بدانیم

راهنمای خرید کولر گازی

مثبت زندگی: با گرم‌تر شدن هوا همه ما به دنبال راه‌های مختلفی هستیم تا بتوانیم محیط خانه و کار خودمان را خنک‌تر کنیم و از گرمای طاقت‌فرسای تابستان رها شویم. در این میان انواع و اقسام وسایل سرمایشی از یک پنکه ساده گرفته تا کولر‌های آبی و گازی گزینه‌هایی هستند که پیش روی افراد قرار می‌گیرند و هر کدام به فراخور شرایط موجود انتخاب می‌شوند.

در نتیجه هر کسی با توجه به شرایط منزل و یا محل کار خود، شرایط آب‌و‌هوایی محل زندگی و همین‌طور بودجه‌ای که برای خرید وسایل سرمایشی مشخص کرده دست به خرید مدل‌های مختلف این وسایل می‌زند. طبیعی است که انتخاب و خرید هر کدام از این وسایل سرمایشی نیازمند اطلاعاتی است که با کمک آن‌ها بتوان محصول مناسب و هوشمندانه‌ای را خریداری کرد. در این مطلب تصمیم داریم به موضوع خرید کولر گازی بپردازیم و شما را با نکات خرید این محصول آشنا کنیم.

انواع کولر گازی

برای آنکه بتوانید کولر گازی مناسبی را برای خود انتخاب کنید باید بدانید که این وسیله سرمایشی اصولاً به چند دسته تقسیم می‌شود. به طور کلی کولر‌های گازی موجود در بازار در چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند، کولر اسپلیت، کولر پنجره‌ای، کولر ایستاده و کولر گازی پرتابل. در ادامه هر کدام از این انواع کولر گازی را بررسی خواهیم کرد.

کولر اسپلیت

این نوع از کولر گازی قسمت نسبتاً زیادی دارد و در ازای آن برق کمتری را نیز مصرف خواهد کرد. کولر‌های گازی اسپلیت دارای دو تکه داخلی و خارجی هستند که به هر کدام از آن‌ها یک یونیت گفته می‌شود. این یونیت‌ها توسط لوله‌هایی مسی انتقال حرارت به هم متصل هستند.

این نوشته را از دست ندهید  روش دوخت ماسک پارچه‌ای در خانه

یکی از مهم‌ترین نکات مربوط به کولر اسپلیت فاصله بین پنل و موتور دستگاه است. به طور کلی گفته می‌شود که چیزی حدود ۵ تا ۱۰ متر فاصله باید بین این دو اجزای کولر گازی اسپلیت قرار بگیرد، بنابراین اگر چنین امکانی را در منزل خود ندارید می‌توانید از داشتن کولر گازی اسپلیت صرف نظر کنید. نکته دیگری که در رابطه با این نوع از کولر گازی می‌توان ذکر کرد نحوه نصب آن است.

به لحاظ طراحی نسبتاً پیچیده این دستگاه توصیه ما این است که برای نصب کولر اسپلیت به سراغ متخصص این کار بروید و خودتان دست‌به‌کار نشوید.

کولر گازی پنجره‌ای

این نوع از کولر گازی‌ها نیازی به یک برق‌کشی جداگانه ندارند و می‌توان آن را تنها با کمک اتصالات کابل برق با یک پریز هم به کار انداخت. نکته‌ای که در رابطه با کولر گازی پنجره‌ای وجود دارد این است که بدنه این نوع از کولر‌ها باید به خوبی در درون پنجره جای بگیرد و بعد هم با سرعت بالایی شروع به کار کند.

کولر گازی پنجره‌ای قیمت نسبتاً پایینی داشته و با این حال از درصد خنک‌کنندگی بسیار زیادی نیز برخوردار است. در نهایت نیز باید اشاره کنیم که این نوع از کولر‌های گازی وزن و همین‌طور سروصدای بسیار زیادی دارند.

کولر گازی ایستاده

این نوع از کولر‌های گازی معمولاً در مصارف صنعتی و خانگی خاص دیده می‌شوند. باید بگوییم که کولر گازی ایستاده مناسب افرادی است که امکان نصب کولر گازی ثابت را ندارند، به همین دلیل نیز معمولاً این نوع از کولر‌ها یکی از گزینه‌های انتخابی افرادی است که در خانه‌های استیجاری ساکن هستند.

کولر گازی پرتابل

این نوع از کولر‌های گازی نیز به لحاظ قابلیت جابه‌جایی راحت می‌توانند برای خانه‌های اجاره‌ای و یا دفاتر اداری مورداستفاده قرار بگیرند.

این نوشته را از دست ندهید  وقتی سیکس‌پک، رویای جوانان ایرانی می‌شود

نکات خرید کولر گازی

آشنایی با نکات خرید کولر گازی موجب می‌شود که شما بتوانید به محصول مناسب و ایده‌آلی دست یابید. یکی از معیار‌هایی که باید در زمان خرید کولر گازی باید در نظر داشته باشید متراژ فضا موردنظر شماست. طبیعی است که کولر گازی شما باید با ابعاد و متراژ فضای خانه یا محیط کارتان تناسب داشته باشد تا دمای ایده‌آلی را برای شما ایجاد کند.

به طور کلی می‌توان گفت که کولر‌های گازی که در بازار موجود هستند قدرت خنک‌کنندگی یا همان BTU متفاوتی دارند که معمولاً در حدود ۵۰۰ تا بالاتر از ۲۰۰۰۰ اندازه‌گیری می‌شود. این قدرت با توجه به فضا در نظر گرفته شده و انتخاب می‌گردد. برای مثال برای خانه‌ای با متراژ حدود ۱۸۰ مترمربع بهتر است که به دنبال کولر گازی با درصد خنک‌کنندگی ۱۴۰۰۰ باشید.

با این حال باید بگوییم که میزان رفت‌وآمد موجود در فضا نیز می‌تواند در انتخاب نوع کولر گازی مؤثر باشد. طبیعی است که هر چه رفت‌وآمد در فضا بیشتر باد باید به دنبال کولر گازی با ظرفیت بالاتر باشید. علاوه بر این یکی دیگر از عوامل مؤثر در ظرفیت کولر گازی ارتفاع سقف است. به طور کلی ارتفاع سقف خانه‌ها چیزی بین ۲/۷ تا ۳ متر است. اگر ارتفاع سقف خانه شما از این میزان بیشتر باید به دنبال کولر گازی‌هایی با ظرفیت بالا باشید.

مصرف انرژی

مصرف انرژی کولر گازی نیز موضوع دیگری است که باید در زمان خرید این محصول در نظر داشته باشید. مصرف انرژی در انواع کولر گازی با هم متفاوت است. برای مثال در رابطه با کولر گازی اسپلیت می‌توان گفت که این نوع از کولر‌های گازی نسبت به میزان مصرف خود به دو دسته کم‌مصرف (اینورتر) و پرمصرف (غیر اینورتر) تقسیم می‌شوند و طبیعی است که مدل‌های کم‌مصرف به میزان قابل قبولی می‌توانند در هزینه‌های پرداختی قبض صرفه‌جویی کنند.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «دل» قسمت ۸

مسئله مهم دیگری که باید در زمان خرید کولر گازی‌تان در نظر بگیرید کنترل رطوبت موجود در فضاست. به طور کلی اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که رطوبت هوای زیادی وجود دارد و بیشتر روز‌های سال نیز بارانی است می‌توانید از کولر گازی‌هایی استفاده کنید که در کاهش رطوبت محیط تأثیرگذار هستند.

از دیگر مواردی که باید در خرید کولر گازی خود مدنظر قرار دهید کمپرسور این دستگاه است. کمپرسور قطعه‌ای از کولر گازی است که با فشردن گاز باعث افزایش فشار گاز در کولر می‌شود. کمپرسور انواع متفاوتی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به کمپرسور پیستونی، روتاری و اسکرول و… اشاره کرد. کمپرسور اسکرول به عنوان بهترین کمپرسور برای کولر‌های گازی شناخته می‌شود، چراکه عملکرد بهتری دارد می‌تواند در کیفیت کولر گازی شما تأثیرگذار باشد.

در بسیاری از مدل‌های کولر گازی که امروزه در بازار موجود هستند قابلیت گرمایش نیز دیده می‌شود. به همین دلیل هم با خرید کولر گازی‌هایی که هر دو قابلیت سرمایش و گرمایش را دارند می‌توانید در مصرف انرژی و همین‌طور هزینه‌ها به مراتب صرفه‌جویی کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 9 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا