آخرین نوشته هااجتماعی

با فرهنگ برخورد با رازهای خانوادگی آشنا شوید

شاید بار بعضی از رازهای خانوادگی بر روی دوش شما نیز سنگینی می‌کند. آیا در چنین شرایطی برملا ساختن رازهای خانوادگی برای تخلیه شدن بهترین راهکار است؟ انواع رازهای خانوادگی و نحوه‌ی برخورد سالم با آن‌ها چیست؟ چرا بعضی مواقع رازهای خانوادگی را افشا می‌کنیم؟

3 نوع از رازهای خانوادگی

وقتی اسرار وارد خانواده می شوند، می توانند این ارتباط را تقویت یا تضعیف کنند. رازهای خوش خیم خانواده که می تواند صمیمیت را افزایش دهد شامل مواردی مانند به اشتراک گذاشتن زبان “مخفی” از سوی والدین خود توسط کودکان یا اشتراک گذاری جوک ها و سنت های اعضای خانواده است.

اسرار موذیانه‌تر، مانند سابقه زندان، سوء استفاده جنسی در خانواده، یا روابط خارج از ازدواج، می‌توانند ساختار خانواده را به هم بزنند و ریشه در شرم از قوانین شکسته و موضوعات تابو دارند. این اسرار اغلب برای جلوگیری از خجالت، محافظت از خانواده در برابر قضاوت و اجتناب از مجازات نگهداری می شوند. این اسرار اغلب منجر به مسائل مربوط به اعتماد داخلی، افزایش اضطراب و شرم می شود.

بیایید به سه نوع اسرار خانواده نگاه کنیم: رازهای فردی، رازهای درونی خانواده، و اسرار مشترک خانوادگی، و نحوه تأثیر آنها بر خانواده ها.

اسرار فردی

راز فردی رازی است که توسط یک نفر از بقیه اعضای خانواده نگهداری می شود و شامل مواردی مانند پنهان کردن یک رابطه عاشقانه توسط یک نوجوان، روابط خارج از ازدواج همسر، و حداکثر کردن کارت اعتباری توسط یکی از اعضای خانواده است. توجه داشته باشید که به طور کلی، اسرار فردی بیشتر بر روی یکی از اعضای خانواده متمرکز است که نقض قانون را پنهان می کند. افراد این تخلفات را پنهان می کنند تا از عواقب آن جلوگیری کنند و احتمالاً دیگران را از درد راز و واقعیت نقض محافظت کنند.

رازهای فردی می تواند منجر به اضطراب شدید در خانواده شود. دارنده راز ممکن است از کشف شدن مضطرب باشد و بقیه اعضای خانواده ممکن است احساس کنند که چیزی ناخوشایند است، بدون اینکه بتواند مشخص کند که این احساس از کجا می آید. نگه داشتن راز در مورد یک موضوع ممکن است مانع از آسیب پذیری عاطفی دارنده راز در سایر جنبه های زندگی خانوادگی شود، زیرا می ترسد مراقب خود نباشد. آنها ممکن است در ترس از کشف شدن زندگی کنند.

این نوشته را از دست ندهید  سرطان زبان را با این ۳ نشانه تشخیص دهید

اسرار داخلی خانواده

اسرار درونی خانواده شامل حداقل دو نفر است که از یک یا تعداد زیادی از اعضای خانواده راز نگه می دارند. به عنوان مثال می توان به والدینی اشاره کرد که هدایای تولد را از کودک پنهان می کنند و پدری که به دختر نوجوان خود می گوید که قصد دارد درخواست طلاق بدهد، بدون اینکه به همسرش بگوید.

نادر است، با انگیزه میل به ایجاد شادی، و خانواده را تضعیف نمی کند.

با این حال، رازهای بین نسلی که در آن پدر و مادر به فرزند خود محرمانه می گویند و همسر خود را از حلقه دور می گذارند، باعث ایجاد اختلاف می شود. دختر با احساس وفاداری به پدر و مادرش، ممکن است احساس کند که با حفظ راز پدرش به مادرش خیانت می کند – اما با فاش کردن آن به پدرش خیانت می کند. دختر نمی تواند به هر دو والدین وفادار بماند.

این موقعیت، وفاداری تقسیم نامیده می‌شود، و می‌تواند نگهدارنده رازی را که بین کسی که می‌داند و کسی که ناآگاه مانده است، گیر بیاورد. برای کودکان، این موقعیت به ویژه خورنده است، زیرا یکی از والدین از همسر خود دوری می‌کند و از فرزند خود به عنوان یک محرم جایگزین استفاده می‌کند.

اسرار مشترک خانواده

با ایجاد یک فرهنگ درونی که احساس خاص می کند، نزدیکی و انسجام را افزایش دهید.

مردم دلایل زیادی را برای حفظ اسرار خانواده ذکر می کنند، از جمله محافظت از خانواده در برابر قضاوت، مقابله با عواقب احتمالی و حفظ حریم خصوصی. این اسرار مرزی بین خانواده و دنیای بیرون ایجاد می کند و ممکن است اعضای خانواده را تحت فشار قرار دهد تا روابط بیرونی خود را محدود کنند تا در برابر بیرون رفتن راز محافظت کنند. اعضای خانواده ممکن است در دام این راز احساس کنند و برای ایجاد روابط نزدیک خارج از خانواده تلاش کنند. این نوع رازها همچنین ممکن است خانواده ها را به درونی کردن شرم سوق دهد.

عواقب بزرگ رازهای خانوادگی

هر خانواده ای حق حریم خصوصی دارد و تعیین مسئله حریم خصوصی در مقابل رازداری در هر خانواده متفاوت خواهد بود. هدایای تولد پنهان، تشخیص‌های خصوصی و سنت‌های داخلی می‌توانند خانواده‌ها را منسجم و عاشقانه دور هم جمع کنند.

این نوشته را از دست ندهید  در هوای آلوده سیب بخوریم یا شیر!

با این حال، اسرار خانوادگی که بر نقض قوانین و موضوعات تابو متمرکز است، باعث ایجاد اختلاف می شود. رازهای فردی منجر به انزوا و اضطراب در مورد آشکار شدن راز می شود. اسرار درونی جناح هایی ایجاد می کند و اغلب بچه ها را در میانه مسائل والدین قرار می دهد. رازهای مشترک خانوادگی باعث ایجاد حس وفاداری می شود که نه بر اساس احساس ارتباط، بلکه بر اساس ترس و شرم از اینکه راز آشکار شود.

خانواده ها باید خود و نحوه انتقال اطلاعات از طریق آنها را بررسی کنند.

چرا مردم اسرار خانواده را به اشتراک می گذارند؟

هر خانواده ای مبارزه می کند. بسیاری از خانواده ها رازهایی دارند، آن قسمت هایی از خودشان که از دنیای بیرون و گاهی اوقات از یکدیگر پنهان می مانند. مخاطرات اغلب زیاد است. چرا کسی یک راز خانوادگی را به اشتراک می گذارد؟ این تحقیق به چند دلیل اولیه اشاره می کند.

حفظ رازهای خانوادگی بسیار دشوار می شود

برخی از اسرار، مانند موارد مربوط به مسائل مالی، اعتیاد، سوء استفاده، یا اختلافات داخلی خانوادگی، ممکن است صاحب راز را مضطرب و منزوی کند. اگر نگه‌داشتن راز خانواده به تنهایی تحمل آن بسیار دشوار است، یک دارنده راز ممکن است آن را به امید یافتن حمایت، تشویق و حتی کمک در میان بگذارد. در حالی که به اشتراک گذاشتن راز ممکن است آرامش بخش باشد، همچنین ممکن است باعث شود که دارنده راز به دلیل خیانت به اعتماد دیگران احساس گناه کند و اگر به اشتراک گذاشتن راز به آرامش مورد انتظار منجر نشود، ناامید شود.

کمک به کسی در یک موقعیت مشابه

ممکن است شخصی در پاسخ به اینکه یکی از عزیزان راز مشابه خودش را فاش می کند، یک راز خانوادگی را فاش کند. برای مثال، یک فرد ممکن است اختلال مصرف مواد والدین خود را پس از اینکه دوستی سابقه خانوادگی مصرف مواد را به اشتراک بگذارد، افشا کند. در این سناریو، به اشتراک گذاشتن راز می تواند پیوند بین دوستان را عمیق تر کند و در عین حال شبکه کوچکی از درک متقابل ایجاد کند. دوستان ممکن است احساس امنیت کنند که بدانند تجربیات یکدیگر را قضاوت نخواهند کرد و از آنجایی که هر دو اطلاعات حساسی را به اشتراک گذاشته اند، هیچ کدام راز را بیشتر منتشر نمی کنند.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «میدان سرخ» قسمت ۸

برای مقابله با راز کمک بگیرید

یکی از اعضای خانواده ممکن است رازی را فاش کند تا به نتیجه مثبت تری برسد، مانند کمک برای یک موضوع خطرناک یا ریشه دار. کودکی که پنهان می کند که در خانه اش کمبود غذا وجود دارد، یا همسری که آزار عاطفی را تحمل می کند، ممکن است راز دریافت کمک حقوقی و اقتصادی از بیرون را در میان بگذارد. این نوع فریاد برای کمک هم زمانی رخ می دهد که کسی اسرار خانواده خود را فاش می کند (والدین من از من سوء استفاده می کنند) و هم اسرار سایر اعضای خانواده (برادر شوهرم خواهرم را می زند). در این نوع موارد، ترس از قضاوت یا واکنش متقابل برای به اشتراک گذاشتن راز با نیاز شدید به کمک بیشتر غلبه می کند.

استفاده از رازهای خانوادگی به عنوان اهرم

نگه داشتن راز نوعی قدرت بر کسانی است که در گروه می خواهند راز پنهان بماند. افشای راز خانواده به دارنده راز قدرت بر فرد یا کل خانواده می دهد. یکی از اعضای خانواده ممکن است از این اهرم استفاده کند و آن راز را به عنوان تنبیه یا انتقام فاش کند. با این حال، دیگران ممکن است هرگز راز را فاش نکنند، اما اگر نتایج خاصی رخ ندهد، تهدید می کنند. یکی از اعضای خانواده ممکن است تهدید کند که برای مثال، اگر آن عضو خانواده به دنبال درمان نباشد، مسائل مربوط به مواد مخدر یکی از اعضای خانواده را افشا خواهد کرد.

کنار آمدن با احساسات به روش سالم

آیا شما یک خاطره اولیه از یادگیری این که دنیا شکسته است دارید؟ چه این تجربه اولین طعم ناامید شدن شما به شکلی عظیم و آسیب زا باشد یا نه، حقیقت این است: انسانیت هماهنگ نیست. و درک آن کلید حرکت رو به جلو در شفا و کامل است.

این نوشته را از دست ندهید  ویتامین‌هایی که به کنترل اشتها و مبارزه با چاقی کمک می‌کنند

اشکالی ندارد! شاید از فکر ملاقات با خانواده‌ای که هرگز نمی‌دانستید داشته‌اید، هیجان‌زده می‌شوید. همچنین خوب! یا شاید واقعاً چیزی احساس نمی کنید.

باز هم تمام احساسات شما طبیعی است. یک فرد ناقص بودن در دنیای ناقص با افراد ناقص دیگر سخت است! با این حال، مهم نیست که در این لحظه چه احساسی دارید، باید زمانی را برای نشستن با چیزهایی که کشف کرده اید اختصاص دهید.

تاثیر این راز خانوادگی را نادیده نگیرید. اگر افکار خود را در مورد اطلاعات جدید به جای اینکه بفهمید چگونه آنها را در ذهنیت خود بگنجانید سرکوب کنید یا دفن کنید، در خطر است که بعداً و به روش های بدتری احساسات شما را پنهان کنند.


به خودتان اجازه دهید احساس کنید، و به طور عینی بررسی کنید که چگونه راز و افشای آن بر شما تأثیر گذاشته است. (احساسات ذهنی هستند؛ آنها برای تفسیر شخصی باز هستند. اما دیدگاه عینی تحت تأثیر احساسات یا عقاید قرار نمی گیرد.) و بهترین راه برای انجام آن صحبت کردن و یادداشت روزانه است.

با یک فرد مطمئن و قابل اعتماد صحبت کنید

این شخص واکنش شما را تغذیه نمی کند. در عوض شاهد درد تو خواهند بود. به عبارت دیگر، آن‌ها به شما کمک می‌کنند این واقعیت جدید را پردازش کنید و به این فکر کنید که با اطلاعات چه کار کنید، اما به شما اجازه نمی‌دهند بی‌پایان در افکار منفی مارپیچ شوید.

ما همچنین شما را تشویق می‌کنیم که در مورد نحوه افشای آنچه آموخته‌اید، اگر شخص دیگری واقعاً تحت تأثیر قرار می‌گیرد و بنابراین باید بداند، اطلاعاتی دریافت کنید.

تجربه خود را یادداشت کنید

احساسات خود را بنویسید. آنها را تأیید کنید؛ آنها واقعی و معتبر هستند اما آنها نمی توانند شما را کنترل کنند.

همچنین پیامدهای احتمالی اطلاعات را یادداشت کنید. از خود بپرسید منبع اطلاعات چیست؟ آیا حتی قابل اعتماد و صحیح است؟ آیا چیزی نیاز به تغییر دارد یا اقدام قانونی لازم است؟

سپس، بررسی کنید که چگونه این تجربه می تواند در درازمدت حیات بخش باشد (در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد).

منبع:

https://www.psychologytoday.com/us

https://www.focusonthefamily.com/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا