آخرین نوشته هاتخصصی

رفع سیاهی زیر بغل، با چند پیشنهاد ساده

مثبت زندگی: تیرگی زیر بغل، مشکلی است که هم برای مردان و هم زنان پیش می‌آید و باعث ناراحتی افراد می‌شود. این مشکل می‌تواند بر اثر تعریق زیاد، استفاده از دئودرانت (ضدبو و ضدعرق)، عدم مراقبت مناسب از پوست و سایر علل مشابه، به وجود بیاید. شما می‌توانید با انجام برخی از درمان‌های ساده‌ی خانگی از دست مشکل تیرگی زیر بغل خود خلاص شوید. در ادامه با علل تیرگی زیر بغل و روش‌های درمان و پیشگیری از بروز آن، آشنا می‌شوید.

دلیل تیرگی زیر بغل چیست؟

تیرگی پوست زیر بغل می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • تعریق بیش از حد
  • تیغ زدن مکرر ناحیه زیر بغل
  • استفاده مداوم از دئودرانت‌ها (اسپری یا استیک ضدبو)
  • اصطکاک زیاد ناحیه زیر بغل با لباس به خاطر پوشیدن تاپ یا لباس‌های تنگ
  • عفونت
  • عدم تمیزی مناسب ناحیه زیر بغل
  • تجمع سلول‌های مرده در زیر بغل
  • استفاده از مواد شیمیایی یا الکل
  • چاقی: تحمل وزن اضافی باعث می‌شود بدن شما در مقابل اثرات انسولین مقاوم‌تر باشد. این هورمون به تنظیم قند خون کمک می‌کند. مقادیر بالای انسولین در خون می‌تواند منجر به افزایش تولید سلول‌های رنگدانه پوست شود.
  • دیابت تیپ ۲: یکی از عوارض ظاهری بیماری پر دردسر دیابت، ایجاد تیرگی در نواحی خاصی از پوست است.
  • اختلالات هورمونی: برخی دیگر از شرایط که می‌تواند میزان انسولین خون را دچار تغییر کند، اختلالات هورمونی ایجاد شده در بیماری‌های مختلف از جمله، تخمدان پلی کیستیک، آکرومگالی، سندروم کوشینگ و همینطور کم کاری تیروئید است.

مهم ترین دلیلی که باعث ایجاد این حالت می شود، اصلاح مکرر این ناحیه با تیغ است. باقی ماندن ریشه ی مو‌های اصلاح شده در پوست به مرور رنگ پوست را به تیرگی می کشاند. علاوه بر این اصلاح با تیغ، میزان تکثیر سلول های ملانوسیت را افزایش می دهد. پیشنهاد می شود که قبل از اصلاح، پوست خود را بوسیله صابون یا خمیر اصلاح مرطوب کنید و همینطور پس از اصلاح نیز از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

پیشگیری

در ادامه با چند نکته‌ی ساده و عملی برای پیشگیری از تیرگی و سیاه شدن پوست زیر بغل آشنا می‌شوید:

  • به صورت منظم حمام کنید یا دوش بگیرید.
  • برای از بین بردن مو‌های زیر بغل، به جای تیغ زدن، از وکس استفاده کنید.
  • پوست زیر بغل خود را لایه‌برداری کنید.
  • سعی کنید پوست زیر بغل خود را خشک نگه دارید، خصوصا در ماه‌های گرم سال.
  • از قرارگیری در شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا مرطوب خودداری کنید.
  • سعی کنید وزن بدنتان در محدوده‌ی سالم نگه دارید.
  • به جای دئودرانت از پودر تالک استفاده کنید.
  • از پوشیدن لباس‌هایی که از جنس الیاف مصنوعی هستند خودداری کنید و به جای آن لباس‌هایی از جنس کتان یا الیاف دیگری بپوشید که با پوست سازگاری دارند.
این نوشته را از دست ندهید  تاثیر سن پدر بر جنین

راهکار طبیعی برای رفع تیرگی زیر بغل

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله وجود دارد. در ادامه چند راهکار طبیعی برای رفع تیرگی زیر بغل به شما معرفی می‌کنیم.

روغن برگ چای

از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است که روغن برگ چای نه تنها به روشن شدن زیر بغل کمک شایانی می‌کند، در جلوگیری از انتشار بوی نامناسب نیز، اثرگذار است. این روغن به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی که دارد، باعث نابودی باکتری‌ها از آن ناحیه می‌شود.

برای استفاده از این روش، می‌توانید مقداری آب را با روغن چای ترکیب کرده تا رقیق‌تر شود و سپس روزانه به ناحیه موردنظر اسپری کنید.

گلاب و جوش شیرین

برای استفاده از این ترفند، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به مقداری گلاب اضافه کرده و محلول را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید.

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی مقادیری اسید است که می‌تواند نقش مهمی در پاکسازی پوست از سلول‌های مرده ایفا کند. دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با دو قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کنید و سپس این ترکیب را روی تیرگی زیر بغل بمالید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا ماده خشک شود. سپس آن را با آب سرد بشویید.

ژل آلوئه ورا

این ژل حاوی خواص ضد باکتریایی می‌باشد که به تسکین، لایه برداری و روشن شدن پوست کمک می‌کند.

جهت استفاده از این روش، باید ژل را از آلوئه ورا استخراج کرد و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست زیر بغل بماند تا خشک گردد، سپس با آب ولرم شسته شود.

این نوشته را از دست ندهید  نحوه ابراز علاقه به کسانی که دوستشان دارید

آب لیمو

لیمو به دلیل داشتن غلظت بالای اسیدسیتریک، یک سفید کننده طبیعی به شمار می‌آید. آب لیمو کمک می‌کند تا سلول‌های مرده‌ی پوست از بین بروند و پوست روشن‌تر از قبل گردد.

آب لیمو باید به مدت ۵-۱۰ دقیقه بر روی پوست قرار بگیرد و سپس با آب سرد شسته شود. انجام این کار به مدت ۱۰ روز بخصوص قبل از حمام کردن تاثیر بسزایی در رفع تیرگی پوست خواهد داشت.

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی دارای یک خاصیت اسیدی است که می‌توان از آن برای لایه‌برداری کردن طبیعی پوست استفاده کرد. یک سیب زمینی را ورقه‌ورقه کنید و سپس آن‌ها را به پوست زیر بغل خود بمالید و بگذارید کمی بماند، سپس آن را شستشو دهید و در صورت نیاز این کار را مجددا تکرار کنید.

خیار

خیار نیز مانند سیب‌زمینی دارای موادی است که موجب لایه‌برداری طبیعی پوست می‌شوند. یک برش از خیار را به پوست زیر بغل خود بمالید و بگذارید یک ساعت بماند و سپس آن را بشویید.

روش‌های دیگر درمان تیرگی زیربغل

استفاده از کرم‌های موضعی

کرم رتین-آ: این دارو که به صورت کرم است، نوعی رتینوئید موضعی است (که از مشتقات ویتامین A است) که موجب لایه‌برداری پوست می‌شود و روند تولید کلاژن در پوست را سرعت می‌بخشد و علاوه بر رفع سیاهی و لکه‌های تیره در زیر بغل، موجب از بین رفتن ضایعات پوستی نیز می‌شود.

پیلینگ شیمیایی

در این روش یک ماده‌ی شیمیایی بر روی پوست مالیده می‌شود. این ماده موجب کنار رفتن خارجی‌ترین لایه‌ی پوست که حاوی سلول‌های مرده و رنگدانه‌های اضافی است، می‌شود. بعد از پیلینگ شیمیایی پوست شما سلول‌های جدیدی تولید می‌کند و کلاژن بیشتری با الگوی منظم‌تر، در پوست تولید می‌شود و بنابراین پوست شما روشن و شفاف می‌شود. شدت لایه‌برداری پوست در این روش به نوع ماده شیمیایی مورد استفاده، غلظت آن و مدت زمان ماندن آن روی پوست، بستگی دارد.

این نوشته را از دست ندهید  ماست بخورید تا لاغر شوید

درم‌ابریژن

این روش درمانی در بهبود رنگ پوست بسیار موثر است. در این روش از یک برس سیمی مخصوص استفاده می‌شود که به کمک آن لایه‌ی خارجی پوست برداشته می‌شود. انجام این کار موجب جهش ناگهانی در تسریع فرآیند‌های درمانی در پوست و جایگزینی سلول‌های سالم به جای سلول‌هایی می‌شود که توسط لایه‌برداری کنار رفته‌اند. میزان تولید کلاژن در پوست نیز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه پوست بسیار با ثبات‌تر و جمع‌تر می‌شود (افتادگی پوست بر طرف می‌شود). البته این روش درمانی کاملا تهاجمی است و برخی عوارض جانبی به دنبال دارد و همچنین دارای دوره ریکاوری طولانی است.

لیزردرمانی

لیزر، به غیر از بین بردن مو‌های زائد، مزیت دیگری نیز دارد که ممکن است شما به آن توجه نکرده باشید و آن مزیت این است که این روش باعث سفید شدن پوست زیر بغل نیز می‌شود؛ بنابراین با انجام لیزردرمانی می‌توانید مطمئن باشید که پوست زیر بغل شما از پوست سایر نواحی بدنتان تیره‌تر نخواهد بود و می‌توانید همچنان با خیال راحت لباس‌هایی بپوشید که با آن‌ها زیر بغل شما نمایان است.

بوتاکس

هر چند تزریق بوتاکس بیشتر به عنوان یک عمل زیبایی شناخته می‌شود، اما کاربرد‌های درمانی نیز دارد. تزریق بوتولونیوم‌توکسین در زیر بغل معمولا برای مبارزه با تعریق بیش از حد انجام می‌شود. بوتاکس مانند یک مسدودکننده عمل می‌کند و مانع از آزادسازی استیل کولین (ماده‌ی شیمیایی که عصب‌ها برای فعال‌سازی غدد تعریق استفاده می‌کنند) می‌شود. بلافاصله بعد از جلسه‌ی درمانی، تعریق در زیر بغل کاهش می‌یابد و حتی ممکن است کاملا قطع شود. نتایج تزریق بوتاکس در زیر بغل بین ۴ تا ۶ ماه ماندگاری دارند.

این نوشته را از دست ندهید  ۵ فایده بی‌نظیر موز

اگر شماهم در این زمینه اطلاعات و یا تجربه‌ای دارید با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا