ترفند

دلیل کند شدن سرعت وای‌فای و راه‌حل برطرف کردن آن

مثبت زندگی:دلیل کند شدن سرعت وای‌فای چیست؟ این روزها در همه خانه‌ها وای‌فای هست. تردید ندارم که همه خوانندگان مثبت زندگی می‌دانند وای‌فای جیست؛ چون امروزه یکی از روش‌­های برقراری ارتباط با جهان استفاده از وای‌فای است که نبود آن و کند شدن سرعت باعث مختل شدن بسیاری از کارها می‌­شود. در مطلب امروز چهار مورد از دلایل کند شدن سرعت وای‌فای و نحوه رفع کردن آن را شرح می‌­دهیم. همراه ما باشید.

۱- موقعیت روتر (مودم)

بسیاری از کاربران، محل قرارگیری روتر را کم اهمیت می‌­دانند. درحالیکه حتی یک تغییر کوچک در موقعیت، می­‌تواند موجب کاهش سرعت وای‌فای شود.

افزایش ارتفاع در مقابل کاهش ارتفاع

ممکن است شما نیز همانند بسیاری از افراد، مسیر روتر را در نزدیکی خود بر روی میز و یا زمین قرار داده‌‌اید، اما بد نیست که بدانید تغییر ارتفاع موجب تفاوت در قدرت سیگنال وای‌فای می‌­شود.

سعی کنید، روتر را تا حد ممکن در ارتفاع بالا قرار دهید تا محدوده پخش امواج رادیویی را گسترش دهید و اینکه از تداخل سایر امواج با روتر جلوگیری کنید.

بتن و فلزات

یکی از عوامل مسدود کننده سیگنال‌های وای‌فای، بتن و فلزات است. البته سایر موارد مشابه نیز می­‌تواند موجب مسدود شدن امواج شود.

بنابراین از قرار دادن روتر در زیرزمین اجتناب کنید، زیرا بسیاری از موادها مانند بتن این منطقه را محاصره می­‌کند. اطمینان حاصل کنیدکه روتر توسط هیچ شیء احاطه نشده و روتر از مسدود شدن در امان باشد.

فاصله از روتر

فاصله شما با روتر بر نحوه سیگنال نیز تأثیر دارد، هر چه بیشتراز روتر فاصله بگیرید، سیگنال­‌های وای‌فای نیز ضعیف‌تر می­‌شوند. بنابراین، بهترین گزینه این است که برای انجام دادن سریع کارها به روتر نزدیک شوید.

این نوشته را از دست ندهید  از کجا بفهمیم کسی در واتس‌اپ بلاک‌مان کرده؟

در غیر این صورت، باید روتر را در مرکز خانه قرار دهید و از قرار دادن آن در انتهای خانه پرهیز کنید.

با این حال، اگر پخش امواج روتر به میزان قابل توجهی ضعیف باشد یا اینکه خانه شما بزرگ باشد، ممکن است نیاز به افزایش طیف وسیعی از امواج با استفاده از تقویت‌کننده و یا تکرارگر داشته باشید که به روتر اصلی متصل می­‌شوند و برای پوشش یک منطقه، سیگنال را بیشتر تکرار می­‌کنند.

۲تداخل وای‌فای با نویزها

سیگنال­‌های بی‌سیم در پیرامون ما نیز وجود دارند، این سیگنال‌­ها از دستگاه‌­های الکترونیکی، ماهواره‌­ها و آنتن­‌های تلفن همراه بوجود می‌­آید.

گر چه وای‌فای از فرکانس‌­های متفاوتی نسبت به این دستگاه‌­ها استفاده می­‌کند، اما میزان امواج رادیویی نیز می­‌تواند موجب ایجاد اختلال شود.

علت کند شدن سرعت وای فای

مایکروویو­ها

به نظر می­‌رسد که اجاق­‌های مایکروویو می­‌تواند باعث ایجاد تداخل با شبکه وای‌فای شود، که مخصوصا در روترهای قدیمی رایج است، چرا که اجاق‌­های مایکروویو در فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز کار می­‌کنند که بطور باور نکردنی به سیگنال وای‌فای نزدیک است.

زمانی که فرکانس مایکروویو با فرکانس وای‌فای همپوشانی داشته باشد با ایجاد نویز، وای‌فای ضعیف می­‌شود.

دستگاه­‌های بلوتوث

یکی از دیگر اتصالات بی‌سیم، بلوتوث است که در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌­کند. به طور کلی، یک دستگاه باید به صورتی طراحی شود که مانع از ایجاد تداخل شود.

دستگاه­‌های جدید بلوتوث امکان شناسایی کانال­‌های بد و در حال استفاده را دارند و از این طریق مانع تداخل می­‌شوند. بنابراین، سعی کنید روتر را از دستگاه­‌های دارای بلوتوث دور کنید.

لامپ­‌های رنگی و تزئینی

لامپ‌­های رنگی و تزئینی می‌­تواند یکی دیگر از عوامل کند شدن وای‌فای باشد، نور چراغ‌ها باعث ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی می‌شود که با باند وای‌فای ارتباط برقرار می­‌کند. اگر چراغ‌­ها در حال چشمک زدن باشند این وضعیت بدتر خواهد شد.

این نوشته را از دست ندهید  دلایل داغ شدن گوشی و راه‌های جلوگیری از این مشکل

به طور کلی همه لامپ‌­ها با ایجاد میدان الکترومغناطیسی باند، باعث تداخل می­‌شود. بنابراین توصیه می­‌شود روتر را از لامپ­‌های الکتریکی و چشمک‌زن دور نگه دارید.

۳همسایگان شما

امروزه، هر خانواده در خانه خود یک شبکه وای‌فای دارد که همین موضوع می­‌تواند موجب تداخل کانال­‌ها شود.

تداخل کانال برای روترهایی اتفاق می‌­افتد که فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز را پخش می­‌کنند یا اینکه دستگاهی داشته باشید که سیگنال وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتزی را دریافت می‌­کند. دو روتر ممکن است در یک کانال مشابه پخش شود و تداخل ایجاد کند.

به همین دلیل انتخاب یک کانال مناسب در تنظیمات روتر اهمیت دارد. روترهای مدرن می­‌توانند کانال‌­های خود را به صورت خودکار انتخاب کنند، اما گاهی اوقات بهتر است که به بررسی و پیدا کردن بهترین کانال خود بپردازید.

همچنین، برای امنیت وای‌فای، سعی کنید از پسورد قوی استفاده کنید که به راحتی قابل هک نباشد. روتر خود را به روز نگه دارید و به طور مرتب آن را چک کرده تا در صورت وجود، دستگاه­‌های مشکوک شناسایی شوند.

۴نحوه استفاده سایر اعضای خانواده از وای‌فای

دانلود کردن فایل­‌های حجیم توسط شما بر روی سرعت وای‌فای بی‌تأثیر نخواهد بود. اعضای خانواده با انجام دادن کارهایی همانند تماشای فیلم و بازی، سرعت وای‌فای را کاهش می­‌دهند. با تنظیم کیفیت سرویس در تنظیمات روتر می‌­توانید ترافیک شبکه را اولویت‌بندی کنید.

بنابراین، با توجه به چهار مرحله ذکر شده می­‌توانید تا حدودی سرعت وای‌فای خود را بهبود بخشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا