دکوراسیون

دیوار سبز کابلی ، همه چیز درباره این بهشت عمودی!

مثبت زندگی: مدت زمان زیادی نمی‌گذرد که دیوارهای سبز، مهمان شهرهای مدرن بی روح شده‌اند. دیوار سبز کابلی یکی از انواع دیوارهای سبزیست که در سطح شهر به چشم می‌خورند. این نوع از دیوارهای سبز با استفاده از کابل‌های عمودی ضد زنگ ساخته می‌شوند و در یک قاب فلزی در کنار هم نظم می‌گیرند.

با توجه به کاربرد دیووار سبز کابلی، ساختار آن را می‌توانیم در سه دسته بررسی کنیم:

  • دیوار سبز کابلی در محوطه سازی
  • دیوار سبز کابلی در نما
  • دیوار سبز کابلی در فضای داخلی

ساختار دیوار سبز كابلي در محوطه

دیوار سبز کابلی، همه چیز درباره این بهشت عمودی!

برای نگهداری از گیاهان بالارونده با رشد سریع و سنگین از دیوارهای سبز کابلی استفاده می شود. دیوار کابلی از توپی های فولادی تشکیل شده است که عبور کابل ها را امکان پذیر کرده است. این توپی ها همچنین کمک می کنند تا نیروهای فشاری و کششی کابل ها مهار شوند. توپي ها به كمك پيچي كه از ميان سوراخ مركزي توپي عبور مي كند، به سطح ديوار نصب مي شوند. نحوه قرار گيري و فاصله بين توپي ها بر روي ديوار بستگی به نوع گیاهی که انتخاب می کنید دارد.  

اجرای دیوار سبز کابلی

دیوار سبز کابلی، همه چیز درباره این بهشت عمودی!

براي گیاهان بالارونده سنگین و قوی مانند ويتيس، فاصله ای معادل 50 سانتی متر میان توپی ها در نظر گرفته خواهد شد. برای گیاهان بالارونده با نیروی کم تر مانند کلماتیس 15 تا 30 سانتی متر کفایت می کند. در هر دو حالت کابل های سیمی می توانند به صورت عمودی، افقی و ضربدری به هم متصل شوند.

ساختار دیوار سبز کابلی در نما

دیوار سبز کابلی، همه چیز درباره این بهشت عمودی!

گاهی پروژه به سادگی طراحی یک دیوار سبز کابلی در محوطه و حیات ویلاها نیست. برای پوشاندن نمای ساختمان نیاز به سازه ای قوی تر داریم. سيستم هاي كابلي كه به منظور استفاده در نماهاي سبز با سطح وسيع مي باشند، سيستم نماي كابلي-كششي نام دارد. دیوار سبز کابلی کششی می تواند فضاهایی مانند: ديواره ساختمان هايی چون پاركينگ ها، ساختمان هاي اداري، فضاهاي عمومي و فضاهاي مسكوني بزرگ را بپوشانند.

این نوشته را از دست ندهید  از بین بردن مورچه‌ها در یک چشم به هم زدن- بخش دوم

دیوار سبز کابلی در فضای داخلی

دیوار سبز کابلی، همه چیز درباره این بهشت عمودی!

زندگی در آپارتمان های امروزی گاهی مجبورمان می کند تا از دیوارهای جدا کننده استفاده کنیم. از دیوارهای جدا کننده یا پارتیشن ها تنها برای تعیین حریم های شخصی استفاده نمی شود بلکه برای جداسازی فضاها نیز به کار می رود. با استفاده از یک دیوار نمیه شفاف سبز می توانید به زیبایی تمام دو فضا را از یکدیگر جدا کنید.

گیاهان مناسب

گياهان باید با توجه به عوامل محیطی مانند:

دما

ميـزان تـابش نـور

بـاد

و میزان آلـودگي هـوا

انتخاب شوند. سعی کنید گیاهانی که به آب کم تری نیاز دارند را در صدر لیستتان قرار دهید. دقت کنید! در هنگام خرید گیاه رشد نهایی آن را در نظر بگیرید. گاهی اوقات رشد بیش از حد و انبوه شدن گیاهان مشکلاتی مانند کم شدن نور فضاهای داخلی را به همراه دارد همچنین با توجه به رشد گیاهان در ارتفاعات امکان هرس به طور منظم برایتان فراهم نیست.

در مورد رشد گیاهان خود صبور باشید! بسیاری از گیاهان بالا رونده 3 تا 5 سال طول می کشد تا به ارتفاع مورد نظر برسند. البته به ارتفاع دیوارتان بستگی دارد. اگر دیواری کوتاه در حیاط یا جانپناهی در پشت بام دارید سریع تر به دیوار سبز کابلی ایده ل خود دست پیدا می کنید.

نکته: در انتخاب گیاهان بهتر است به ریشه آن ها نیز توجه کنید. عمق کاشت کم است پس گیاهانی با ریشه کوچکتر انتخاب کنید.

دیوار سبز کابلی، همه چیز درباره این بهشت عمودی!

سيستم آبياري

سيستم مناسب آبياري را با توجه به نوع گياهان و بودجه تعريف شـده بیابید. شما می‌توانید دیوار سبز کابلی منزلتان را با دست، آبیاری قطره‌ای و سیستم‌های هوشمند آبیاری کنید. باتوجه به اينكه ديوار سبز به عنوان فن آوري زيست محيطي مطرح است بهتر است امكـان ذخيـره سازي آب باران، استفاده مجدد از آب بازيافتي و استفاده از آب غير شـرب در سيسـتم آبيـاري در نظر گرفته شود.

این نوشته را از دست ندهید  تمرین‌های پیشرفته TRX برای تقویت عضلات «چهار سر ران»

نکته: دقت کنید! طراحي سيستم آبياري در دیوارهای سبز کابلی بايد به گونه اي باشد كه آسيبي به نمـا و سـازه بنـا وارد نيـاورد. لوله هاي افقي و عمودي آبياري علاوه بـر دسترسـي آسـان از بيـرون دیده نشوند تا زیبایی کار حفظ شود.

نگهداری

دیوار سبز کابلی، همه چیز درباره این بهشت عمودی!

نگهداری و مراقبت از فضای سبز راز موفقیت یک پروژه منظر است. نگهداری نمای سبز با دیوار سبز کابلی محوطه فرق دارد. به همین خاطر در ابتدا بهتر است نگهداري و مراقبت از ديوارهاي سبز را به متخصصین بسپارید تا به صورت كنترل هاي هفتگـي در سـه مـاه اول، و ماهيانـه تـا یک سال انجام دهند. موضوعات قابل کنترل را در زیر نام بردیم.

  • كنترل سيستم آبياري و نحوه كاركرد آن، امكان وجود آب مازاد
  • كنترل وضعيت گياهان كاشته شده، ميزان آبياري و رشد قابل قبول گياهان
  • حصول اطمينان از اينكه آبرساني به درستي انجام مي گيرد.
  • حصول اطمينان از عدم نشت سيستم آبياري
  • حصول اطمينان از عدم گرفتگي لوله هاي آبرساني
  • كنترل وضعيت گياهان و سلامت آنها، عدم حضور آفات و بيماري

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا