رابطه جنسیسلامت جنسی

رابطه جنسی سالم – بخش دوم

مثبت زندگی: چه کنیم که رابطه جنسی سالمی داشته باشیم؟ چگونه از آسیب‌های احتمالی در امان باشیم؟ به خصوص اگر تا به حال رابطه‌ جنسی را تجربه نکرده‌ایم؟

چه زمانی رابطه‌ی جنسی برقرار کنیم؟

اولین و مهم‌ترینش آمادگی روحی شماست. ممکن است نیاز جنسی داشته باشید اما آمادگی روحی نه. باید بدانید که می‌خواهید این اتفاق بیفتد و پای آن ایستاده‌ا‌ید. در هر صورت، کسی حق ندارد شما را وادار به این کار کند و همیشه مختارید که پاسخ «نه» بدهید.

تصمیم شما درباره رابطه جنسی چه بله باشد و چه نه، همیشه محترم است و چیزی از ارزش شخص شما کم نمی‌شود. شما نه امل هستید و نه بی حیا. البته تنها نظر مثبت زن مطرح نیست و گاه این مردان هستند که به خاطر شرایط فرهنگی و اجتماعی هنوز به آمادگی روحی نرسیده‌اند. در این صورت هم بهتر است به شریک خود زمان بدهید زیرا وادار کردن دیگران به سکس، احساس بیزاری ایجاد می‌کند.

فرجه‌ی سه ماهه

بدن کعبه روح شماست. نام دیگر رابطه جنسی نزدیکی است زیرا امکان ندارد بیش از این دو بدن به یکدیگر نزدیکتر شوند. با رابطه جنسی ما دیگری را به حریم خصوصی خود وارد می‌کنیم. این حریم خصوصی مثل خانه ماست. همان طور که امکان ندارد دست هر غریبه‌ای را در کوچه بگیریم و با خود به خانه ببریم، بدون شناخت کافی کسی را وارد حریم خود نمی‌کنیم. بنابرین بهتر است که برای شناخت طرف مقابل خود حداقل سه ماه وقت بگذارید و اگر از بیشتر منظرها با او احساس همبستگی و نزدیکی روحی کردید، آن وقت در صورت تمایل می‌توانید در را برای مرحله بعدی رابطه باز کنید.

این نوشته را از دست ندهید  تشخیص سلامت بدن مردان از روی اسپرم

البته روانشناسان ممکن است سر میزان زمان اختلاف نظر داشته باشند و شاید کسی به جای سه ماه شناخت به شش ماه یا بیشتر زمان نیاز داشته باشد. تعیین میزان این زمان به بلوغ فکری و بلوغ اجتماعی فرد برمی‌گردد. به طور میانگین سن بلوغ اجتماعی زنان بیست و پنج سال درنظر گرفته شده (البته فعلا؛ شاید بعدها با تغییر شرایط متخصصان نظر دیگری بدهند).


رابطه جنسی سالم – بخش اول


بهداشت روانی

بهداشت روانی؛ یعنی داشتن احساس آرامش و امنیت درون و به دور بودن از اضطراب، افسردگی و تعارض‌های مزمن روانی. از منظر دیگر، بهداشت روانی یعنی بهره‌مندی از سلامت ذهن و اندیشه و تفکر.
شناختی که در مورد قبل گفتیم، کمک می‌کند که شخص با خیال آسوده‌تر وارد رابطه جنسی شود. رابطه جنسی چیزی نیست که با اضطراب، تهدید، یا با عدم امنیت عاطفی از آن لذت ببرید. امنیت عاطفی یعنی، رابطه‌ی شما به گونه‌ای نباشد که تمام مدت نگران از دست دادن او باشید. در حین سکس فکر کنید که او مرا دوست ندارد. از نگاهش من به اندازه کافی زیبا نیستم. اگر با او سکس نکنم می‌رود و با شخص دیگری…

دچار چالش و درگیری نباشید. از شخص مقابل ترس نداشته باشید و مثلا به خاطر تهدید از رها شدن، تهدید به بی آبرویی و… تن به رابطه جنسی ندهید. همچنین شناخت کمک می‌کند از بهداشت روانی شریک‌تان مطلع باشید. مثلا آیا او در زمینه جنسی ناکامی‌هایی از قبل دارد؟ آیا افسرده و گوشه‌گیر، یا از دنیا خشمگین و پرخاشگر است؟ آیا ممکن است در رابطه جنسی هم خشونت به خرج دهد؟ یا اصلا آیا فتیش‌های خاصی دارد؟ (به داشتن علاقه‌ی جنسی به اجزای غیرجنسی بدن یا اشیا، فتیش گفته می‌شود)، مواردی که می‌تواند باعث انزجار شما شود؟ آیا اختلال و انحراف جنسی دارد؟ وقتی آن زمان سه ماهه را پیش از رسیدن به گفتگوی جنسی رعایت کنید، از خیلی از این موارد نیز پرده برداشته می‌شود. آن وقت وسط رابطه جنسی با یک حرکت عجیب و ناگهانی او شوکه نمی‌شوید.

این نوشته را از دست ندهید  انواع بیماری‌های آمیزشی، از hpv تا HIV

ارتباط صداقت و بهداشت روانی

بازه زمانی که برای شروع رابطه جنسی با یک شخص عنوان شد مربوط به افرادی است که قصد داشتن یک رابطه عاطفی بلندمدت را دارند. اما چیزی که اهمیت دارد تناسب هدف دو نفر از رابطه است. آیا هر دو نفر تنها خواستار یک رابطه جنسی کوتاه مدت هستند؟ اگر بهداشت جنسی را رعایت کنند و آمادگی روحی و… را داشته باشند مشکلی نیست. آیا یک نفر رابطه‌ای کوتاه مدت می‌خواهد و دیگری رابطه عاطفی طولانی مدت؟ اگر با صداقت دو نفر هدف‌شان را از رابطه بگویند بازهم مشکلی نیست، می‌توانند برای شروع و ادامه یا اتمام آشنایی تصمیم بگیرند.

مشکل از جایی آغاز می‌شود که یکی با هدف رابطه‌ای کوتاه قدم پیش می‌گذارد و حقیقت را نمی‌گوید. اینجاست که بازه زمانی شناخت اهمیت پیدا می‌کند زیرا افراد غیرصادق، اغلب تحمل صبر کردن به مدت طولانی را ندارند. صداقت نشانه‌ی وجهی از بلوغ و جرات است و نداشتن صداقت، اغلب موجب آسیب روحی و خدشه‌دار شدن اعتماد و اطمینان در فرد مقابل می‌شود.

در انتها، امیدواریم زنان امروز روابطی آگاهانه، با انتخاب شخصی، با شناخت و همراه با بهداشت جنسی و روانی را تجربه کنند و ضمن محافظت خود از آسیب‌های احتمالی، از رابطه‌ی جنسی لذت ببرند.


برقراری رابطه میان زوجین در شب عروسی


مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا