نگهداری کرد به این خاطر است که وقتی آجیل در معرض رطوبت هوا قرار می‌گیرد، باعث رطوبت گرفتن و بوی نامطبوع می‌شود. در کنار گرفتن بوی بد و یا کهنه بودن، مصرف آن نیز باعث مشکلات و دردهایی در ناحیه معده، سیستم گوارشی، آسم و دیگر بیماری‌ها می‌شود.

بی مصرف شدن آجیل‌ها

کپک زدن

زمانیکه آجیل در معرض رطوبت هوا قرارگرفته باشد در مدت زمان کوتاهی شروع به کپک زدن و دیده شدن موجودات ریز درون خود می‌کند که همین موضوع باعث به وجود آمدن بوی نامطبوعی می‌شود. به همین دلیل است که باید آجیل، خشکبار و میوه‌های خشک را از فروشگاه‌هایی تهیه کنید که فروش زیادی داشته و این مواد مدت زیادی درون فروشگاه باقی نمی‌ماند.

حشرات و موجودات ریز

علاوه بر رطوبت یکی دیگر از دلایلی که حشرات و موجودات ریز به آجیل‌ها حمله ور می‌شوند، ترکیبات مغذی موجود در آجیل‌هاست که بهتر است برای جلوگیری از این موارد آنها را درون یخچال قرار دهیم.

این نوشته را از دست ندهید  روش‌های تازه ماندن کاهو
نور و اکسیژن

آجیل به دلیل چربی که درون خود دارد باعث شده نسبت به نور و اکسیژن هوا حساس شود که این موضوع نیز باعث خراب شدن آنها و گرفتن بوی بد می‌شود، به همین دلیل باید از قرار دادن آجیل در معرض نور خورشید، به خصوص پشت پنجره‌ها خودداری کرد تا عطر و طعم آنها تغییری پیدا نکند.

مرغوب بودن

همه به این معتقد هستیم که هرچقدر پول بیشتری پرداخت کنیم به همان نسبت هم کیفیت بهتری خریداری خواهیم کرد! این در مورد آجیل نیز صدق می‌کند. هرچقدر آجیل مورد نظر ما کیفیت بهتری داشته باشد، مدت زمان بیشتری سالم می‌ماند. کلمه مرغوب به معنی مغزهای درشت و قیمت‌های نجومی نیست، بیشتر منظور از مرغوب بودن کیفیت عالی و واقعی آجیل است که مصرف آن موجب سلامتی و لذت طعمی فوق العاده است.

راه‌های جلوگیری از خراب شدن آجیل

  • سعی کنید از مکان های معتبر آجیل خریداری کنید تا از بسته بندی‌های مناسب آنها، خیالی آسوده داشته و اطمینان کافی از کیفیت را دارا باشد.
  • مناسب ترین مکان برای نگهداری آجیل خوشمزه بخچال است، بهتر است آنها را در ظرفی در دار و یا پلاستیک‌های زیپ دار قرار داده و بعد درون یخچال قرار دهید تا بهترین روش را برای نگهداری انجام داده باشید.

نکته:

  • آجیل‌ها را می‌توانید با پوست و مغز شده نگهداری کنید اما توجه داشته باشید اگر می‌خواهید مدت زمان طولانی‌تری آنها را حفاظت کنید، بهتر است آجیل با پوست خریداری کرده تا پس از مدتی نیز سالم باقی بمانند.
  • برای اینکه کیفیت آجیل‌ها حفظ شود حواسمان به این نکته باشد که آنها را دور از پیاز و سیر و دیگر خوراکی‌های بودار نگهداری کنیم چراکه آجیل‌ها به راحتی بوی فضای اطراف را به خود می‌گیرند.
  • آجیل بدون پوست و یا مغز شده را می‌توان در یخچال به مدت شش ماه بدون نگرانی از خراب شدن نگهداری کرد و در فریزر هم می‌توان به مدت یک سال و یا حتی بیشتر از آن محافظت کرد.
این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «دل» قسمت ۳۰

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا